Kombinování pneumatik

Kombinování pneumatik

Můžeme zkombinovat různé druhy pneumatik s odlišným profilem - např. pokud kvůli opotřebení nebo poškození potřebujete vyměnit pouze jednu pneumatiku? Nebo lze zkombinovat letní a zimní pneumatiky? Dozvíte se, co je přijatelné, co užitečné a které pneumatiky třeba nekombinovat za žádných okolností.

Právní definice
 

Termínem "smíšené pneumatiky" se rozumí kombinace radiálních a diagonálních pneumatik. Vzhledem k tomu, že se diagonální pneumatiky prakticky již nevyrábí, je toto ustanovení spíše teoretické. Na přední a zadní nápravě může být namontován odlišný rozměr pneumatik pouze v případě, že jsou tyto rozměry uvedeny ve velkém technickém průkazu.

ADAC radí
 

V zásadě platí, že vlivem různé hloubky dezénu pneumatik, běhounové směsi nebo dezénu, se stabilita zhoršuje. To se týká především za mokra. Kritické situace vznikají především při aquaplaningu a také při brzdění a zatáčení. Zvláště zřejmé jsou rozdíly při současném použití letních a zimních pneumatik. Zimní pneumatiky se totiž díky měkčí směsi a dezénu chovají jinak.

V případě, že nahrazujeme pneumatiku, snažíme se sehnat stejnou pneumatiku. Vzhledem k tomu, že v praxi to není vždy možné, musí být shodná jedna náprava (tedy stejný výrobce, rozměr a dezén). Kromě toho se doporučuje dát lepší pneumatiky na zadní nápravu. Další informace najdete v manuálu vašeho vozidla!

Jiná situace nastává u vozidel s pohonem všech čtyř kol: všechny pneumatiky musí být stejné. Velmi odlišná hloubka dezénu na přední a zadní nápravě může např. poškodit centrální diferenciál!

 

Kombinace Povoleno ADAC
doporučení
Diagonální a radiální pneumatiky ne -
Odlišné pneumatiky - název modelu nebo odlišný výrobce ano ne
Výrazně odlišná hloubka dezénu ano ne
Různé velikosti (pokud nejsou rozměry pro přední a zadní nápravu uvedeny ve VTP ne ne
RunFlat (speciální) pneumatiky se standardními pneumatikami RunFlat ano -

 

Zdroj: www.adac.de