25tis. realizovaných objednávek
Panamerican 20,000
K dosahování neobyčejných výkonů byla automobilka Ferrari stvořena. Velký commendatore Enzo se nikdy nespokojil s průměrností a ani po jeho smrti se společnost neubírá jinam.
Přirozeným prostředím pro rudé bolidy z Maranella je závodní okruh případně kvalitní silnice s množstvím zatáček. Zažité se ale Italové snaží trochu změnit, nebo spíš rozšířit pole působnosti o další dobyté mety. Tak můžeme chápat letošní cestu napříč Amerikou – Ferrari Panamerican 20,000, která protáhne těmi nejneuvěřitelnějšími cestami Jižní, Střední i Severní Ameriky dva vozy 599 GTB Fiorano. Nejsilnější sériový vůz značky najede 20 tisíc mil (32 tisíc kilometrů) z Brazílie do New Yorku. Pojede se jak po solidních tazích, tak i po úzkých horských silničkách And či prašných cestách Střední Ameriky. K nevšednímu zážitku bylo přizváno padesát renomovaných světových novinářů, kteří se postupně vystřídají za volanty při náročné anabázi, která je navrátí do podmínek samých počátků motorismu.
Podobné experimenty nejsou ale pro vzpínajícího se koníka žádnou novinkou. U příležitosti padesátého výročí značky, se v roce 1997 vydalo na „World Tour“ po pěti kontinentech tehdy vyráběné F 355, ve kterém se vystřídalo 147 novinářů. Po 75 dnech se nejmenší z rodu vrátilo úspěšně zpět do New Yorku a prokázalo značce svou spolehlivostí neocenitelnou službu při propagaci.
Poslední a nejefektnější cestu podnikly loni dvě 612 Scaglietti při Ferrari 15,000 Red Miles. Tehdy pro podporu prodeje v Číně projely dva neupravené vozy 37 měst na cestě z Pekingu do Šanghaje. Vyšplhaly se dokonce do výšky kolem 5230 metrů nad mořem, když křižovaly Tibet. Svou příležitost dostalo 51 Čínských a mezinárodních žurnalistů a akce se dočkala obrovské mediální podpory.
Letošní Panamerican 20,000 odstartuje 24. srpna a měla by trvat celých 84 dní. Začátek bude v brazilském sídle Fiatu v Belo Horizonte a cílem bude New York. Na své cestě rozdělené do patnácti částí auta projedou celkem 16 zemí, navštíví taková místa jako vodopády Iguazu, tropické pralesy okolo Curitiby, argentinské pampy a vyšplhají se i k nejvýše položenému jezeru světa – Titicaca (4000 m.n.m.). Novináři navštíví posvátné Cuzco, Machu Picchu i mysteriózní obrazce na náhorní plošině Nazca. Pak je bude čekat sestup prakticky až na úroveň hladiny moře, aby se dostali k vulkánům a pouštím Ekvádoru. Kolumbie, Panama, Costa Rica, Nicaragua, Honduras, Salvador a Guatemala nabídnou tropické podnebí a zbytky Mayské civilizace, Mexiko zase ruiny města Palenque a po něm už následují Spojené státy, L.A., Monument Valley, Miami, Washington, pak přes Chicago do kanadského Toronta a nakonec do New Yorku.
Cesta dá pořádně zabrat jak všem zúčastněným řidičům, tak i oběma autům. Ta jsou k této příležitosti speciálně lakována (jedno v modrém odstínu Tour de France a druhé rudé Rossa Corsa) a mají i vyměněný kryt pod motorem, původní plast byl nahrazen 4 mm silným duralem. Podvozek je kvůli náročnému terénu nastaven výše, ale obě auta mají sériovou šestirychlostní sekvenční převodovku.
Pamamerican není jen výstřelkem z nudy, ale z marketingového hlediska by měla povzbudit zájem amerických milovníků rychlých kol. S 1150 prodanými vozy ročně se totiž Severoamerický trh řadí na nejvyšší příčku a znamená pro Ferrari celých 30 % odbytu, v USA pak tvoří 27 % všech prodejů Kalifornie. Cílem je také propagovat značku v zemích Jižní Ameriky z nichž nejzajímavějšími jsou: Argentina, Brazílie, Chile, Mexiko a Venezuela, kde se dohromady nachází 12 autorizovaných dealerství.
Ferrari si nikdy nestanovovalo snadné cíle, poslat sportovní náčiní na cesty vhodné tak pro gazíky Che Guevarových vnuků je hodně odvážný kousek. A tak v tomto případě spojení příjemného (hlavně pro novináře) s užitečným (marketing) dostává zase jiný rozměr, 17. listopadu uvidíme jestli si Italové budou moci udělat další zářez na pažbě.
Text: Dan Pejzl Foto: RZ