VW GX3

Jezdili za svých nejlepších let na tříkolce? Jasně my taky. A konečně někomu došlo, že to chlapům prostě chybí. Volkswagen na Los Angeles Auto Show ukázal, jak taky může mužná tříkolka vypadat – ale pozor žádný easy rider s řidítky do nebes to nebude.

GX3 je dvoumístný kříženec mezi sportovním autem a motocyklem. Každodenní dojíždění do kolbenky vás začne sakramentsky bavit, aby taky ne 570 kg bulimické váhy žene vpřed celých 125 koní, takže o zážitky je rozhodně postaráno.
Trochu podobný koncept - 20Cup představil minulý rok i francouzský Peugeot, ale u něj se jednalo spíš o uříznutý předek z dvěstěsedmičky s na něj napasovaným jedním zadním kolem. Místo v něm bylo také pro dva pasažéry.
Na rozdíl od Peugeotu ale Volkswagen působí přeci jen realističtějším dojmem a první srovnání ho přibližuje spíš víc k replikám Sevenů. GX3 je společným dílkem týmu Moonraker a VW’s Design Center California (DCC). Moonraker je loni založená skupina mladých inženýrů, designérů, výrobních a marketingových expertů sídlící v Kalifornii. Hrdě o sobě prohlašují, že jejich prací je přetváření přání, snů a potřeb amerických řidičů v realitu a cílem je maximální uspokojení zákazníka. Neokoukané funkcionalistické tvary triku mají na svědomí specialisté z Design centra ze Santa Monicy, jejich úkolem bylo postavit syrový a strohý sportovní vůz inspirovaný minimalistických designem soutěžních motocyklů pro GP a monopostů formule 1. Tyto požadavky se jak vidno podařilo velmi úspěšně skloubit dohromady a vznikl tak úchvatný kříženec, který si ve své originalitě nezadá ikonami motorismu.

 

315mm vzadu

Brutální krásu tříkolky umocňuje skoro motocyklová jednoramenná zadní kyvka s patřičným salámem navlečeným na hliníkovém disku, nad kterým ústí dvojitá koncovka výfuku. Když půjdeme odzadu dopředu další silný dojem kolemjdoucího zasáhne při pohledu na dva naprosto bez obalu vytažené ochranné oblouky končící za dvěma anatomy. Posádku v nich drží pětibodové závodní pásy, řidič má k dispozici pouze malá trojúhelníková zrcátka na stopkách a v kokpitu jen nezbytné vybavení - může se tak naplno věnovat vychutnávání rychlé a zběsilé střelby.
Samostatnou kapitolou je pak úzká a nízká příď zakončená lichoběžníkovým násosem vzduchu pro chladič motoru. Vrchní prostor nosu poskytuje místo pro dva nestejně velké světlomety a plexisklový aerodynamický štítek, usměrňující proudění větru před posádkou, která nemá k dispozici klasické čelní sklo.
GX3 je postaven na prostorovém rámu z ocelových trubek, na kterém jsou šroubovány jak vnitřní, tak vnější panely se skelných vláken, prostor za oběma sedadly je využit pro benzínovou nádrž, která má až nepochopitelně velký objem – 80l.
Přední nápravu tvoří dvojitá trojúhelníková ramena s šikmo vedenými nastavitelnými pružícími a tlumícími jednotkami, přední dva 17palcové sedmipaprskové ráfky obouvají nízkoprofilové pneumatiky 215/45, vzadu pracuje jednoramenná vidlice, s jednou, rovněž stavitelnou jednotkou, nesoucí 18palcový disk s gumou 315/30. O zastavení se rozhodně nemusíte bát – tříkolka má na všech kolech kotoučové brzdy.

 

Šestnáctka stačí

Konečně se dostáváme k zakopanému psu – tím je poladěný volkswagenovský čtyřválec 1,6l, ten dává rovných 125 koní a 152 Newtometrů, které s lehoučkým vozítkem umí pěkně zacvičit, kilo dává GX3 za 5,7 sekundy, maximálku nevíme, ale ject s tímhle surovcem ke dvěma kilům, tak si asi i drsnější motorkáři stříknou do textilu. Stranové zrychlení podle výrobce může dosáhnout až 1,25 G a to už je hodnota, kterou nabízí jen ryzí závoďáky. Protože 570 kilo není žádná váha, motor spotřebuje i v městském provozu jenom 5,2 l benzínu a tak s 80litrovou nádrží můžete řádit až do alelujá.
Celou tuhle krásu by mělo být možné pořídit za cenu nudného rodinného vozu (cca 17 000 USD), metál „manžel roku“ si tím asi nevysloužíte, ale jedinečný pocit z ryzího motorismu za ten tyátr doma rozhodně stojí.
 
Text: Dan Pejzl Foto: Newspress