Test zimních pneumatik ACE 2013 - rozměr 185/60 R15

Test zimních pneumatik ACE 2013 - rozměr 185/60 R15

Malá auta potřebují mít v zimě dobrou přilnavost. Proto autoklub Ace testoval ve spolupráci s GTÜ a ARBÖ devět zimních pneumatik v rozměru 185/60 R15.

Jednotlivé řidičské zkoušky se prováděly na severu Finska. S obrovským úsilím pečlivě upravené sjezdovky a konstantní nízké teploty umožňují přesné měření a tedy přímé srovnání.

První disciplínou bylo zrychlení na sněhu. Během testu se pilot snažil co nejrychleji zrychlit na 30 km/h a poté se měřila vzdálenost potřebná k dosažení této rychlosti. U průměrých pneumatik byla vzdálenost více než 20 metrů, nejlepší pneumatiky potřebovaly jen 18,5 metrů.

Mnohem důležitější je ale brzdný účinek. Ten byl testován na rovině při rychlosti 50 km/h, což je rozumná rychlost na silnice s uježděným sněhem. Brzdná dráha se pohybovala v rozmezí 27 - 28 metrů. Výrazné rozdíly nastaly až v konečné fázi testování. Testované pneumatiky musí být schopny nejen zpomalit a zrychlit, ale také držet stopu v zatáčkách. Ne všechny pneumatiky zvládly náročné jízdy v zatáčkách a do kopce stejně dobře. Nejrychlejší, nejpohodlnější a nejbezpečnější se na sněhu projevily pneumatiky Dunlop, Continental a Michelin. Pneumatika Vredestein má stejně jako Firestone trakční problémy v zatáčkách a proto se v hodnocení posunuly mírně dozadu.

Další část zkoušek se uskutečnila na jihu Francie, v blízkosti obce Mireval. Zde sídlí testovací dráha Goodyear a testovalo se chování pneumatik na suché a mokré vozovce.

Na jaře převládají i teploty 15 až 20 stupňů, takže zimní pneumatiky musít být konstruovány i na tyto teploty. Zajímavé je, jak má valivý odpor přímý dopad na spotřebu pohonných hmot. Obecně platí, že zimní pneumatiky mají valivý odpor o něco vyšší než letní pneumatiky, což je rozpoznatelné již na základě klasifikace na štítku pneumatiky. Pneumatika Firestone má na štítku u valivého odporu hodnotu "E" a měřením byl skutečně prokázán vyšší valivý odpor, za to pneumatika Winter Response od Dunlopu s hodnotou "B" měla valivý odpor nejnižší. U brzdění na mokru, které se testovalo v jižní Francii, byly naměřené hodnoty blíže u sebe. Nejlepšího a nejhoršího kandidáta dělily 2,2 metry.

Brzdná dráha na mokru se testovala při rychlosti 80 km/h a brzdná dráha na suchu při rychlosti 100 km/h. Brzdná dráha na mokru je přibližně 43 metrů a to u pneumatik Firestone, Goodyear a Nokian WR D3. Brzdná délka na suchu se pohybovala od 47 metrů a více. Letní pneumatiky mají brzdnou dráhu pod 40 m, takže je důležité včas přezout na vhodné pneumatiky.

S přicházejícím podzimem a častým deštěm se doporučuje přezout na zimní pneumatiky, které nabízejí větší bezpečnost na mokré vozovce. Aquaplaning podélný i příčný byl testován s hloubkou vody 7 mm.

 

 


 

Test zimních pneumatik 2013/2014 v rozměru 185/60 R15
 

Pneumatika  Možný počet bodů Continental TS 850 Dunlop Winter Response 2 Michelin Alpin A4 Firestone Winterhawk 3 Nokian WR D3
Sníh            
Trakce na sněhu 20  18  18  17  16  16
Brzdění na sněhu 30  30  30  29  28  28
Manipulace na sněhu 30  26  27  27  20  22
Souhrn 80  74  75  73  64  66
Mokro            
Brzdění na mokru 30  28  25  26  25  26
Ovladatelnost na mokru 25  23  22  17  19  20
Aquaplaning v podélném směru 15  13  15  14  13  6
Aquaplaning v příčném směru 10  6  7  8  8  9
Souhrn 80  70  69  65  65  61

Sucho

           
Brzdění na suchu 30  22  22  20  23  23
Ovladatelnost na suchu 30  23  21  23  24  25
Souhrn    45  43  43  47  48
Výkonnost/životní prostředí            
Hlučnost 10  10  6  6  10  8
Valivý odpor 20  17  17  16  13  16
Cenové hodnocení 10  5  5  4  7  5
Souhrn 40  32  28  26  30  29

Zhodnocení

           
Získaný počet bodů    221  215  207  206  204
Umístění    1  2  3  4  5

 

 

Pneumatika  Možný počet bodů Goodyear Ultra Grip 8 Pirelli Winter Snowcontrol 3 Vredestein Snowtrac 3T Fulda Montero 3
Sníh          
Trakce na sněhu 20  17  14  14 17
Brzdění na sněhu 30  29  28  28  30
Manipulace na sněhu 30  24  27  21  21
Souhrn 80  70  69  63  68
Mokro          
Brzdění na mokru 30  23  24  22  21
Ovladatelnost na mokru 25  24  18  19  16
Aquaplaning v podélném směru 15 6 8  11  2
Aquaplaning v příčném směru 10  5  4  5  4
Souhrn 80  58 54  57  43

Sucho

         
Brzdění na suchu 30  23  19  19  20
Ovladatelnost na suchu 30  23  23  25  23
Souhrn  60  46  42  44  43
Výkonnost/životní prostředí          
Hlučnost 10  5  6  5  6
Valivý odpor 20  16  14  15  16
Cenové hodnocení 10  5  5  6  7
Souhrn 40  26  25  26  29

Zhodnocení

         
Získaný počet bodů    200  190  190  183
Umístění    6  7  7  9

 

 


Zdroj: www.ace-online.de