25tis. realizovaných objednávek
Již více než 40 let testuje ADAC pneumatiky - neutrálně a nezávisle. Tentokrát se testovalo celkem 35 modelů v rozměrech 185/60 R14 a 205/55 R16.
Aktuální test zahrnuje dvě velikosti letních pneumatik, celkem tedy 35 modelů. Poprvé se testovaly běžné pneumatiky a tzv. ekologické pneumatiky stejného výrobce. Výsledek: v oblasti životního prostředí a ekonomických kritérií, mají "eco" modely malou výhodu v lepší spotřebě paliva, ale nevýhodou je delší brzdná dráha na mokré vozovce.
Testovali jsme 19 modelů v rozměru 205/55 R16 pro střední a nižší střední třídu a 16 modelů v rozměru 185/60 R14 pro malé vozy. U větších rozměrů jsou výsledky vyvážené: šest modelů získalo verdikt "dobrá" a dvanáct modelů bylo oceněno známkou "uspokojivá". Pouze model Nankang Econex Eco-2 má nejhorší známku a to díky slabému výkonu na mokré vozovce.
Dá se říct, že každá pneumatika je v podstatě kompromis. Na jednu stranu mohou být pneumatiky dokonalé v odolnosti proti opotřebení a příznivé pro spotřebu paliva, na druhou stranu však mohou ztrácet přilnavost např. při aquaplaningu. Dokonce i velice kvalitní modely jako jsou např. Michelin Energy Saver+ při vysokém opotřebení obstály v přilnavosti pouze se známkou "uspokojivá". Totéž se dá říct také u ostatních testovaných ekologických modelů.
Pneumatiky pro malá auta byly 6x hodnoceny známkou "dobrá", osm získalo verdikt "uspokojivá". Pneumatika Kumho KH27 získala verdikt "dostatečná" a "nedostatečnou" má Matador MP16. Continental ContiPremiumContact 5 má velmi dobré vlastnosti na mokré i suché vozovce, Goodyear EfficientGrip Performance zase vyniká nejkratší brzdnou dráhou. Široký střed ukazuje mírné nedostatky na mokré vozovce. Celkově však platí, že se "dobré" pneumatiky jen nepatrně liší od sebe navzájem.
Velikost pneumatik 185/60 R14 se dnes dodává k vozům jako je VW Polo, Fiat Punto nebo Mazda 2. Z tohoto důvodu ADAC testoval 16 letních pneumatik této velikosti a všech cenových kategorií. Kromě šesti velmi vyvážených modelů, získalo osm produktů hodnocení "uspokojivá". Zbylé dvě pneumatiky získaly známky "dostatečná" a "nedostatečná".
Pneumatiky Continental ContiPremiumContact 5 a Goodyear Efficeint Grip Performance sedí na mokré vozovce nejlépe a jedná se o nejpříznivější řešení. Goodyear poskytuje nejkratší brzdnou dráhu, Continental má zase nejlepšími vlastnosti při jízdě na mokré vozovce. Nokian, Dunlop, Hankook a Vredestein také nemají žádné nedostatky a proto získaly hodnocení "dobrá".
Široký střed s ADAC rozsudkem "uspokojivá", ukazuje mírné nedostatky na mokré vozovce. To platí zejména u modelů pneumatik Yokohama, GT Radial a Semperit. Pouze Pirelli Cinturato P1 Verde, která má dobré vlastnosti na mokrém povrchu, má horší hodnocení kvůli nadměrné spotřebě paliva. Pneumatika Infinity Ecosis je na mokré vozovce dobrá, ale na suché vozovce má významné nedostatky. Kromě toho má Infinity nejnižší výkon za všech modelů v testu.
I přes dobrou odolnost proti opotřebení získalo Kumho známku "dostatečná". Tento produkt má na jednu stranu nízký valivý odpor a vysoký kilometrový výkon, ale na druhou stranu poměrně slabý výkon na mokrých silnicích.
ADAC rozsudek "nedostatečná" pro pneumatiku Matador je z důvodu významných nedostatků na mokré vozovce. Test prokázal, že v porovnání s pneumatikami Goodyear při rychlosti 80 km/h, mají pneumatiky Matador o 14 m delší brzdnou dráhu. Stejnou brzdnou dráhu jako pneumatiky Goodyear by pneumatiky Matador měli při rychlosti 40 km/h.
Rozměr pneumatik 205/55 R16 je jedním z nejpopulárnějších velikostí pro kompaktní vozy jako je VW Golf, Audi A3 nebo Mercedes A-Class. ADAC testoval 19 letních pneumatik této velikosti, což zahrnuje i tzv. ekologické pneumatiky. Šest kandidátů získalo hodnocení "dobrá, dvanáct modelů známku "uspokojivá".
Zvláštností tohoto ADAC testu letních pneumatik, bylo srovnání dvou různých modelů pneumatik stejné značky. Navzájem se tak porovnávaly modely "eco" a odpovídající varianta od stejného výrobce. Při jízdě na mokré vozovce modely "eco" shodně ukázaly, že jsou slabší než protějšek stejného výrobce. Enviromentální a ekonomické přínosy "eco"modelů se však ukázaly být zanedbatelné. Bridgestone Ecopia EP001S a Hankook Kinergy Eco K425 měly v celém testu nejnižší spotřebu paliva, i když oproti příslušnému modelu byla spotřeba nižší jen o 0,3 l / 100 km. Významnou výhodu oproti ContiPremiumContact 5 má ContiEcoContact 5 v nízkém opotřebení. Oba produkty Michelin jsou ve spotřebě a opotřebení prakticky stejné.
Celkově lze shrnout, že rozdíly mezi nejlepšími a nejhoršími pneumatik v praktickém testu spotřeby paliva s cca 5% jsou relativně nízké, zatímco v testu opotřebení mohou být rozdíly až do 100%.
Členové testovací komise se znovu a znovu pozastavují nad relativně nízkou výchozí hloubkou vzorku pneumatik Michelin Energy Saver+ v rozměru 205/55 R16, která je s hloubkou 6,5 mm přibližně o jeden milimetr pod průměrem většiny srovnávaných pneumatik. Nicméně pneumatiky Michelin Eenergy Saver+ ve srovnání s pneumatikami Michelin Primacy 3 (počáteční hloubka dezénu 7,4 mm) mají téměř totožný vliv na opotřebení i spotřebu paliva. Rozdíl přichází v okamžiku, kdy se podíváme na odolnost vůči aquaplaningu. Pokud bychom si tedy měli zvolit vítěze, jsou to jednoznačně pneumatiky Michelin Primacy 3 a to zejména díky jízdním vlastnostem na vlhké vozovce.
Pneumatiky Bridgestone Ecopia EP001S v rozměru 205/55 R16 V jsou jediné s hodnocením valivého odporu a přilnavosti za A. I tyto pneumatiky mají počáteční hloubku dezénu a to o 0,2 mm oproti pneumatikám Michelin Energy Saver+. V porovnání s pneumatikami Bridgestone Turanza T001 jsou jízdní vlastnosti srovnatelné. Co se týče aquaplaningu, tak jsou díky nižšímu vzorku opět jedny z nejhorších, naopak Turanzu T001 můžeme zařadit mezi absolutní špičku. Kdybyste si měli vybrat a zohlednit všechna pro a proti, tak neváhejte a vyberte si Turanzu T001.
Celkové hodnocení pneumatik Ecopia EP001S společnosti ADAC znělo následovně: 6x vyhodnoceno jako "dobrá", 12x vyhodnoceno jako "uspokojivá" a to vždy z důvodu slabé přilnavosti na mokré vozovce.
Pneumatika | Výsledek | Sucho | Mokro | Hluk | Spotřeba | Opotřebení |
Podíl na výsledku (%) | 20 | 40 | 10 | 10 | 20 | |
Continental ContiPremiumContact 5 | **** | **** | **** | *** | **** | **** |
Goodyear EfficientGrip Performance | **** | **** | **** | ** | **** | **** |
Nokian Line | **** | **** | **** | ** | **** | ***** |
Dunlop Sport BluResponse | **** | **** | **** | ** | **** | **** |
Vredestein Sportrack 5 | **** | **** | **** | ** | **** | **** |
Hankook Kinergy Eco K425 | **** | **** | **** | ** | **** | **** |
Firestone Firehawk TZ 300 alpha | *** | **** | *** | ** | **** | **** |
Michelin Energy Saver+ | *** | *** | *** | ** | **** | ***** |
Sava Intensa HP | *** | *** | *** | ** | *** | ***** |
Pirelli Cinturato P1 Verde | *** | **** | **** | ** | *** | ***** |
Infinity Ecosis | *** | *** | *** | *** | **** | *** |
Yokohama BluEarth AE-01 | *** | **** | *** | ** | **** | **** |
GT Radial Champiro Eco | *** | *** | *** | *** | **** | **** |
Semperit Comfort-Life 2 | *** | *** | *** | ** | **** | ***** |
Kumho KH27 Ecowing ES 01 | ** | **** | ** | *** | ***** | ***** |
Matador MP 16 | * | *** | * | *** | **** | **** |
ADAC radí:
Kdo klade zvláštní důraz na:
Nemáte tento rozměr pneumatik?
Pneumatika | Výsledek | Sucho | Mokro | Hluk | Spotřeba | Opotřebení |
Podíl na výsledku (%) | 20 | 40 | 10 | 10 | 20 | |
Michelin Primacy 3 | **** | ***** | **** | *** | **** | ***** |
Goodyear Efficient Grip Performance | **** | **** | **** | *** | **** | **** |
Continental ContiPremiumContact 5 | **** | ***** | **** | *** | **** | **** |
Dunlop Sport BluResponse | **** | **** | **** | *** | **** | **** |
Pirelli Cinturato P7 Blue | **** | **** | **** | ** | **** | **** |
Bridgestone Turanza T001 | **** | **** | **** | *** | **** | **** |
Fulda EcoControl HP | *** | **** | *** | *** | **** | **** |
Hankook Ventus Prime2 K115 | *** | **** | *** | *** | **** | **** |
Semperit Speed-Life | *** | *** | *** | *** | **** | **** |
Vredestein Sportrack 5 | *** | **** | *** | *** | **** | **** |
Falken Ziex ZE-914 | *** | **** | *** | *** | **** | *** |
Nokian Line | *** | **** | **** | *** | **** | *** |
Bridgestone Ecopia EP001S | *** | **** | *** | **** | **** | *** |
Continental ContiEcoContact 5 | *** | **** | *** | **** | **** | **** |
Michelin Energy Saver+ | *** | **** | *** | *** | **** | ***** |
Hankook Kinergy Eco K425 | *** | *** | *** | **** | **** | *** |
Kumho HS51 | *** | **** | **** | *** | **** | *** |
Kleber Dynaxer HP 3 | *** | **** | *** | *** | **** | ***** |
Nankang Econex Eco-2 (Green/Sport) | * | *** | * | *** | **** | **** |
ADAC radí:
Kdo klade zvláštní důraz na:
Nemáte tento rozměr pneumatik?
Velmi dobrá | ***** |
Dobrá | **** |
Uspokojivá | *** |
Dostatečná | ** |
Nedostatečná | * |
Poznámka: Známka "velmi dobrá" má rozpětí 0,5-1,5, "dobrá" 1,6-2,5, "uspokojivá" 2,6-3,5, "dostatečná" 3,6-4,5 a nedostatečná 4,6-5,5
Zdroj: adac.de