Mitsubishi Pajero - Velké hraní

Terénní automobily Mitsubishi Pajero se proslavily v dálkových vytrvalostních soutěžích. Řadu úspěchů značka vybojovala především v dakarské rallye. Výsledky vývoje a různá technologická zlepšení soutěžních vozidel se velmi rychle uplatnila v sériové výrobě.

Pajero se stalo nejrozšířenějším terénním automobilem. Zákazníky si získává především mezi těmi, kdo hledají vozidlo vhodné nejen pro těžší terén, ale i pro provoz na silnici bez výrazných omezení.

 

Dokonalá hračka

Leckoho zláká také možnost tahat brzděné přívěsy až do hmotnosti 3300 kg! A někdo prostě v tomhle autě získá nejdokonalejší hračku svého života. Pajero má pověst robustního a především spolehlivého off-roadu a drtivá většina majitelů si v terénu na dno jeho sil nikdy nesáhla. Přední nájezdový úhel je shodný s krátkou verzí (39°). U sedmimístné delší verze je v terénu nutno počítat s delším zadním převisem a tak se nájezdový úhel snížil na 33,5°, přechodový úhel je pak 26,5°. Při ponoru do hloubky 60 cm a rychlosti 5 km/h dochází jen k minimálnímu průniku vody do interiéru. V základním uspořádání (2H) jsou poháněna pouze zadní kola. Zdokonalený systém Super Select 4WD (SS4-II) umožňuje přiřadit přední pohon a to až do dosažení rychlosti 100 km/h. Rychlost s pohonem všech kol pak není omezena. Na přední kola se podle hodnoty prokluzu přenáší 33 až 50 % hnacího momentu. Když je nejhůř, lze uzavřít mezinápravový diferenciál (4HLC) nebo ještě volit redukované převody (4LLC) s uzávěrem diferenciálu. Režim s uzávěrem zajistí pohon všech kol i na velmi kluzkém a nestabilním povrchu, jako je písek nebo sníh. Zařazení nebo vyřazení pohonu 4x4 se neprovede, pokud jsou kola v záběru, stačí ale jen na chviličku sundat nohu z plynu a ke změně dojde skoro okamžitě.
S ohledem na hmotnost auta a vysokou světlou výšku jsou jízdní vlastnosti na silnici velmi dobré. Pochvalu zaslouží systém protiprokluzu kol, který omezí výkon motoru naprosto plynule a jen na nezbytně nutnou dobu.

 

Úprava řídicí jednotky přidala 18 kW

K dispozici jsme měli verzi s upraveným čtyřválcem 3.2 DI-D. Je jen škoda, že převodovka nebyla ručně řazená - ještě víc by tak vynikly vyšší hodnoty výkonu a objektivnější by bylo měření spotřeby nafty. Autopalace Spořilov úpravou softwaru ještě dále zvýšil výkon o 18 kW (24 k), posloužila k tomu softwarová jednotka na Rallitronic. Cena úpravy je docela přijatelných 29 990 Kč. Kromě výkonu ještě celkem podstatně stoupl také točivý moment. Po úpravě bylo změřeno 450 N.m při 2200 ot./min., což je proti sériovému provedení nárůst o solidních 77 Nm a to je i u těžkého off-roadu nezanedbatelná hodnota. Potěšující je, že nárůst výkonu i točivého momentu je téměř lineární. Sériový motor začne projevovat znatelnou chuť do života od 1800 ot./min, s čipem už od 1500 ot./min. Upravený agregát se žive projevuje už od nejnižších otáček, ve vyšších ale rychle ztrácí - je to tím, že největšího výkonu dosahuje již při 3200 ot./min, zatímco sériové provedení až při 3600 ot./min. Zajímavé jsou i údaje o spotřebě paliva.

 

 

Větší stádo = menší spotřeba

Základní charakteristiky načipovaného čtyřválce se přitom od sériového motoru neliší. Má velmi nízké vibrace i po studeném startu a nárůst výkonu je téměř lineální jen s mírným turboefektem. Spotřeba nafty není zrovna nejnižší, ovšem s ohledem na vysokou pohotovostní hmotnost a samočinnou pětistupňovou převodovku se není čemu divit. V městském provozu se pohybuje kolem 14 l/100 km, mimo město jsme naměřili už celkem přijatelných 9,0 l. Spotřeba paliva po úpravě softwaru stoupla jen v režimu maximálního využití výkonu motoru, v ostatních režimech a při ustálené rychlosti je nižší. S výjimkou městského provozu, kde je hodnota dle metodiky EU shodná (13,3 l/100 km). Mimo město metodika uvádí pokles spotřeby o 0,9 l/100 km, v kombinovaném režimu je upravený motor úspornější o 0,6 l/100 km. Emisní limity po úpravě odpovídají příslušným předepsaným hodnotám. U množství CO2 dokonce došlo k poklesu z 278 g/km u sériového motoru na 260 g/km na upraveném.

 

Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D LWB 5AT:

sériové provedení (s načipovaným motorem)

 

motor vznětový přeplňovaný čtyřválec
zdvihový objem 3198 cm3
maximální výkon

118 kW (160 k)/ 3600 ot./min

(136 kW (184 k)/ 3200 ot./min)

max. točivý moment

373 Nm/ 2000 ot./min (

450 Nm/ 2200 ot./min)

převodovka pětistupňová automatická
rozměry dxšxv 4830/1895/1885 mm
rozvor 2780 mm
pohotovostní hmotnost 2195 kg
zrychlení 0-100 km/h 13,8 s (12,9 s)
největší rychlost 170 km/h (175 km/h)
cena 3,2 DI-D Dakar LWB od 1 299 900 Kč, s aut. převodovkou 1 359 900 Kč

 


Text a foto: Michal Busta