WRC vs S2000 - Kolik to vlastně stojí?

Text: Petr Minařík  Foto: Petr Frýba

Všichni kroutí hlavou nad tím, jak je drahá F1 a jen málokdo si připouští, že ani dnešní soutěže na vrcholné úrovni nejsou právě nejlacinější záležitostí. Ale předchozí materiál přímo vybízí porovnat si alespoň letmo finanční záležitosti v MS i v novém šampionátu IRC. Ať máme představu o čem je řeč...

Tak tedy. Vůz WRC pocházející z továrního týmu je k dispozici v cenových relacích mezi 550 až 700 000 euro. A jaká je cena jeho nejběžnějších komponentů, které je nutné v případě havárie či poruch nutné vyměnit?
Kabina s ochranným rámem stojí kolem 100 000, díly karoserie 50 000, kompletní motor 150 000, příslušenství motoru (turbo, chlazení apod.) 50 000, kompletní převodovka 70 000, elektronické vybavení 200 000, hydraulika 25 000, kompletní vybavení interiéru 70 000. To vše samozřejmě v eurech. Každá pneumatika loni stála 330 euro + 90 euro výbava umožňující dojet do cíle i po píchnutí. Takže (330 + 90) x 40 (počet pneu pro závod) x 16 (počet závodů MS) dává sumu 268 000 euro za pneu. K tomu připočítejte palivo (loni 5,5 euro/litr). Dá se tedy říci, že závod MS s vozem WRC bez cesty k podniku, ubytování a amortizace vyjde v průměru na nějakých 64 000 euro.
Naproti tomu by vůz S2000 měl být podle FIA cenově limitován částkou 168 000 euro (původních 150 000 + čtyřprocentní inflace). To je ovšem pouze zbožné přání a dosavadní modely této představě prostě neodpovídají: Fiat Grand Punto i Peugeot 207 mají cenu kolem 230 000 euro, VW Polo a Toyota 168 000.
A za kolik se dají pořídit komponenty těchto vozů (samozřejmě v eurech)? Takový motor přijde na 45 000, převodovka zase na 23 000. Každý kilometr erzety s vozem S2000 stojí mezi 55 až 65 euro a kompletní sezona se s ním dá pořídit za 800 000. S vozem WRC však sezona stojí 2 500 000. A to nehovoříme o dalších nákladech, které týmy musí ve světovém šampionátu platit (přihlášení k závodu, ubytování, pronájem rádia, vrtulníku, WC a řady dalších nezbytných či méně nutných záležitostí).
Samozřejmě ani přihláška do seriálu ICR není zadarmo. Je však limitována částkou 300 000 euro ročně, zatímco třeba přihláška na kompletní světový šampionát stojí pro dva vozy továrního týmu 705 000 euro a pro tým (tedy loňské Construkters 2 pak 270 000). A to už udělá pořádný vír v peněžence, respektive na účtech sponzorů...