Defekty pneumatik

Defekty pneumatik

Dle dostupných statistik potká každého řidiče minimálně jednou za deset let let defekt pneumatiky. Pokud se tak stane, měli byste být připraveni.


Run-flat pneumatiky, rezervní pneumatiky, nouzová kola nebo soupravy na opravu pneumatik?

Jaké jsou výhody a nevýhody různých pomůcek k defektům?

 

Sada na opravu pneumatiky


Soupravy na opravu pneumatik nezaberou mnoho místa a nejsou ani nijak těžké – neovlivní Vám spotřebu paliva. Tyto prostředky mohou samozřejmě pomoci jen k utěsnění průrazů nebo malých trhlin v běhounu. Případy poškození jako jsou prasklá pneumatika, rozbité nebo netěsnící ventily však opravit nelze.

Tyto nástroje doporučujeme pouze jako poslední možnost, musíte být opatrní a jet jen při velmi nízké rychlosti až do nejbližšího servisu. Podle pravidel silničního provozu se nesmí pneumatiky opravovat pomocí tmelu.

 

Klady Zápory
váha omezená mobilita
šetří místo náročné řešení problémů
jednoduché použití může se opravit pouze poškození v běhounu


 

Run-flat pneumatika


Tato pneumatika má speciální ocelovou obruč nebo zesílenou bočnici, která je schopna udržet pneumatiku na ráfku i při úplné ztrátě vzduchu. Podmínkou při použití těchto pneumatik je systém hlídání tlaku v pneumatikách – bez něj se nemusí poznat defekt těchto pneumatik. I po poškození se dá ujet cca 100 km při rychlosti asi 80 km/h.

Opravy těchto pneumatik se nedoporučují, takže po defektu je potřeba zakoupit pneumatiku novou.

Nevýhodou je vyšší hmotnost oproti běžné pneumatice a valivý odpor, čímž se zvyšuje spotřeba paliva. Jsou také asi o 20% dražší než běžné pneu. Přezouvání run-flat pneumatik může být také komplikované díky velmi tuhé bočnici.

 

Klady Zápory
váha příplatky
šetří místo ztráta pohodlí
jednoduché použití vyšší spotřeba
  vyšší hmotnost

 

Rezervní pneumatika


Rezervní pneumatika nabízí po defektu neomezenou mobilitu. I po extrémním poškození je možné po výměně pneumatiky pokračovat v jízdě bez omezení.

Pneumatika musí mít minimální hloubku dezénu 1,6 mm a musí být nahuštěna na správný tlak.

Nevýhodou je často riziko na silnicích při výměně pneumatik a potřeba místa pro rezervní kolo.

 

Klady Zápory
mobilita náročné řešení problému
použití pro všechna poškození nutná plocha pro rezervu
  bezpečnostní riziko při výměně

 

Nouzové kolo


Nouzová kola jsou nabízena jako levnější alternativa k rezervním pneumatikám. Kolo je mnohem menší a výrazně užší, takže nezabírá tolik prostoru, ale může se s ním jet pouze maximální rychlostí 80 km/h.

Směs dezénu je měkčí, takže se dezén velmi rychle sjíždí.

Délka cesty má také omezení kvůli různým rozměrům pneumatik a nouzového kola.

 

Klady Zápory
možnost použítí na všechny defekty hmotnost
  omezená mobilita
  bezpečnostní riziko při výměně

 

Závěrem 

Rezervní pneumatika nabízí jistou neomezenou mobilitu. To také ospravedlňuje zvýšenou spotřebu paliva jejím vozením. Může se použít také pro všechna poškození pneumatiky.

Run-flat pneumatiky jsou dobrou volbou, ale musí se počítat se vyššími náklady a ztrátou pohodlí. Opravárenské sady lze použít jen v případě poškození běhounu, což je ale také nejčastější příčina poruch.

Navíc tyto soupravy nedokáží nahradit kompletní rezervní pneumatiku nebo náhradní kolo v plné výši.



Zdroj: www.adac.de