Celoroční pneumatiky – ano nebo ne?

Celoroční pneumatiky – ano nebo ne?

Pomalu ale jistě se nám blíží období přezouvání kol na zimní pneumatiky a spousta z nás je na vážkách, zda by se nevyplatilo jezdit pouze na celoročních pneumatikách. Odpadla by tak ta nepříjemná starost přezouvání každého půl roku a navíc bychom nemuseli skladovat zbytečně dva typy pneumatik v garáži. Celoroční pneumatiky mají i spoustu dalších výhod, přičemž některé z nich si zde krátce představíme. Řidiči si však musí uvědomit, že se jedná o takový kompromis mezi oběma druhy pneumatik a nemůžou počítat, že budou zvládat ty největší zátěžové podmínky všech ročních období na jedničku.

V jakých situacích se dá tedy ušetřit? Nesmíme opomenout náklady spojené s přezouváním, vyvažováním a skladováním kol. Dalším nákladem je koupě druhé sady pneumatik. To vše u používání celoročních pneumatik odpadá. Pokud jste spíše sváteční řidič, tak se vám celoroční pneumatiky určitě vyplatí. Každá pneumatika má totiž tendenci stárnout a i když se neojíždí, je po pár letech prakticky nepoužitelná. Spousta odborníků považuje tuto variantu rozhodně za schůdnější, než tu, kdy se řidič snaží ušetřit jízdou na zimních pneumatikách po celý rok. Jedná se o mylnou domněnku řidičů, že takto ušetří, nikoli fakt. Zimní kola se totiž jízdou v létě značně opotřebovávají a zvyšují hluk i spotřebu paliva.

Další nespornou výhodou těchto kompromisních pneumatik je zvýšená trakce v nízkých teplotách proti letním pneumatikám. Naopak v létě dobře odvádí vodu a snižují hluk ve srovnání se zimními pneumatikami. Rovněž netrpí na nadměrné přehřívání a opotřebení. V případě, že se pohybujeme v rovině každodenních řidičů s vysokými nároky na ovladatelnost vozu, musíme doporučit koupi dvou typů pneumatik, zmíněný kompromis zde není tím pravým řešením.

Pro šetřivé majitele vozu, kteří vyjíždí do provozu pouze zřídkakdy, dávají celoroční pneumatiky určitě smysl.  ÚAMK, ADAC a ÖAMTC ale řidiče od jejich koupě spíše odrazují. Ve společném testu zkoušené celoroční pneumatiky totiž výrazně neuspěly. "Dvě pneumatiky byly hodnoceny jako nedostatečné a dvě zcela propadly. Nemohou tak konkurovat ani letním, ani zimním modelům. Proto radíme nekupovat tento typ pneumatik a raději zvolit patřičné zimní a letní obutí pro vašeho plechového miláčka," řekl mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka. Podle odborné veřejnosti jsou celoroční pneumatiky defacto zimní pneumatiky s tvrdším běhounem, aby se zvýšila jejich odolnost vůči opotřebení. Kompromis, ale špatný kompromis – říkají shodně.

Podle nejnovějších průzkumů prodej celoročních pneumatik obecně klesá. Celkově je využívá zhruba 10-15 % řidičů a automobilky na to reagují vesměs kladně. Předejde se tak totiž spoustě kolizních situací, především v zimě na ledu a sněhu. Modelovou situací může být brždění před semaforem, kdy vepředu jede auto na kvalitních zimních gumách a za ním auto na celoročkách, jehož brzdná dráha je podstatně delší. Jak taková situace může asi dopadnout?

Se snižující poptávkou dochází k postupnému snižování cen. Ne však nijak závratnému. Za to zimních pneumatik se prodává víc než dost. Obecně je poměr prodeje zimních pneu vyšší než prodeje těch letních. Důvodem je vnímání vyššího rizika při jízdě v zimě a rovněž jízda některých řidičů na zimních gumách celoročně.


A na závěr malé srovnání všech typů pneumatik:

Zimní pneumatiky jsou vyrobeny z měkčího materiálu než letní pneumatiky a aby byly dostatečně přilnavé na povrchu, štěrbiny běhounů jsou blízko u sebe. Díky zmíněné měkkosti gumy se však rychleji sjíždějí, proto jízda na nich je v letních měsících poměrně neekonomická. Letní pneumatiky jsou naopak z tvrdého materiálu a proto při velmi nízkých teplotách je jejich přilnavost k povrchu vozovky minimální. Mají mnohem méně drážek než zimní pneumatiky. Celoroční pneumatiky jsou kompromisním řešením s využitím vlastností obou typů, přičemž se vyplatí spíše jen pro sváteční řidiče.