Co se starými pneumatikami?

Co se starými pneumatikami?

Koupíte sadu pneumatik, nějakou dobu je využíváte a poté končí ve sběrném dvoře, v horším případě na černé skládce. Jaká je jejich životnost, kam pak s nimi a jak se dají dále recyklovat?

Podle výrobců si pneumatika určená osobnímu vozidlu uchovává své původní technické vlastnosti po dobu pěti let – pokud ji dobře skladujeme a nepoužíváme. To znamená, že výrobci pneumatik by měli pneumatiku prodat maximálně do pěti let od její výroby. Celková životnost se pak udává na dobu 10 let. Jakmile nám pneumatiky doslouží, spousta lidí má tendenci se jich zbavit nepovoleným způsobem – založit černou skládku nebo doplnit nějakou existující. Černé skládky jsou velkým problémem a  poslední dobou jich přibývá čím dál více - i přes vysoké pokuty až 50 tisíc korun. Kde není žalobce, není soudce a na to spousta lidí spoléhá a hyzdí tak přirozený ráz krajiny.

Nejčastěji se s černými skládkami setkáváme na okraji měst u lesních cest, v příkopech a podobně. Aktuálně je v Česku zhruba pět tisíc napočítaných černých skládek. Nejvíce se s nimi potýkají severní Čechy a severní Morava. Pokud člověk zaplatí poplatek za ekologickou likvidaci, měly by se pneumatiky rozdrtit. Vznikne tak granulát, odpadní železo a textil a tyto materiály se následně využívají ve stavebnictví a průmyslu. Například granulát až do velikosti 10 mm vzniká třístupňovým drcením. Nejčastěji se využívají 3mm granuláty, z kterých se připravují aditiva do lepenek nebo asfaltových povrchů (silnice, chodníky). Z granulátu se rovněž vyrábí párové desky, protihlukové stěny, obrubníky, sportovní povrchy (např. tartan) a tak dále. Výhodou je, že neklouže  a při velmi nízkých teplotách nenamrzá.

Vzhledem k rostoucímu problému s černými skládkami Ministerstvo dopravy Kolumbie projevilo zájem o technologii recyklace pneumatik, která šetří přírodní zdroje a snižuje ekologickou zátěž životního prostředí. To může být velká výzva pro české firmy, které se touto problematikou zabývají. Sběr a recyklace pneumatik by měl mít totiž podíl na zlepšení kvality dopravní infrastruktury. Budou tak podporovány stavební firmy, které budou aktivně využívat pryžové granuláty z opotřebovaných pneumatik při stavbě nových silnic a dálnic. Velvyslanectví ČR v Bogotě k tomuto návrhu přistupuje pozitivně, přijde mu zajímavý a je ochotno maximálně pomoci případným českým subjektům v jeho realizaci.

Někteří vynalézaví jedinci našli další uplatnění starých pneumatik, a to použít ji jako dekoraci. Na internetu je moře nápadů a návodů, jak z pneumatiky vytvořit nový květináč, schody nebo třeba pískoviště. Výsledek mnohdy stojí za to, chce to však trpělivost a zručnost. Taková dekorace pak nejen dobře vypadá, ale můžete mít dobrý pocit, že jste se podíleli na ekologické recyklaci – sami a bez nějakých dalších poplatků. Konečný výtvor navíc ocení i vaše děti – je tedy vhodným doplňkem zahrad mateřských školek. Nápadu, vytvořit z pneumatik něco pro děti, se ujala společnost Volkswagen, která předala městu Děčín dětské hřiště Run Blue vybudované kompletně z recyklovaných pneumatik. Město bylo zvoleno na základě nejlepšího umístění v soutěži „Auta poháněná srdcem“, která probíhala v pěti vybraných showroomech Volkswagen po České republice. Celý koncept byl vypracován na základě filozofie „Think Blue.“ vyjadřující přístup firmy k životnímu prostředí a společenskou odpovědnost, založenou na principech trvalé udržitelnosti.

Korejský výrobce pneumatik Hankook chce vyjádřit svůj pozitivní přístup k ekologii trochu jiným způsobem. Vyvinul lamelové pneumatiky pro osobní automobily, které jsou bezvzduchové, ale dosahují stejných vlastností jako ty běžné se vzdušnou náplní. Výhodou je, že je vyrobena z ekologicky šetrných materiálů a měly by přinést menší energetickou náročnost při výrobě a snadnější recyklaci. Tak teď už je pouze otázkou, jestli se vůbec dočkáme na trhu pneumatik této novinky, nebo vše skončí pouze u testování. A druhou otázkou je, zda bude o takové netradiční pneumatiky vůbec zájem. Nechme se překvapit.