Pneumatiky budoucnosti

Pneumatiky budoucnosti

To co se zdá být dnes nemožné, zítra může být skutečností. Důkazem jsou studie velkovýrobce pneumatik, společnosti Goodyear, které byly poprvé představeny letos na Autosalonu Ženeva. Jedna z nich je pneumatika určena pro automobily na elektrický pohon, která dokáže dobíjet za jízdy jejich baterie. Druhou novinkou je pneumatika měnící své vlastnosti podle jízdních podmínek.  „Představujeme si budoucnost, ve které budou naše produkty více propojené s vozidlem i zákazníkem, budou šetrnější k životnímu prostředí a celkově budou všestrannější,“ říká víceprezident společnosti Goodyear Joe Zekoski. Nyní si oba typy krátce představíme.

První z konceptů automobilového obutí budoucnosti má název BH03. Pomocí transformace tepla vytvořeného uvnitř pneumatiky, dokáže dobíjet elektrickou energii pro pohon elektromobilů. Celý proces v pneumatice probíhá následovně. Při jízdě se pneumatika různě deformuje a napíná - u toho dochází k postupnému zahřívání materiálu, z kterého je vyrobena. Při zahřívání se vytváří energie, kterou použité materiály (termoelektrické prvky a piezoelektrický materiál) vzájemným působením přeměňují na elektřinu a tu pak předávají baterii. Každý z materiálů má danou úlohu - termoelektrické prvky generuje teplo díky vysoké absorbci světla a tepla. Piezoeletrický materiál má podíl má generování elektrického proudu. Obě složky vytváří uvnitř pneumatiky strukturu tvořenou prostorovou 3DF sítí. Ta může být využita zároveň jako možná alternativa techniky Run-Flat, která umožňuje pokračovat v jízdě při defektu pneumatiky. Navíc každá černá pneumatika absorbuje teplo i z okolí, BH03 tak může vyrábět elektřinu i za pouhého stání vozidla. Na jejím povrchu je velký kanál pro odvod vody, takže má velký přínos i v odolnosti proti aquaplaningu. Vzorek je pak navržen tak, aby co nejvíce pohlcoval hluk vznikající u valení pneumatiky.
 



Pokud se na koncept podíváme z pohledu spotřeby energie k pohonu vozu, ta je vyšší mimo jiné díky valivému odporu, který vzniká při deformaci pneumatiky. Výrobci se proto zaměřují na to, jak valivý odpor co nejvíce minimalizovat. To se jim částečně daří, avšak Goodyear přišel jako jediný s nápadem, jak část ztracené energie znovu využít.

Myslíme si, že s čím dál zvyšující se poptávkou po elektromobilech má tato technologie potenciál a mohla by výrazně pomoct všem řidičům, kteří mají obavy z dojezdů elektrických automobilů, který bude tímto prodloužen. Celý koncept je výsledkem inovačního střediska Goodyearu v Lucembursku a my jsme moc zvědaví, jak se v budoucnu uchytí.

Druhou technologií pneumatiky budoucnosti je tzv. "Triple Tube". Funguje na základě přizpůsobování tlaku v závislosti na měnících se podmínkách. Pneumatika proto dokáže měnit vlastnosti podle aktuální situace a zajistit tak vyšší úroveň bezpečnosti a využitelnosti. Disponuje třemi jízdními režimy: Pro běžnou jízdu, sportovní jízdu a jízdu na mokru. To vše díky speciálním komorám - hlavní komoře, která je umístěna těsně pod povrchem běhounu a třem vzduchovým komorám. Nafukovány jsou pomocí vnitřní pumpy pneumatiky.


A jak to celé funguje? Díky nafouknutí komor běhoun mění tvar podle potřeby, přičemž má tři základní režimy, které se mění podle aktuálních podmínek na silnici. Prvním režimem je ekologická poloha, kdy jsou všechny komory nafouknuté a pneumatika je tak optimálně tuhá a má nízký valivý odpor a širokou kontaktní plochu, a tak disponuje velmi dobrými brzdnými vlastnostmi.  Ve sportovní poloze je nahuštění vnitřní komory sníženo a pneumatika tak má mírně kuželovitý tvar. To má dobrý vliv zvláště při ovládání vozu v zatáčkách (kola jsou přilnavější). Posledním režimem je jízda na mokré vozovce, kdy je nejvíce nahuštěná střední komora.Tím pneumatika zvětší svůj průměr, stopa je tak užší a delší a odolnost vůči aquaplaningu o dost vyšší. I pneumatika Triple Tube se může pochlubit vyšším dojezdem, než je tomu u klasických pneumatik, protože pokud se poškodí jedna z komor, zbývající komory převezmou roli a pneumatika tak může ještě v klidu nějakou dobu jet.

„Tyto koncepty ukazují, jakou úlohu by mohly mít pneumatiky v blízké budoucnosti. Představujeme si budoucnost, kdy naše výrobky budou mnohem více integrovány do automobilů a budou mnohem více ohleduplné k životnímu prostředí a mnohem univerzálnější,“ řekl víceprezident Goodyearu a šéf jeho technického vývoje Joe Zekoski. Zatím jsou koncepty stále ve fázi příprav a do výroby se ještě jen tak nedostanou. Nicméně však ukazují, jakým směrem se mohou pneumatiky ubírat a že i zprvu nemožné se může stát jednou skutečností.