Výroba pneumatik

Výroba pneumatik

Jsou černé, kulaté a motoristé jim většinou nevěnují takovou pozornost, kterou by si zasloužily - pneumatiky. Pneumatiky jsou jediným pojítkem mezi vozidlem a vozovkou. Podívali jsme se proto do zákulisí jejich výroby.


Každý, kdo věří, že jsou moderní pneumatiky jenom kulaté a černé, neuznává jejich kvalitu.
Výroba pneumatik je složitý proces. V běžné výrobě se pneu skládají až z 25 jednotlivých komponentů. A protože i za nepříznivých podmínek musí pneumatiky splňovat nejvyšší požadavky na brzdný výkon, přilnavost za mokra, kilometrový výkon a pohodlí, je jejich výroba pod stálou kontrolou kvality.
 

Vznik směsi


Při výrobě se používají různé gumové směsi se speciálními vlastnostmi a další přísady. Např. Goodyear Dunlop vytváří směs až z 45 různých surovin, jako jsou směsi kaučuku, oxid křemičitý, saze, síra. Všechny suroviny se mísí v Banburyho strojích za vysokých teplot a tlaku. Tím vzniká gumová směs, která se dále zpracovává. Po hnětení se z gumové směsi vytvářejí dlouhé pásy, které se zchladí a uloží se pro další zpracování.
Rozhodující roli v kostře pneumatiky mají textilní vlákna, jejichž výroba vyžaduje nejvyšší přesnost. Vlákna se pokládají rovnoběžně vedle sebe, čímž se vytváří tkanina, která je poté pokryta tenkou vrstvou pryže. Tyto vlákna zajišťují odolnost pneumatiky proti tlaku.
 

Textilní a ocelová kostrukce


Dalším prvkem konstrukce pneumatiky je ocelový pás tkaniny. Výroba ocelový pásů je podobná procesu výroby textilní tkaniny s tím rozdílem, že se místo textilních vláken používají ocelové dráty. Pogumovaná ocelová vlákna neboli patní lana pomáhají udržovat pneumatiku na ráfku.
Konečnou složku tvoří běhoun pneumatiky, který je v kontaktu s vozovkou a musí odolávat značným tlakům. Vzhled běhounu se vytváří protlačováním za tlaku a vysoké teploty při vulkanizaci, při které vzniká kompletní pneumatika.
 

Pneumatika a vulkanizace


Pokud jsou polotovary pro výrobu pneumatik hotové, nastává výroba vlastní pneumatiky. Celý proces vulkanizace je počítačově řízen a dává pneumatice konečnou podobu.
Jednotlivé polotovary se vloží do lisovací formy, která nese budoucí vzhled dezénu včetně veškerého označení. Pneumatika je pod určitým tlakem a "peče" se při teplotě 140 - 180 stupňů Celsia. Forma se před tímto procesem vystřikuje různými emulzemi, aby se výrobek na formu nepřilepil.
 

Každá pneumatika se kontroluje


Než se pneumatiky dostanou až na Vaše auto, probíhá několik kvalitativních kontrol. První vizuální prohlídka se provádí zkušenými odborníky. Vizuálně se kontrolují především viditelné vady. Následně se pneumatiky kontrolují rentgenem. Pouze tehdy, když pneumatika v pořádku projde všemi kontrolami, dostává se do prodeje.
 

Z čeho se pneumatika skládá


Kostra:
základní část pláště, která je tvořena z textilních vláken

Nárazníky:
zajišťují pneumatice dostatečnou pevnost a musí odolávat tlakům při jízdě

Patka:
zesiluje boční část pláště a je vyztužena ocelovým lankem

Běhoun:
část pláště opatřená vzorkem, které je v kontaktu s vozovkou

Bočnice:
chrání pneumatiku proti nárazům, které by mohly poškodit plášť

Patní lana:
zajišťují udržení pneumatiky na ráfku

Vnitřní gumová vrstva:
nachází se uvnitř pneumatiky a zabraňuje úniku vzduchu

 

 

 

Zdroj: auto-motor-und-sport.de