Výhody zimních pneumatik

Výhody zimních pneumatik

Ačkoliv je podzim jedním z nejhezčích období v roce, všichni víme, že to znamená brzký příchod zimy. Nebude to trvat dlouho a nastoupí bílá dekáda - která je potencionálně zrádná pro motoristy.
 

Jednou z nejdůležitějších věcí pro zajištění bezpečné jízdy v zimě je nákup dobré sady pneumatik.

Bez ohledu na to, zda má vůz pohon zadních kol, pohon předních kol nebo pohon na všechny 4 kola, nejdůležitějším bezpečnostním prvkem u každého vozidla je kontaktní plocha - obdélníková část kaučuku, která se dotýká silnice. Mnoho lidí se uklidňuje tím, že je jejich systém AWD neomylný, takže šetří pokud jde o nákup pneumatik.

Všechny technologie na světě však nemohou nahradit dobrou přilnavost - jen originální zimní pneumatika (která má na bočnici sněhovou vločku), může zajistit dostatečnou přilnavost pokud klesne teplota pod nulu.

"Ale", téměř Vás slyším říkat, "koupil jsem si novou sadu celoročních pneumatik a mám hluboký vzorku".

Víra, že jsou všechny celoroční pneumatiky účinné na sněhu a ledu je jednou z nejvíce frustrujících - a nebezpečných - mylných představ o provozu v zimním období. Odborníci na pneumatiky a instruktoři autoškol se často odkazují na ne-celoroční pneumatiky, protože jsou nejlepším kompromisem.

Čas od času, jsem viděl přátele investovat do drahých SUV s pohonem všech kol nebo do minivanů s nejnovějšími bezpečnostními systémy v domnění, že udělali vše pro to, aby byly jejich rodiny v bezpečí. A přesto mají celoroční pneumatiky, jelikož je bezohlední (nebo nevzdělaní) prodejci přesvědčí, že jedna pneumatika stačí po celý rok. Pak v případě nehody viní počasí nebo silniční podmínky.

Po absolvování nespočet zimních jízd v autoškole, při řízení identických vozů vybavených letními i zimními pneumatikami, je mnohem lepší manipulace s kvalitními zimními pneumatikami.

Před několika lety byly pneumatiky opatřené označením M+S považovány za dostatečné pro provoz v zimním období. Pěkně hluboký, robustní dezén je ideální pro průjezd vyjetých kolejí a pravděpodobně s nimi také vyjedete z hlubokého sněhu na Vaší příjezdové cestě. Ale ty samé pneumatiky mohou být naprosto k ničemu při prudkém zastavení na sněhu nebo ledu - ledaže nejsou speciálně konstruované pro zimní teploty.

Není to jen o běhounu: zimní pneumatiky mají speciální směs ze sloučenin, které zůstávají poddajné při teplotách hluboko pod bodem mrazu, takže zajišťují přilnavost. Ne-zimní pneumatiky včetně všech celoročních se vyrábí pro mnohem vyšší teploty. Takže pokud teplota klesne pod nulu, jsou tvrdé a nepoddajné. Pro příklad toho, jak má tvrdá guma "dobrou" přilnavost, si představte hokejový puk klouzající po ledu.

Zimní pneumatiky obvykle obsahují více přírodních složek než směsi pro výrobu letních pneumatik. Přírodní kaučuk a silica poskytují lepší trakci, protože mají tendenci udržovat svoji elasticitu i pod bodem mrazu.

Vzorek běhounu by měl být uspořádán v blocích, aby se dobře "zakusoval" do sněhu. Také jsou podstatné široké drážky mezi bloky, aby byl zajištěn odvod vody z povrchu ledu, takže pneumatika získá přilnavost na holém povrchu.

Dezén obsahuje velké množství lamel - tenké nebo cik cak štěrbiny přes běhounové bloky, aby se zvýšila povrchová plocha a přilnavost.

Výrobci pneumatik experimentují se všemi druhy ingrediencí, pokud jde o udržení pružnosti ve studených pneumatikách. Michelin používá slunečnicový olej, Yokohama zase pomerančový olej. Tyto přírodní složky nahrazují ropu - nejen proto, aby byly pneumatiky lepkavé a poddajné, ale také jsou šetrnější k životnímu prostředí.

Kolikrát jste slyšeli někoho říct, že jeden pár zimních pneumatik by měl stačit (buď na předních kolech u předního pohonu nebo vzadu s pohonem zadních kol), neboť "to jsou kola, která dělají všechnu práci". To může být recept na katastrofu.

Nerovnoměrná bilance trakce zepředu dozadu může způsobit, že zadní část u auta s předním pohonem začne klouzat - to platí i naopak u pohonu zadních kol. Vaše auto potřebuje mít rovnoměrnou přilnavost - takže všechny čtyři pneumatiky by měly být totožné.

Spíše než přezouvání pneumatik na konci sezóny, může být jednodušší, aby byly Vaše zimní pneumatiky namontovány na ocelových kolech - v zimě se snáze udržují než alu disky.

Mnoho lidí uvádí náklady jako hlavní důvod, proč nekoupit zimní pneumatiky. Ale když vezmete v úvahu množství peněz, které by Vás stála oprava v případě nehody, jsou zimní pneumatiky dobrou investicí.

A dodaný klid je k nezaplacení.

 

Zdroj: auto123.com