Může stáří pneumatik ovlivnit bezpečnost jízdy? Pravděpodobně ano

Může stáří pneumatik ovlivnit bezpečnost jízdy? Pravděpodobně ano

Pneumatiky většinou řidiči vyměňují, když dojde k opotřebení jejich běhounu. Hloubka dezénu by u zimních pneumatik nikdy neměla klesnout pod 4 milimetry, u letních potom pod 1,6 milimetru, stále častěji se objevují názory, že to rozhodně není jediný faktor, který má na bezpečnost jízdy vliv, a že by i pneumatiky měly mít svou expirační dobu.

Ve Spojených státech se rozpoutal spor o životnost pneumatik poté, co při autonehodě zemřeli čtyři lidé a vinu soudní znalci přisoudili právě stáří pneumatiky. Žádné limity pro to, kdy by se pneumatiky měli měnit, sice zatím nikdo nestanovil, ale začínají se postupně objevovat hlasy, které stojí na různých stranách barikády. Americké automobilky jako je Ford, Chrysler nebo General Motors doporučují svým zákazníkům měnit pneumatiky na vozech maximálně po šesti letech, a to bez ohledu na jejich stav. Paradoxní však je, že žádná doporučení ohledně výměny pneumatik nedodávají samotné firmy vyrábějící pneumatiky.



Kdy se pneumatika stává starou?


Pneumatika je složená z mnoha částí a na životnost všech částí má vliv opotřebení.  Vliv na něj může mít hned několik faktorů, například hmotnost vozidla nebo teplo vznikající při tření pneumatik o vozovku.

Podle severoamerického Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu se pneumatika stává starou, pokud začne ztrácet své materiálové vlastnosti a kvůli tomu se zhorší i její výkonnost. Na vlastnosti pneumatik tak mají vliv nejen zmíněné faktory, ale i termo-oxidační stárnutí zapříčené vlivem tepla a vzduchu. To může pneumatiku poškodit, i když není používaná v běžném provozu.

Neustále však probíhají nové a nové testy, které se snaží souvislost stáří pneumatiky a její jízdní vlastnosti prokázat.