Nové štítky pneumatik od 1.11.2012

Nové štítky pneumatik od 1.11.2012

U některých pneumatik, vyrobených po 1. červenci 2012 musí být při prodeji od 1. listopadu 2012 speciální štítky. Na těch naleznete důležité informace o pneumatikách.


Jakých pneumatik se to týká?

Od 1.11.2012 vstupuje v platnost nové nařízení Evropské unie (1222/2009) z 25. listopadu 2009 "o označování pneumatik s ohledem na palivovou účinnost a jiné důležité parametry". Toto nařízení zavádí povinné označení pneumatik standardizovaným štítkem. Pro koncového uživatele toto značení znamená, že se dozví více informací o pneumatice.
Zde jsou základní fakta o tomto značení:

 

Toto nařízení je povinné:

  • pro osobní automobily (kategorie C1) 
  • pro lehké nákladní automobily (třída C2)
  • pro nákladní vozidla (třída C3)
  • pro pneumatiky, které byly nebo budou vyrobeny po 30.6.2012 (tedy od kódu DOT 2712)

Toto nařízení se nevztahuje na:

  • protektorované pneumatiky
  • náhradní pneumatiky pro dočasné užití typu T
  • profesionální terénní pneumatiky
  • pneumatiky určené pouze k montáži na závodní vozidla
  • pneumatiky určené pouze pro montáž na vozidla poprvé zaregistrovaná před 1.říjnem 1990 
  • pneumatiky s kategorií rychlosti nižší než 80 km/h
  • pneumatiky se jmenovitým průměrem ráfku nepřekračujícím 254 mm nebo pneumatiky se jmenovitým průměrem ráfku 635 mm a více
  • pneumatiky vybavené dalšími prostředky ke zlepšení trakčních vlastností, např. pneumatiky s hroty
  • pneumatiky pro motocykly


Jaké symboly zde najdete?

Štítek umožní odběrateli hodnotit jednotlivé vlastnosti pneumatik a snadněji tak porovnávat vlastnosti různých modelů. Na štítku najdete údaje o valivém odporu, přilnavosti na mokru a hlučnosti pneumatik.

 

Valivý odpor

Valivý odpor a spotřeba paliva je dělena od třídy A (nejlepší hodnocení) až po F pro průmyslové vozy a G pro osobní automobily (nejhorší hodnocení). Úspory paliva, které mohou nastat při použití pneumatiky třídy A namísto pneumatiky třídy G jsou odhadovány na cca 7,5%.

ttky_pneu_416

Většina aut tak dosáhne úspor paliva ve výši cca 0,5l /100 km. Je třeba poznamenat, že většina dnes vyráběných pneumatik spadá do třídy B a C, proto je potenciál pro snížení spotřeby mnohem nižší. Přesné odhady bohužel nelze provést a musí se brát v úvahu faktory, které jsou pro vozidla specifické.

Přilnavost na mokru

Přilnavost při nouzovém brždění na mokrém povrchu přímo ovlivňuje bezpečnost. Tato hodnota poskytuje informaci o délce brzdné dráhy za mokra a jsou zde asi největší rozdíly. Škála hodnocení se pohybuje od třídy A po G. Mezi třídami A a F může být rozdíl až 30%.

Hlučnost

Intenzita vnějšího hluku pneumatiky je psaná číselně a značena pomocí zvukových vln u reproduktoru - čím víc těchto vln, tím je pneumatika hlučnější.

3 zvukové vlny = v souladu se současnými evropskými limity
2 zvukové vlny = již v souladu s budoucími evropskými limity
1 zvuková vlna = 3dB méně než budoucí přísnější evropské limity


Kdo testuje pneumatiky?

Tyto testy se provádí v odvětví výroby pneumatik v souladu se stanovenými postupy. Výrobce proto klasifikuje své výrobky sám.


Jakým způsobem budou informováni zákazníci?

Jasně definovaný štítek musí být na pneumatice nebo v blízkosti pneumatiky. Stejně tak se mají informace ze štítku uvádět v propagačních materiálech nebo před prodejem poskytnout zákazníkovi. Současně by stejné údaje měly být uvedeny i na faktuře.


Doporučení jak se vypořádat se značením pneumatik:

Hlavním kritériem by měly zůstat ADAC testy pneumatik, které jsou komplexní, podrobné a dostupné zákazníkům. V testech jsou navíc podstatné informace, jak se například chová pneumatika na sněhu či ledu.

 

 

Zdroj: adac.de