25tis. realizovaných objednávek
A pak nastalo světlo….
Start z vedoucí pozice na Le Mans je legendární, proto považují vedoucí týmy samotnou kvalifikaci za opravdu důležitou. Stejně jako v roce 2007, označí Michelin své pneumatiky určené pro kvalifikaci tak, aby mohli diváci podél trati a v televizi sledovat, které posádky používají „kvalifikačky“ při boji o nejlepší čas a které týmy soutěží o vedoucí pozici.
Více nám o tom řekne Matthieu Bonardel, manažer Michelinu pro závody na 4 kolech
Proč jsou pneumatiky učené pro kvalifikaci označeny?
Matthieu Bonardel : «Celé kouzlo 24-hodinové je založeno na dvou kvalifikačních dnech. Tyto speciální pneumatiky jsou pro diváky podél trati i pro ty, kteří závod sledují v televizi, snadno rozpoznatelné.»
Jak dosáhnete toho, aby byla pneumatika vidět v 10 hodin večer, když je všude okolo tma?
Matthieu Bonardel : «Michelin aplikuje na stěny pneumatiky bílou barvu a my pak poté přidáme fluorescenční značku, která vydává energii po dobu přibližně 10 minut. Takže když auta projíždí kolem, pneumatiky se rozzáří jako světlušky. Při jízdě v 10 hodin večer, když se světlo vytrácí, stěny pneumatik fluoreskují. Je to tak trochu magické.»
Mají všechny týmy takovéto „značkované“ pneumatiky?
Matthieu Bonardel : «Ne, má je jen třída LMP1. Uvědomte si, že jen málo týmů v ostatních třídách (a dokonce i mezi továrními vozy některé tovární vozy) se kvalifikaci připravuje průběžně – možná, že se připravují až těsně před samotným závodem. Ale když kolem projíždějí tovární vozy s náhonem na přední kola -- místy až rychlostí až 250 km/h – boční stěny pneumatik vytvoří úžasnou světelnou šou.»
Kolik typů pneumatik dáváte k dispozici pro tyto dva kvalifikační dny?
Matthieu Bonardel : « Kvalifikace je nutná pro tovární vozidla (LMP1 a LMP2), ale v případě vozidel třídy GT jde to spíše o šou a proto nepoužívají kvalifikační pneumatiky. Pro tovární vozy má Michelin k dispozici 2 typy směsí, jednu tvrdou a jednu měkkou. Na té první ujedete dvě kvalifikační kola, zatímco na té druhé, měkké, jen kolo jedno. Tvrdší druhy pneu nemají možná zcela stejné hrany, ale máte šanci na nich zajet i druhé kolo aniž byste museli ztrácet drahocenný čas zajížděním do boxů. »
Existuje mezi kvalifikačními pneumatikami a pneumatikami určenými pro samotný závod nějaký rozdíl ve výkonu?
Matthieu Bonardel : « Ano, odhadujeme tento rozdíl tak na tři sekundy v 1 kole. Ale i přesto díky provozu a vytrácejícímu se světlu může být kvalifikace záludná.