Nepravidelné opotřebovávání pneumatik

Nepravidelné opotřebovávání pneumatik


Důležitá je pravidelná kontrola opotřebení pneumatik.


Pneumatiky by se měly kontrolovat minimálně jednou za měsíc a před a po dlouhých cestách. Chcete-li zjistit, zda

(a) koupit nové pneumatiky

(b) zda jsou Vaše kola vyvážená

(c) jestli jsou kola zarovnané

(d) jestli je potřeba změnit řidičské návyky

stačí se podívat na dezén pneumatik.

 

Tabulka a obrázky Vám poradí, co hledat.

 

JAK ČÍST BĚHOUN

 

Problém   Příčina   Náprava

opotřebované oba okraje

 

podhuštění

 

upravit tlak v pneumatice na předepsanou hodnotu, zkontrolovat těsnost

opotřebení ve středu běhounu   přehuštění   upravit tlak v pneumatice na předepsanou hodnotu
jednostranné opotřebení   nesprávné seřízení kol   zkontrolovat geometrii kol
běhoun se opotřebovává nerovnoměrně   nesprávně vyvážené kola nebo chybné tlumiče   kontrola zarovnání a vyvážení kol
nepravidelně rozmístěná sjetá místa   nevyvážené kola nebo opotřebované tlumiče   kontrola vyvážení kol nebo výměna tlumičů
opotřebení pouze předních pneumatik   rychlé projíždění zatáček   zpomalit
pilovité opotřebení   nesprávné seřízení kol   zkontrolovat geometrii kol
pískání, dunění a další podivné zvuky   nesprávné seřízení kol, vadné tlumiče   zkontrolovat geometrii kol, případně koupit nové pneumatiky nebo tlumiče
pískání v zatáčkách   nesprávné seřízení kol nebo podhuštění   kontrola opotřebení dezénu

 

opotebovn_pneumatik_430

 

Varování


Podhuštěné pneumatiky se opotřebovávají rychleji - při jízdě se vytváří nadměrné teplo, zvyšuje se spotřeba paliva a auto se hůře ovládá. Podhuštěné pneumatiky se také opotřebovávají rychleji a auto může být při jízdě nestabilní a hůře ovladatelné.


Chcete-li zjistit, co je příčinou problémů s pneumatikami, zkuste následující:

 

  • Podívejte se na pneumatiku a odstraňte případné hrubé nečistoty z dezénu. Pokud se ale chystáte odstranit hřebík, nejdříve se ujistěte, že je Vaše náhradní pneumatika nahuštěná a v pořádku.

Pokud uslyšíte syčivý zvuk, když budete vytahovat hřebík, zatlačte jej rychle zpět a použijte náhradní pneumatiku. Pokud si nejste jisti, zda vzduch uniká, dejte na díru mýdlovou vodu a sledujte, zda se tvoří bubliny z unikajícího vzduchu. V případě, že si stále ještě nejste jisti, zda může hřebík způsobit únik, zkontrolujte tlak vzduchu a to samé udělejte druhý den. Propíchnuté pneumatiky by měly být opraveny odborníkem. Pokud vzduch stále uniká, je potřeba koupit novou pneumatiku.

  • Podívejte se na bočnici. Zkontrolujte opotřebované části, boule, malé štěrbiny či díry. Sedí dobře pneumatiky na ráfcích?
  • Zkontrolujte hloubku dezénu. Většina pneumatik má indikátory opotřebení TWI. Jsou to malé výstupky umístěné v drážkách na spodku dezénu běhounu. Když je hloubka dezénu malá - tedy 1,6 mm, můstky nám splynou s dezénem. V tom okamžiku je nutné pneumatiku neprodleně vyměnit.

Pokud Vaše pneumatiky tyto indikátory nemají a myslíte si, že pneumatiku můžete stále používat, vložte jednoeurovou minci do drážky pneumatiky. Pokud uvidíte zlatý proužek na minci, tak je dezén pneumatiky na hranici použitelnosti (v případě zimních pneu, kde je minimální hloubka 4 mm).
Pro přesné měření se používá hloubkoměr, který měří vzdálenost od spodní části běhounu k povrchu. Minimální hloubka stanovená zákonem je 1,6 mm.

(Poznámka: pokud jsou Vaše přední pneumatiky více opotřebované než zadní a vykazují abnormální opotřebení, pravděpodobně budete muset kola seřídit).

  • Věnujte pozornost únikům vzduchu. Pokud se Vám v pneumatikách snižuje tlak, na čerpacích stanicích si jej můžete zkontrolovat či doplnit. V některých případech způsobuje únik vzduchu nepadnoucí ráfek. 

Pokud nemůžete najít příčinu, Vaše ráfky sedí správně a stále uniká vzduch, pravděpodobně máte vadný ventilek na pneumatice. Stačí tedy koupit ventilky nové a to podle odpovídajících vyražených čísel.
Při nahrazování ventilu ztratíte většinu vzduchu z pneumatiky, takže si poté pneumatiku nahustěte na potřebný tlak.

 

 

 

Zdroj: dummies.com