Moto GP Brno

Moto GP Brno

Velká cena České republiky odstartovala letos v pátek 14. srpna a trvala, jak už to bývá zvykem, do neděle, kdy se konal hlavní závod. Celkově si letos závod Moto GP Brno upevnil postavení druhého nejtradičnějšího závodu v celém šampionátu. Nyní vás necháme nahlédnout trochu pod pokličku statistikám tohoto brněnského šampionátu.

Letošní ročník byl celkově sto padesátý šestý v historii světového šampionátu, co se týče organizace v Brně. Konkrétně pak na Masarykově okruhu od roce 1965 startovalo více než 150 závodů mistrovství světa motocyklů a to z brněnské Grand Prix dělá druhý nejstarší závod v historii Moto GP.

A v čem je ještě Brno tak zajímavé? Tak třeba z důvodu, že organizovalo jako poslední závod na přírodním okruhu, a to v roce 1982. Tenkrát dostalo bezpečnostní výjimku, stejně jako Imatra ve Finsku. Z Imatry už závod zmizel úplně, zatímco Brno obnovilo svou tradici využitím nové tratě nedaleko od té přírodní. Nový okruh byl poprvé pokřtěn v roce 1987 a byl pojmenován po našem prvním československém prezidentovi – Masarykovi. Navíc od loňského roku drží Masarykův okruh další rekord. Karel Hanika loni projel cílem závodu Moto 3 na 15. místě se ztrátou pouhé 1,838 vteřiny na vítěze. A tento výsledek je tím nejtěsnějším za posledních 67 let historie šampionátu. Nikdy jindy se patnáct nejlepších jezdců nevměstnalo do tak krátkého časového úseku. Musel to být vskutku napínavý závod až do posledního momentu – tady si troufáme říct setiny sekundy.

Dalším pozoruhodným faktem, který je spjat s brněnským závodem, je tzv. kvalifikační prokletí. Znamená to, že kdo za posledních šest let vyhrál kvalifikaci, nevyhrál závod. Naposledy tohle nepříjemné prokletí prolomil Valentino Rossi v roce 2009. V roce 2014 nikdo neměl pochyb, že by ho nemohl zlomit Marc Marquez, který do té doby zvítězil na celé čáře ve všech závodech sezóny. V Brně dojel ve kvalifikaci první, avšak v závodě selhal a cílovou čáru přejel až jako čtvrtý. To bylo pro nejednoho obrovským překvapením.

A kdo se řadí k historicky nejúspěšnějším jezdcům na Masarykově okruhu všech dob? Patří sem Giacomo Agostini, Max Biaggi a Valentino Rossi. Všichni tři se mohou pyšnit sedmi tituly, Rossi jakožto jediný aktivní jezdec mohl urvat další prvenství letos, ale bohužel se mu to nepodařilo, a tak si bude muset na tento historický úspěch ještě minimálně rok počkat.
 
A jak je to se startem a úspěchy Čechů? Jakoby bylo Brno zakleté. Technika tuzemských výrobců motorek pomalu ale jistě ztrácí krok se světovou konkurencí, proto je velmi těžké se prosadit v řadě tak zkušených a slavných jmen. Naposledy se to povedlo Lukáši Peškovi v roce 2007, kdy pro Česko získal krásné třetí místo.

 

Budoucnost v Brně

Do letošního roku, a vlastně do posledních dnů, bylo nejisté, zda bude Velká cena v Brně pokračovat i nadále. Naštěstí pro všechny příznivce motorismu ministryně školství Kateřina Valachová krátce po závodu oznámila, že se dohodla s promotérem Moto GP ČR a šampionát se pojede i v příštích pěti letech.

Jedním z důvodu může být i rostoucí návštěvnost a popularita. Letošní ročník totiž navštívilo nejvíce diváků v historii – 248 434 diváků (138 752 neděle, 78 544 sobota a 31 138 pátek). Dosavadní rekord držel ročník 2007, kdy si na okruh našlo cestu něco málo přes 245 tisíc diváků. "Už podle předprodejů vstupenek to vypadalo, že návštěvnost půjde oproti předešlému roku nahoru. Tím, že vydrželo dobré počasí, tak se to nakonec potvrdilo. Celkové číslo je podobné jako v roce 2007," řekl tiskový mluvčí Automotodromu Jiří Smetana.

Zvýšený zájem byl podle organizátorů podpořen příznivým počasím oproti předešlým ročníkům nebo také spekulacemi, že se z ekonomických důvodů jedná o úplně poslední ročník. Královskou kategorii letos ovládl Jorge Lorenzo a dostal se do čela pořadí MS. Dosavadní lídr Valentino Rossi se umístil v Brně na třetím místě. Celkově si organizátoři tento ročník pochvalují a těší se na další ročníky.