25tis. realizovaných objednávek
Malá auta potřebují mít v zimě dobrou přilnavost. Proto autoklub Ace testoval ve spolupráci s GTÜ a ARBÖ devět zimních pneumatik v rozměru 185/60 R15.
Jednotlivé řidičské zkoušky se prováděly na severu Finska. S obrovským úsilím pečlivě upravené sjezdovky a konstantní nízké teploty umožňují přesné měření a tedy přímé srovnání.
První disciplínou bylo zrychlení na sněhu. Během testu se pilot snažil co nejrychleji zrychlit na 30 km/h a poté se měřila vzdálenost potřebná k dosažení této rychlosti. U průměrých pneumatik byla vzdálenost více než 20 metrů, nejlepší pneumatiky potřebovaly jen 18,5 metrů.
Mnohem důležitější je ale brzdný účinek. Ten byl testován na rovině při rychlosti 50 km/h, což je rozumná rychlost na silnice s uježděným sněhem. Brzdná dráha se pohybovala v rozmezí 27 - 28 metrů. Výrazné rozdíly nastaly až v konečné fázi testování. Testované pneumatiky musí být schopny nejen zpomalit a zrychlit, ale také držet stopu v zatáčkách. Ne všechny pneumatiky zvládly náročné jízdy v zatáčkách a do kopce stejně dobře. Nejrychlejší, nejpohodlnější a nejbezpečnější se na sněhu projevily pneumatiky Dunlop, Continental a Michelin. Pneumatika Vredestein má stejně jako Firestone trakční problémy v zatáčkách a proto se v hodnocení posunuly mírně dozadu.
Další část zkoušek se uskutečnila na jihu Francie, v blízkosti obce Mireval. Zde sídlí testovací dráha Goodyear a testovalo se chování pneumatik na suché a mokré vozovce.
Na jaře převládají i teploty 15 až 20 stupňů, takže zimní pneumatiky musít být konstruovány i na tyto teploty. Zajímavé je, jak má valivý odpor přímý dopad na spotřebu pohonných hmot. Obecně platí, že zimní pneumatiky mají valivý odpor o něco vyšší než letní pneumatiky, což je rozpoznatelné již na základě klasifikace na štítku pneumatiky. Pneumatika Firestone má na štítku u valivého odporu hodnotu "E" a měřením byl skutečně prokázán vyšší valivý odpor, za to pneumatika Winter Response od Dunlopu s hodnotou "B" měla valivý odpor nejnižší. U brzdění na mokru, které se testovalo v jižní Francii, byly naměřené hodnoty blíže u sebe. Nejlepšího a nejhoršího kandidáta dělily 2,2 metry.
Brzdná dráha na mokru se testovala při rychlosti 80 km/h a brzdná dráha na suchu při rychlosti 100 km/h. Brzdná dráha na mokru je přibližně 43 metrů a to u pneumatik Firestone, Goodyear a Nokian WR D3. Brzdná délka na suchu se pohybovala od 47 metrů a více. Letní pneumatiky mají brzdnou dráhu pod 40 m, takže je důležité včas přezout na vhodné pneumatiky.
S přicházejícím podzimem a častým deštěm se doporučuje přezout na zimní pneumatiky, které nabízejí větší bezpečnost na mokré vozovce. Aquaplaning podélný i příčný byl testován s hloubkou vody 7 mm.
Pneumatika | Možný počet bodů | Continental TS 850 | Dunlop Winter Response 2 | Michelin Alpin A4 | Firestone Winterhawk 3 | Nokian WR D3 |
Sníh | ||||||
Trakce na sněhu | 20 | 18 | 18 | 17 | 16 | 16 |
Brzdění na sněhu | 30 | 30 | 30 | 29 | 28 | 28 |
Manipulace na sněhu | 30 | 26 | 27 | 27 | 20 | 22 |
Souhrn | 80 | 74 | 75 | 73 | 64 | 66 |
Mokro | ||||||
Brzdění na mokru | 30 | 28 | 25 | 26 | 25 | 26 |
Ovladatelnost na mokru | 25 | 23 | 22 | 17 | 19 | 20 |
Aquaplaning v podélném směru | 15 | 13 | 15 | 14 | 13 | 6 |
Aquaplaning v příčném směru | 10 | 6 | 7 | 8 | 8 | 9 |
Souhrn | 80 | 70 | 69 | 65 | 65 | 61 |
Sucho |
||||||
Brzdění na suchu | 30 | 22 | 22 | 20 | 23 | 23 |
Ovladatelnost na suchu | 30 | 23 | 21 | 23 | 24 | 25 |
Souhrn | 45 | 43 | 43 | 47 | 48 | |
Výkonnost/životní prostředí | ||||||
Hlučnost | 10 | 10 | 6 | 6 | 10 | 8 |
Valivý odpor | 20 | 17 | 17 | 16 | 13 | 16 |
Cenové hodnocení | 10 | 5 | 5 | 4 | 7 | 5 |
Souhrn | 40 | 32 | 28 | 26 | 30 | 29 |
Zhodnocení |
||||||
Získaný počet bodů | 221 | 215 | 207 | 206 | 204 | |
Umístění | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Pneumatika | Možný počet bodů | Goodyear Ultra Grip 8 | Pirelli Winter Snowcontrol 3 | Vredestein Snowtrac 3T | Fulda Montero 3 |
Sníh | |||||
Trakce na sněhu | 20 | 17 | 14 | 14 | 17 |
Brzdění na sněhu | 30 | 29 | 28 | 28 | 30 |
Manipulace na sněhu | 30 | 24 | 27 | 21 | 21 |
Souhrn | 80 | 70 | 69 | 63 | 68 |
Mokro | |||||
Brzdění na mokru | 30 | 23 | 24 | 22 | 21 |
Ovladatelnost na mokru | 25 | 24 | 18 | 19 | 16 |
Aquaplaning v podélném směru | 15 | 6 | 8 | 11 | 2 |
Aquaplaning v příčném směru | 10 | 5 | 4 | 5 | 4 |
Souhrn | 80 | 58 | 54 | 57 | 43 |
Sucho |
|||||
Brzdění na suchu | 30 | 23 | 19 | 19 | 20 |
Ovladatelnost na suchu | 30 | 23 | 23 | 25 | 23 |
Souhrn | 60 | 46 | 42 | 44 | 43 |
Výkonnost/životní prostředí | |||||
Hlučnost | 10 | 5 | 6 | 5 | 6 |
Valivý odpor | 20 | 16 | 14 | 15 | 16 |
Cenové hodnocení | 10 | 5 | 5 | 6 | 7 |
Souhrn | 40 | 26 | 25 | 26 | 29 |
Zhodnocení |
|||||
Získaný počet bodů | 200 | 190 | 190 | 183 | |
Umístění | 6 | 7 | 7 | 9 |
Zdroj: www.ace-online.de