Lexus RX350 - Zhýčkaný samuraj

Lexus RX350


Vyrábět dnes model kategorie SUV je pro automobilku snad už povinnost. Před deseti lety tomu ale bylo jinak, tato třída zatím jen v tichosti vznikala aby na počátku milénia nabrala raketový vzestup.

Lexus RX debutoval v Japonsku už v roce 1997, tehdy ještě jako Toyota Harrier. Ale o rok později byl již jako Lexus RX300 uveden na veledůležitý americký trh, kde se velké vozy vždy těšily obrovské oblibě.
Druhá generace převzala štafetu roku 2004. O rok později přibyl první vysokovýkonný hybridní SUV - 400h a letos došlo na výměnu 3,3litrového šestiválce za 3,5litr plnící normu EuroIV.
Měli jsme příležitost testovat právě posledně zmíněný benzinový šestiválec RX350 s paketem Luxury a s multimediálním a navigačním systémem.

 

Ticho a pohodlí

První dojem řada RX udělá svou dynamicky střiženou karoserií, která oproti těžkopádně působící předchozí generaci vypadá hodně odlehčeně a vesele. Špičatá příď a výrazně zkosené zadní okno navozují dojem podobný kompaktním hatchbackům, jen ten Lexus je dvakrát větší…  V tak velkém voze byste ani uvnitř málo místa nečekali, interiér je královsky prostorný, a to jak vpředu, tak i vzadu. Ve chvíli, kdy překročíte práh vozu s hliníkovým vlisem a svítícím logem Lexus, usadíte se do křesla z perforované kůže a zavřete dveře, obklopí vás svět ticha a luxusu. Odhlučnění je skutečně příkladné ať už v městském provozu, tak i při vysokých rychlostech na dálnici, kde oceníte propracovanou aerodynamiku s koeficientem aerodynamického odporu Cx=0,33.
Posezení lze všestranně elektricky seřídit (sedadla osmi směry u řidiče i spolujezdce, podélně a výškově volant) a uložit do paměti, takže svou polohu si najde skutečně každý. Problém je jen se sklápěcí loketní opěrkou, která se nedá výškově seřídit a tak nebude vyhovovat každému. Prakticky veškeré ovládání duální klimatizace, ventilace, palubního počítače a navigace je soustředěno v liště pod středovou 7palcovou dotykovou obrazovkou, na které se zmíněné funkce ovládají jednoduchým ťuknutím ukazováčku nebo jiného šikovného prstu. Ve spodní části středového panelu sídlí rádio s CD přehrávačem a dokonce ještě s přehrávačem na kazety značky Mark Levinson.
Přístrojový štít je rozdělen do tří kruhových optitronových číselníků se soustředěnými výstražnými kontrolkami a počítadlem kilometrů přepínatelným na dvě trip-počítadla. Na kůží čalouněném volantu našly své místo dost levně působící ovladače audia. Pod věncem vyčuhuje tykadlo ovládání tempomatu. Volič pětistupňového automatu má koženou hlavici a pohybuje se v kulise obklopené dřevěným obkladem. Ten najdeme jak na středovém tunelu, tak i na madle dveří. Nepoučenému bude nějaký čas trvat než najde ovladače zpětných zrcátek, které jsou ukryty v „popelníkovité“ schránce pod levým krajním výdechem klimatizace.
Bude-li budoucí majitel chtít dostát zařazení svého vozu do kategorie SUV a využít jeho užitkové vlastnosti, bude se muset spokojit se 439 litry základního zavazadlového prostoru. Ten se ale dá díky možnosti posuvu (o 120 mm) i sklopení zadních sedadel (40:20:40 pro paket Luxury) přizpůsobit i delšímu či objemnějšímu nákladu a navíc nabízí praktické schránky pod podlahou nebo elektricky ovládané dveře, které se otevřou i zavřou jen stiskem tlačítka na klíčku. Překážkou bude jen nepraktické světlé čalounění.

 

Leštěnka terén nevyhledává

Jízda s Lexusem RX má punc pohodlí, minimálního hluku a potlačené odezvy od podvozku.
S novým tři a půl litrovým motorem, který nahradil minulý 3,3 litr má RX350 maximální výkon 276 koní a velmi příjemný točivý moment 342 Nm. Šestiválec disponuje variabilním časováním ventilů VVT-i a i díky tomu vyniká výbornou pružností a ochotou k vytáčení. S motorem spolupracuje pětistupňová automatická převodovka ECT, která se do jisté míry umí přizpůsobit řidičovu stylu jízdy.
K technickým finesám testovaného vozu patřil i systém pneumatického odpružení umožňující regulaci světlé výšky o +30 (High) resp. – 15 mm (Low). Vedle toho se podvozek samočinně snižuje o 7,5 mm při dosažení rychlosti 100 km/h. Systém zároveň automaticky vyrovnává účinky rozložení nákladu ve voze a udržuje stabilní světlost. Při vypnutém motoru může přejít do režimu Access, který sníží vozidlo o 25 mm a usnadní tak nastupování a vystupování.
Dostatečná zásoba točivého momentu prakticky při jakékoliv rychlosti dělá z RX350 obávaného lovce na dálniční síti, v zatáčkovitém terénu ztrácí díky vyšší hmotnosti a s tím spojenou setrvačností i dlouhým rozvorem. Ale tohle skutečně není sportovní nářadí pro hoblování hran pneumatik. RX má charisma dobře oblečeného obchodníka a vybrané chování, navíc přehazování ze zákruty do zákruty nejsou nakloněna ani přední sedadla, která sportovní čalounění vyměnila za pohodlí na dlouhé cesty. Ve městě podvozek eliminuje většinu standardních nerovností, na dálnici poskytuje jízdní vlastnosti limuzíny. Vjede-li řidič mimo silnici usnadní mu práci inteligentní pohon všech kol i možnost zvýšení světlé výšky o 3 cm. Velké cestování terénem ale Lexus zrovna nevyhledává, protože obě nápravy McPherson a nízkoprofilové pneumatiky moc offroadských vlastností nepobraly a mohly by snadno přijít (zejména ty gumy) k úhoně. Ovšem projížďky po loukách a polních cestách nedělají Lexusu nejmenší problémy a i přes nepřítomnost redukce a uzávěrky si elektronické systémy s kluzkým terénem poradí.
Lehkostí ovládání volantu i brzd je Lexus sice velmi uživatelsky přívětivý, ale řidič přichází o cennou zpětnou vazbu o situaci pod koly.

 

Sázka na Lexus

Samostatnou kapitolou je potom spotřeba šestiválce. Udávaných mimoměstských 8,5 litru je spíš zbožným přáním a vyžaduje absolutní kontrolu nad emocemi a pravým chodidlem, které když několikrát porušíte, dostanete se k mnohem reálnější hodnotě mezi 9,5-10 litrů, která se ale na druhou stranu dá udržet i na dálnici při zachovávání zákonných limitů. Městských 15,7 litru se jeví dost reálně, ale při zachování chladné mysli může být i o nějaký ten litr nižší. Rozhodnete-li se poslouchat častěji vytočený šestiválec a pravá ruka si ráda zacvičí v sekvenčním provozu, přibude na cestě několik dalších oblíbených pumpařů, kteří ochotně doplní za každých sto kilometrů i víc než 20 litrů drahocenné tekutiny do stále žíznivé nádrže. Ale ten, kdo nainvestuje víc než jeden a půl milionu do auta, nekupuje si ho proto, že sází na nízkou spotřebu. Lexus RX už v základu nabízí tradičně velmi dobrou výbavu, výborné zpracování i propracovanou bezpečnost. Připlatit si můžete za kožený interiér, multimediální paket, pneumatické tlumiče či metalízu. S nimi se může základní cena 1 434 000 Kč ještě podstatně změnit.

 

Technické údaje Lexus RX350

Motor    vidlicový šestiválec, DOHC/4
Zdvihový objem    3456 cm3
Vrtání x zdvih    94 x 83 mm
Kompresní poměr    10,8:1
Max. výkon    276 k (203 kW)/6200 ot./min.
Max. točivý moment    342 Nm/4700 ot./min.
Převodovka    pětistupňová automatická
Náprava vpředu/vzadu    McPherson/McPherson
Pneumatiky    235/55R18
Délka x šířka x výška    4740x1845x1665(+30,-15) mm
Rozvor    2720 mm
Pohotovostní hmotnost    1990 kg
Nádrž    72 l
Maximální rychlost    200 km/h
Zrychlení 0-100 km/h    7,8 s
Kombinovaná spotřeba    11,2 l/100 km
Cena    od 1 205 042 Kč bez DPH


Text: Dan Pejzl  Foto: autor, archiv