TVR Tuscan - Anglický výtržník

Stará dobrá Anglie je kolébkou všeho možného, domorodci pochopitelně věří, že všeho dobrého, a v neposlední řadě je i otčinou několika specifických automobilových značek. Patří mezi ně i TVR.

Anglické nacionalisty už ale moc nepotěší přechod společnosti pod vliv ruských peněz v podobě bohatého podnikatele Nikolaje Smolenského, což byla před dvěma lety jediná šance na záchranu. TVR se teď snaží vyvinout nové motory plnící emisní normy Euro V.
Firma s  tradicí od roku 1947 vyrábí v současnosti modely Tamora (350 k), T350 (350 k), Sagaris (400 k) a Tuscan S (400 k).
Nám se do rukou dostal starší Tuscan S, není to sice úplná novinka, ale řekněte, kdo by odolal?
Jak se sluší na superauto je potřeba začít od jeho supermotoru. Jak známo Angličané jsou konzervativní jak ředitel starobince, není proto divu, že Tuscan nemá pod sukněmi žádný véčkový kompromis, ale poctivou klasiku v podání v předu uloženého řadového šestiválce a to rovnou o obsahu čtyř litrů. Ten je vlastním dílem automobilky a je naladěn na poctivých 400 koní a může se pochlubit točivým momentem 420 Nm. Má to na svědomí celohliníková konstrukce se sedmkrát uloženým klikovým hřídelem a 24ventilovou hlavou. Kompresní poměr na úrovni 11,1:1 už nestráví jen tak něco a vyžaduje nejlépe 98oktanové palivo. Motor se přes dvoulamelovou spojku pojí s pětistupňovou převodovkou s přímým ozubením kol pro rychlejší řazení a jak se na klasika sluší, poháněná je jen zadní náprava, což vykouzlí úsměv každému milovníkovi driftů, protože tomu je hned jasné kolik uhodilo.

 

Trubkový spletenec

Konec rozplývání se nad motorem, Tuscan nabízí i další zajímavosti, tou hlavní je konstrukce rámu – ten je kompletně trubkový s mohutnou páteřovou příhradovou konstrukcí, na něj se napojují lichoběžníkové nápravy s trojúhelníkovými rameny. Na příhradě je našroubovaná karoserie z panelů z kompozitního plastu, těm byla dána přednost před plechem jednak z důvodu úspory na váze a jednat kvůli složitým zakřiveným tvarům, které by dost komplikovaly výrobu plechařiny. Vyloženým bonbónkem kromě celého designu jako takového jsou přední světla, položená po třech nad sebou, nejvyšší jsou blinkry. Ve stejném duchu se tváří i záď, kde pod vertikálně seřazenou trojicí světel, blinkrů a odrazek čouhají z pod vozu dva laufy motocyklového vzhledu. Když dostanete chuť na projížďku s větrem ve vlasech, stačí jen vyndat střední díl střechy a celé město hned ví, s kým má tu čest. Odnímatelná targa zároveň odhaluje fantastický pohled na futuristický kožený interiér, vyvedený v krémové barvě v kombinaci s černou, se dvěma hlubokými anatomy, mohutným středovým tunelem a ovládacími prvky z leštěného kovu.
Minimalistická konstrukce po vzoru závodních speciálů má tu výhodu, že je mimořádně tuhá a lehká zároveň, tahle střela totiž váží jen 1100 kilo a s těmi koňské stádo zvící 400 hlav skutečně nemá moc práce.
A jak chutná jízda v černém Tuscanu? Je to uragán, neotesanec, výtržník a hravý puberťák bez pochopení pro naše děravé cesty se zásobou točivého momentu vždy po ruce. Jede rychle a tvrdě a dá to dost práce poprat se s ním na hrbolaté silnici tak, aby neustřelil jinam. Motor produkuje úžasný koncert a je tak výrazný, že hned jak nastartujete, můžete vypnout rádio, protože ho jednak vůbec neslyšíte a na druhou stranu vám bude chvíli trvat, než se syrových tónů chraplavého šestiválce nabažíte.

 

Při testování jsme měli možnost zeptat se na názor nejpovolanější. Tuscan se dostal do rukou vrchařského nestora Petra Vojáčka. A jak auto zhodnotil on?

„Můj pocit z testování Tuscana je, že výrobce postavil čistokrevný závodní automobil a oblékl ho do mírně civilnějšího oděvu futuristických tvarů. Po nastavení formulových pedálů jsem si musel zvyknout, že zhruba 1100 kg  vážící Tuscan se čtyřlitrovým motorem  je neustále přetáčivý díky klasickému pohonu zadní nápravy a navíc v něm nejsou žádné protiprokluzy , nebo jiné elektronické vymoženosti. Navíc dojem závodního speciálu umocňovaly i dva kevlarové výfuky z motorky, které 400 koní opravdu moc neutlumily. Problém je i s rozjížděním, kdy si musíte dávat pozor na plynový pedál abyste zuřivě nehrabali nebo aby vám motor potupně nezhasl, protože s tímto supersporťákem určitě neujdete pozornosti kolemjdoucích nebo kolegů za volantem. Jinak si myslím, že tento vůz

bude ozdobou každého tuningového srazu a podobných akcí, ale určitě se nehodí na každodenní cestování do práce.“

 

Technické údaje TVR Tuscan :

 

motor řadový šestiválec, DOHC/4
Zdvihový objem 3996 cm3
Vrtání x zdvih 96 x 92 mm
Kompresní poměr 11,1:1
Max. výkon 400 k (298 kW)/7000 ot./min.
Max. točivý moment 420 Nm/5250 ot./min.
Převodovka pětistupňová
Brzdy vpředu/vzadu

kotouče 322 mm, čtyřpístkové třmeny,

kotouče 298 mm, jednopístkové třmeny

Délka x šířka x výška 4235x1810x1200 mm
Rozvor 2360 mm
Pohotovostní hmotnost 1100 kg
Nádrž 56 l
Maximální rychlost   314 km/h
Zrychlení 0-100 km/h  4,0 s
Zrychlení 0-160 km/h  8,9 s
Cena cca 70 000 $


Text: Dan Pejzl

Foto: Karel Malina