5 varovných signálů, kdy je potřeba vyměnit pneumatiky

5 varovných signálů, kdy je potřeba vyměnit pneumatiky

Stejně jako Vás bolí nohy po dlouhé procházce, pneumatiky na Vašem autě dostávají zabrat pokaždé když řídíte. To však není znakem špatného řízení - pouze nevyhnutelný fakt. Pneumatiky stárnou a opotřebovávají se. A protože defekt pneumatiky během jízdy může být katastrofální, je dobré vědět, kdy jsou pneumatiky ve špatném stavu. Můžete je tak vyměnit ještě před tím, než se něco pokazí. Pokud jezdíte s autem na pravidelné prohlídky do servisu, mechanici Vám řeknou pokud bude potřeba pneumatiky vyměnit. Místo návštěv servisu však můžete udělat několik věcí i Vy sami.

 

Ukážeme si 5 varovných příznaků, kdy je potřeba pneumatiky vyměnit.

 

1. Hloubka dezénu


Hloubka dezénu na pneumatikách nesmí klesnout pod 1,6 mm. Pokud pravidelně jezdíte na kluzkém a mokrém povrchu, měla by být hloubka dezénu alespoň dvojnásobná. Na měření si můžete koupit hloubkoměr jaký používají profesionálové nebo můžete vyzkoušet starý trik s jednoeurovou mincí.
Minci vložte mezi drážky pneumatiky. Pokud uvidíte zlatý proužek, nemá Vaše pneumatika dostatečnou hloubku dezénu (v případě zimních pneumatik, kdy je minimální hloubka dezénu 4 mm). V takovém případě si zakupte nové pneumatiky.
 

2. Indikátory opotřebení běhounu


Novější pneumatiky mají oproti starším modelům výhodu a to indikátory opotřebení, které jsou zabudované v pneumatikách. Tyto indikátory jsou neviditelné nebo sotva viditelné u nových pneumatik. Začínají se postupně objevovat, jak se dezén opotřebovává. Indikátory jsou malé přechodové můstky uvnitř dezénových drážek. Pokud dezén splyne s můstky, je potřeba pneumatiky vyměnit, protože je hloubka dezénu příliš nízká. Tato situace je především nebezpečná při jízdě za mokra.
 

3. Trhliny v bočnici


Ne všechny problémy s pneumatikami se týkají běhounu. Mohou se také objevit na bočnici. Naštěstí je velice jednoduché si bočnice prohlédnout. Hledejte případné stopy po řezech - drážky, které jsou odlišné, bývají viditelné pouhým okem. To by mohlo být znamení, že je někde nějaká netěsnost (nebo ještě hůře, že se díky trhlině pneumatika vyfoukne). Takže pokud praskliny v bočnici začínají vypadat vážně, jeďte do servisu a pneumatiky raději vyměňte. Lepší je bezpečnost než pozdější lítost.
 

4. Boule a puchýře na pneumatice


Někdy se stává, že vnější povrch pneumatiky začne klesat. Výsledkem může být vyboulení nebo puchýřky, které se rozšiřují. Je to podobné jako aneurysma ve Vašich cévách. Pokud Vám lékař sdělí tuto diagnózu, je potřeba se dostat do nemocnice jak nejrychleji to jde. S pneumatikou je to v podstatě stejné. Tato slabá stránka může způsobit náhlý únik vzduchu. Pokud na toto poškození nepřijdete, může se stát, že pneumatika nečekaně při jízdě praskne. Takže tyto boule a puchýřky na pneumatikách raději pečlivě kontrolujte.
 

5. Příliš mnoho vibrací


Určité množství vibrací je při jízdě nevyhnutelné, zejména na špatně zpevněných cestách. Ale pokud nějakou chvíli řídíte, pravděpodobně poznáte kolik vibrací je v normě a které značí, že už je něco špatně. Vibrace mohou mít více příčin - pneumatiky mohou být nesprávně vyvážené nebo odcházejí Vaše tlumiče. Mohlo by to ale také znamenat, že se jedná o vnitřní problém v samotné pneumatice. I když není pneumatika zdrojem vibrací, může dojít kvůli těmto vibracím k poškození pneumatiky. Takže pokud vibrace přetrvávají i když nejedete po špatných cestách, raději se zastavte v servise. Příliš mnoho vibrací je téměř vždy známkou toho, že něco není v pořádku.

 

 

 

Zdroj: howstuffworks.com