25tis. realizovaných objednávek
Image je nanic, poslouchej žízeň. Říká jedna notoricky omletá reklama, slogan ale nese s sebou i kus pravdy, pokud ho aplikujeme na auta a budeme se řídit mozkem a ne momentálním hnutím mysli, zjistíme, že původní volba v řádu milionu a půl může být hravě zastoupena cenově příznivějším kouskem méně honosného jména.
Snad se vám z toho nezamotala hlava. Básník tím chtěl říct asi to, že jsme se svezli v přeplňovaném šestiválci o obsahu skoro tří litrů a když by si ho někdo z nás chtěl postavit do garáže nevysypal by za něj ani 900 tisíc.
Představovat dlouze novu Vectru by asi bylo nošením dříví do lesa. Jiná přední maska s protaženými světlomety u této generace plynule přechází v nárazník a ten zas ve sportovně střižený spoiler, který za své peníze dostanete i v klasické Vectře. Spoiler je opět opticky rozdělen třemi vstupy vzduchu a navozuje poměrně dost agresivní dojem z celé přídi. Zbytek vozu už zdaleka takovou neohrožeností neoplývá a těží z povedeného profilu pontonu. Ona Vectra opravdu spíš působí hodně seriózním dojmem, než že by provokovala nějakým výjimečným designem, což ocení řidiči, kteří na sebe nechtějí nutně upozorňovat na každé křižovatce, nebo ti, kteří budou doma rodině objasňovat, proč nekoupili toho kombíka „ftédéíčku“, co žere jen 3 litry na sto, ale naturbený šestiválec. Nemá cenu nic vysvětlovat, prostě je svezete.
Všechna usedlost z auta ale rychle spadne, když pravou novou poškádlíte plynový pedál a ze zmíněné křižovatky to odpíchnete za nevěřícného pohledu stepujících pěšců, čekajících na zeleného mužíčka. Když se totiž nebudete dostatečně kontrolovat a budete precizně pracovat s krátkou řadičkou šestikvaltu, naskáče vám na tachometru stovka za vcelku efektních 7,3 s a ve křoví schovanému radaristovi roztáhnete ústa do spokojeného úsměvu.
Pod kapotou se totiž skrývá poměrně ambiciózní šestiválec s variabilním časováním ventilů. Ten se může pochlubit sodíkem plněnými výfukovými ventily a turbem s konstrukcí Twinscroll, které plní válce pod tlakem 0,6 bar. V GTS sice nepracuje ta úplně nejvýkonnější varianta, ale 230 koní nikoho neurazí (kdybyste chtěli ještě o 20 víc, je tady vrcholný model OPC, ale to už trochu jiná kategorie). Díky přeplňování a stavitelným vačkám je k dispozici hodně plochá křivka točivého momentu, která v rozmezí 1800 až 4500 otáček neklesá pod 330 Nm
Ve chvíli, kdy vyrazíte s gétéeskem na cesty, oceníte pohodový interiér, který ale na tak temperamentní auto vypadá skutečně hodně šedivě. Rozhodně by se hodil alespoň nápaditější volant, leštěná hlavice řadící páky, pedály apod. Na druhou stanu, se v takto opravdu dost civilním interiéru bude cítit dobře i vaše drahá polovička, které by sportovní doplňky jen evokovaly názor, že si tohle auto koupila hlava rodiny pro své potěšení. Pochválit se dají přední sedačky, které jsou dostatečně pohodlné a obstojně vedou tělo v zatáčkách, rozložitějším postavám budou ale trochu těsnější. Stěhováci zase ocení velký kufr, kam naskládáte rovných 500 litrových krabic toho nejlepšího vína.
Sama jízda odpovídá spíš klasickému sedanu a je přesně tak pohodlná, jak očekáváte od auta pro každý den. Podvozek je příjemně nastaven a zvládne toho docela dost, ale um českých cestářů dokáže občas nachystat i takovou lahůdku, kterou by asi sebelepší tlumení nepobralo, co týká denního použití, nemáme tedy výhrad.
Ve chvíli, kdy se rozhodnete provětrat plnokrevníky ukryté pod kapotou, je na místě navolit tlačítkem interaktivního podvozku IDS Plus sportovnější naladění, které změní charakteristiku jízdy, sice to z Vectry ryzí sporťák neudělá, ale řízení s hydraulickým posilovačem a solidní brzdy vás v kritických situacích určitě podrží. Potrápit pak můžete i o dost objemnější konkurenci.
Přes obsah atakující třílitrovou hranici, není spotřeba nijak astronomická a při dodržování zákonných limitů se dá v mimoměstském provozu dostat i pod 9 litrů (výrobce udává 8,3), při razantnějším zacházení se ale snadno přehoupnete přes 15 l, stejně tak při pokoušení maximální rychlosti 250 km/h.
Vectra GTS je auto, které využijete jak v každodenním provozu, kdy oceníte příjemné civilní vlastnosti i design, tak i ve chvíli, kdy přijde vhod přebytek výkonu, ať už se jedná o předjížděcí manévry, nebo čistě jen jízdu pro radost na točitých okreskách, nebo horských průsmycích.
motor | vidlicový přeplňovaný šestiválec Ecotec DOHC/4 |
zdvihový objem | 2792 cm3 |
vrtání x zdvih | 74,8 x 89,0 mm |
kompresní poměr | 9,5:1 |
max. výkon | 230 k (169 kW)/5500 ot./min. |
max. točivý moment | 330 Nm/1800-4500 ot./min. |
převodovka | šestistupňová |
délka x šířka x výška | 4611x1798x1460 mm |
rozvor | 2700 mm |
pohotovostní hmotnost | 1393 kg |
maximální rychlost | 250km/h |
zrychlení 0-100 km/h | 7,3 s |
cena | od 899.900 Kč |
Text: Dan Pejzl
Foto: Petr Sekyra