25tis. realizovaných objednávek
Některé automobily se tvoří již od základu jako sportovní náčiní, jiné mají sportovní charakter v rodokmenu a je jim potřeba trochu pomoc, aby se z nich staly čistokrevné závodní stroje.
Pro okruhový sport patří ke stálicím několik značek automobilů, které lze vhodně upravit, tak aby se s nimi dalo dobře závodit. Ten kdo sáhne pro některém z vozů značky BMW rozhodně neudělá chybu. Vždyť v Bavorsku existuje celá divize automobilky, která cestu za kvalitním závodním náčiním nejen pořádně umete, ale přímo vytyčí. Ale potřeba, také přiznat, že kompletní příprava stroje dostatečně provětrá peněženku, a tak je často potřeba učinit kompromis a spolehnout se na šikovné české ručičky.
Pokud se stejně jako tým K&K racing rozhodnete závodit v skupině E v divizi 4 tzv. volné formuli máte možnost upravovat bez omezení. Musíte samozřejmě dodržovat nejrůznější reglementy, týkající se především bezpečnosti, tak abyste se s budoucím závoďákem neproháněli jen po soukromých pozemcích či plochách zapomenutých letišť, ale mohli se v klidu postavit na startovní rošt a získávat třeba i cenné body a vítězství. Jedinými limity jsou pouze hmotnost a vnější rozměry, které nesmějí překročit povolenou mez. Hmotnost se dá dovážit ocelovými pláty a pro délku, šířku a výšku je dostatek tolerantního prostoru.
Konkrétně se podíváme na zoubek automobilu, s kterým tým K&K racing startuje v českém okruhovém mistrovství a navíc s ním absolvoval počátkem letošního roku první 24 hodinovku na Středním východě v Dubaji.
Původní auto již na sportovní zážitky bylo připraveno, neboť označení M3 dokládá, že nějakých drobných úprav se již někdo dopustil, ale cesta ke konkurenceschopnosti na závodních tratích byla ještě hodně dlouhá. Filosofie závodního stroje velí jednoznačně, vše co slouží ke komfortu běžného cestování musí pryč. Začneme nejprve od karoserie. V momentě kdy před vámi stojí holý skelet, začínají se vracet zpět komponenty, které dodají autu patřičný vzhled. Ovšem původní materiály nahrazují kevlar, uhlík a laminát. Na první pohled se to moc nepozná, ale na celkové hmotnosti to znamená rozdíl téměř tři sta kilogramů. Na váze pak číslice ukazují 1130 kg a na řadu přijde dovážení cca 70 kg, aby byl dodržen povinný hmotnostní limit.
Tam kde dříve usedaly na zadní sedačky cestující, dnes dominuje bezpečnostní rám z chrommolybdenových trubek OMP. Trochu místa zabírá i palivová nádrž ATL, jejichž 100 litrů objemu ukrojilo i podstatnou část zavazadlového prostoru. O dostatečně pružné doplňování pohonných hmot se stará rychlotankovací ventil Premiér. Mimochodem dalších šestnáct litrů paliva se vejde do dalších součástí palivové soustavy.
Pilot usedá do anatomické sedačky Sabelt a před sebou má odnímatelný sportovní volant. S palubní desky zbyla jen kaplička, do které je usazena nová krabička plná budíků a kontrolek. Všemu dominuje otáčkoměr a kontrola tlaku a teploty vody, oleje a paliva. Důležitým údajem je i teplota diferenciálu. A pro závodníka i nezbytný laptimer, který schraňuje údaje o časech potřebných ke zdolávání závodních okruhů.
Zatím jsme se zabývali tím co je na první pohled vidět, teď bychom však měli nadzdvihnout kapotu a podívat se co se z hnacího agregátu dá ještě vyždímat. Objem motoru 3,2 litru je sám o sobě dostatečnou zárukou kvalitního výkonu. Vzhledem k tomu, že tento automobil je určen především pro vytrvalostní okruhové závody není nutné hnát se za neuvěřitelným výkonem, ale musíme se zaměřit na jeho spolehlivost a výdrž. V praxi to znamená pořízení vaček BMW Motorsport pro skupinu N a použití řídící jednotku ze stejných zdrojů. V kombinaci se sériovým airboxem a vzduchovým filtrem Green, to dává v součtu desítku koní navíc a dostatečně narovnanou křivku kroutícího momentu. Pro šťouraly musíme podotknout, že těch 330 koní znamená podle nastavení převodů 240 – 300 km/h maximální rychlosti. Pro znalce závodních zvuků bychom měli doplnit, že výfuk je tažený do boku pravou stranou a vybaven dvěma katalyzátory WRC a stejným počtem rezonátorů zvuku. To však vůbec neznamená, že by šestiválec nebyl dobře slyšet.
U spojky a převodovky bychom neměli hledat, nějaká originální řešení. Oba komponenty jsou sériové, jen pro spojku je použita šestipaprsková organická lamela. Šestistupňové převodovce s klasickou H kulisou pomáhá zvládat zatížení a námahu nucené chlazení olejem. Naopak zadní diferenciál je na místo silentbloků uložen tzv. natvrdo a navíc má kratší stálý převod a jeho svornost je zvýšena z 25% až na 75%.
Aby vše dokonale fungovalo a dobře se ovládalo muselo se sáhnout také do podvozku. Přední a zadní těhlice jsou z lehkých slitin a kvalitnímu držení stopy pomáhají plně nastavitelné tlumiče Billstein. Na brzdách se také nešetřilo přední plovoucí kotouče Brembo mají úctyhodný průměr 380 mm a brzdič je vybaven šestipístkovými třmeny AP. Značku AP najdeme i na zadních plovoucích kotoučích (průměr 320mm) a čtyřpístkových brzdičích. Mimochodem takovouto brzdnou soustavu bychom měli hledat spíše u motocyklů. Právě brzdy mohou být důkazem, že motorismus je sport tvrdých mužů, neboť brzdový systém je bez posilovače. Poslední díly, které musíme namontovat jsou kola. Ráfky ATE jsou vybaveny centrální matkou pro snadnější manipulaci při výměnách pneumatik 18 Pirelli vpředu 260 a vzadu 280.
Každý kdo usedá za volant automobilu velmi dobře ví, že se mu musí věnovat, také patřičné péči a servisnímu zázemí. Pro motoristický sport platí tahle pravidla ještě přísněji. Motor, převodovka a spojkový set procházejí kontrolou a důkladnou péčí popř. výměnou zhruba po 30 hodinách ostrého závodění. V úvodu jsme zmiňovali, že tento automobil absolvoval nejdelší vytrvalostní závod, tam je právě na servisní kontroly a výměny kladen obrovský důraz mnohdy právě práce v boxech znamená velkou část úspěchu na závodním okruhu. Postoupně to znamená zhruba po dvou hodinách tankování paliva, po čtyřech hodinách výměna vzduchového filtru a pneumatik a po dvanácti hodinách přicházejí ke slovu brzdové destičky a 6,5 litru čerstvého oleje. Pro noční závodění je potřeba vyměnit kapotu, za tu která je vybavena čtyřmi přídavnými světlomety Hella.
Příprava na závodní sezonu vypadá jako kompletní skládačka stavebnice Lego. Auto se do šroubku rozebere a potom zase složí.
Text: Štěpán Salač Foto: Petr Frýba