Harley - přezbrojuje

Harley-Davidson na příští rok připravil velmi podstatné oživení své nabídky, objeví se nové modely a ty stávající dostanou řadu vylepšení.

Tou asi nejpodstatnější změnou je představení nového motoru Twin Cam 96/96B, který jak napovídá sám název bude mít zase o něco větší objem, prodloužením zdvihu staré známé 88palcové jednotky (1450 cm3) ze 102 na 111 mm vznikla nová 96palcová (1584 cm3). U té již nebude zapotřebí při zvedání objemu na např. 1700 cm3 dokupovat dlouhozdvihový kit, ale postačí „jen“ z originálního doplňkového příslušenství vybrat sadu větších válců, pístů a kroužků. Znatelnou změnou je přepracované sání a výfuk, které společně zvyšují výkon a točivý moment a zároveň pomáhají dostát evropským hlukovým a emisním normám. Nové vstřikovače umí lépe rozptýlit benzínovou mlhu a kyslíkové sondy ve výfucích zase pomáhají snížit emise.
Uvnitř dvouválce se změna dotkla více než 700 součástí, lehčí jsou písty, ojnice, nová je klika i automatický napínák primárního řetězového převodu. Celkové odlehčení by mělo zredukovat vibrace známé z minulého modelu. Prodloužil se i interval výměny motorového oleje na 16 000 km a převodového na 32 000 km. Olejová pumpa je účinnější o 10 a filtrace dokonce o celých 23%.
Objemový nárůst o 9% tak přináší 17% posílení točivého momentu. V modifikaci 96B má Twin Cam vyvažovací hřídele, umožňující pevnou montáž motoru do modelů Softail, v ostatních řadách se motor vždy šroubuje přes silentbloky.
Tento motor se bude tedy napříště objevovat v modelových řadách Dyna, již zmíněném Softailu a ve velkých cesťácích, ale pozor, vše nové je pečlivě skryto a tak opět nic nebude rušit pohled na léty prověřenou klasiku.
S agregátem přichází rovněž nová převodovka – šestirychlostní Cruise Drive, která se již letos objevuje v modelech Dyna, pro nadcházející ročník má ale delší šestý rychlostní stupeň, který umožňuje při dlouhých přesunech snížit otáčky motoru o 11%.

 

Vstřikování pro všechny

Pojďme se ale podívat na sportovnější náčiní značky.
Dalším významných zásahem inovačních sil je vybavení nejprodávanějšího modelu Sportster vstřikováním. Od modelového roku 2007 bude mít každý 883 i 1200 Sportster standardně sekvenční vstřikování paliva ESPFI, které by mělo přispět ke zvýšení komfortu jízdy. Společně s novou vačkou to bude pro menší motor znamenat i zmohutnění točivého momentu v nízkých otáčkách. Dalším prvkem ke zkulturnění jízdy je zredukování poměrů na páčkách spojky a přední brzdy, které by měly přinést snížení síly potřebné pro jejich stlačení na spojce o 8 a na brzdě o 11-14 procent v závislosti na konkrétním modelu. A aby toho nebylo málo novinku si nesou i budíky, kde se nově objevuje funkce hodin na tachometru, dvě denní počítadla a kontrolka rezervy benzínu. Fabrika také konečně vyslyšela prosby stavitelů přestaveb, kterým sériová řídítka nepřijdou správně široká, vysoká atd., těm dává Harley k dispozici 2 palce kabelů k ovladačům navíc, aby nemuseli kvůli doplňkovým dílům natahovat novou elektriku.

 

Výkonová elita

Své si do dalšího roku odveze i řada VRSC. V prodeji budou dva nové modely (temně černý Night Rod Special a dragstery inspirovaný VRSCX) a všechny motocykly z řady dostávají 18,9litrové nádrže. U třech verzí se navíc na zadním kole objeví salámovitá 240 mm široká pneumatiky. K tomu mají podobně jako Sportstery integrované hodiny a druhé denní počítadlo. Nejpokrokovější řada bude tedy čítat pět modelů: VRSCDX Night Rod Special, VRSCX, VRSCAW V-Rod, VRSCD Night Rod a VRSCR Street Rod. První tři se budou honosit již zmíněnou širokou gumou. Všechny modely mají vodou chlazený motor Revolution 1130 cm3 a pětistupňovou převodovku a výkonné brzdy Brembo. Nejsportovnější VRSCX má objem zvětšený na 1250 cm3 a dosahuje až 123 koní a 116 Nm, špatnou zprávou je, že pro Evropu se počítá s pouhými 400 exempláři tohoto extrémního stroje.
Pro všechny evropské modely Harley dodává nový bezpečností systém s alarmem s bezdotykovým čidlem rozpoznávajícím originální klíče. K dispozici bude také 17 nových barevných kombinací.
 

Text: Dan Pejzl Foto: Harley-Davidson