25tis. realizovaných objednávek
10 modelů vozidel od nižší střední až po horní třídu bylo testováno při různých rychlostech v různých kolizních situacích. Bylo zkoumáno, jak dobře dokáže nouzový brzdný systém snížit rychlost a kdy a také jak je řidič upozorněn před možnou kolizí.
Nouzový brzdný systém byl testován s brzdovým robotem, který vytvořil stejné podmínky pro všechna zkušební vozidla. Pokud je brzdění před kolizí příliš slabé, může pomoci systém nouzového brzdění.
Posuzování varovného systému: Načasování a kvalita ovladače varování je bonus, ale také upozornění. Pokud systém upozornil na minimální vzdálenost, body se odečítaly. Naopak pokud systém hlásil chybné varování, tak se body připočítávaly.
Možné kolize při "reálném" testování by mohly způsobit tělesná zranění a vysoké náklady, takže byla použita měkká atrapa automobilu.
V tomto testu ADAC se porovnávala účinnost nouzového brzdového systému. Některé modely se dokáží nárazu zezadu zcela vyhnout. Je to i díky rychlému vývoji nouzového brzdění. Stále více jsou tyto systémy k dispozici také v menších motorových vozidlech a tím se jejich šíření podporuje. Počet nehod se tak může dost razantně snížit.
Stejně jako v minulých Adac testech, každý systém z deseti testovaných modelů dosáhl zvýšení bezpečnosti. I když s velmi odlišnými výsledky.
Značka/model | ADAC hodnocení | Náraz do vozidla jedoucího nízkou rychlostí | Náraz do brzdícího vozidla | Náraz do vozidla, které zastavilo | Náraz do stojícího vozidla | Adaptivní brzdový systém | Varování | Vzdálenost od varování | Chybné varování |
Podíl na výsledku (%) | 15 | 15 | 15 | 15 | 20 | 20 | |||
BMW 750i | ***** | 1.1 | 1.0 | 1.8 | 1.7 | 0.6 | 2.0 | -0.1 | |
Mercedes C 350 CDI | ***** | 1.4 | 1.6 | 1.9 | 1.4 | 0.6 | 1.8 | -0.1 | 0.1 |
Volvo V40 T4 Summum | ***** | 0.8 | 2.0 | 1.9 | 1.0 | 0.6 | 2.0 | -0.1 | 0.2 |
VW Touareg V8 TDI | **** | 1.5 | 1.4 | 2.4 | 3.3 | 0.6 | 1.5 | ||
Audi A6 3.0 TDI quattro | **** | 1.8 | 1.5 | 2.7 | 3.3 | 0.6 | 1.3 | ||
Lexus GS 250 F Sport | **** | 0.8 | 3.1 | 1.7 | 2.8 | 1.6 | 2.5 | ||
Opel Insignia 2.0 CDTI BiTurbo Sport | *** | 2.3 | 2.4 | 2.0 | 3.1 | 5.5 | 3.0 | 0.1 | |
Honda Civic 2.2-DTEC Executive | *** | 2.8 | 3.7 | 2.7 | 2.6 | 5.5 | 2.3 | 0.1 | |
Mercedes B 180 | *** | 3.3 | 3.3 | 4.3 | 4.4 | 2.2 | 3.8 | -0.1 | 0.1 |
Ford Focus 1.6 EcoBoost Titanium I | ** | 2.7 | 2.7 | 2.9 | 4.2 | 5.5 | 3.3 |
Velmi dobrá | ***** |
Dobrá | **** |
Uspokojivá | *** |
Dostatečná | ** |
Nedostatečná | * |
Poznámka: Známka "velmi dobrá" má rozpětí 0.6-1.5, "dobrá" 1.6-2.5, "uspokojivá" 2.6-3.5, "dostatečná" 3.6-4.5 a nedostatečná 4.6-5.5
Kompletně přepracovaný systém nouzového brzdění v novém BMW řady 7 nabízí vynikající výkon. Jak v městských oblastech, tak při vysokých rychlostech jsou nouzové brzdy BMW tak účinné, že se lze kolizi zcela vyhnout. I varování před nehodou je velmi dokonalé, takže ADAC hodnocení je "velmi dobrá".
Jen mírně nižší známku získali Mercedes C-Class a nové Volvo V40. Ve srovnání s posledním testem byly systémy v obou modelech optimalizovány a nabízejí vysoký potenciál pro snižování nehodovosti. Volvo má nejúčinnější optické varování před kolizí, Mercedes zase přesvědčí obzvlášť účinným brzděním. Oba modely získaly známku "velmi dobrá".
Výsledek "dobrá" získali VW Touareg, Audi A6 a Lexus GS. Z velké části identické systémy u VW a Audi varují řidiče velmi účinně, ale poněkud slabší je automatické brzdění v městském provozu. Lexus je celkově solidní - ale bez konkrétních silných stránek.
Opel Insignia, Honda Civic a Mercedes B-Class dosáhli uspokojivého výsledku. Všechny tři vozy mají prostor pro zlepšení, ale stále mohou výrazně snížit riziko a následky kolize.
Nouzový brzdný systém Ford Focus získal jako jediný známku "dostatečnou". Nicméně i u tohoto vozidla je bezpečnost silničního provozu vyšší. Proto jej lze také doporučit, zejména při relativně levném nákupu. Největší nevýhodou Focusu je, že samobrzdění je zahájeno, když řidič sundá nohu z plynu.
Tyto systémy jsou užitečné nejen pro nezkušené řidiče. Každý byl při jízdě někdy krátce nepozorný, a to buď laděním rádia, náročnými dětmi v zadní části nebo děním na silnici. Zde můžou být systémy varování před kolizí užitečné.
Přes veškerou technologii ale stále platí: Systémy nikdy nenahradí pozorné řidiče. Kdo udržuje dostatečný odstup od vozidla vpředu a jeho jízda je defenzivní, významně přispívá k bezpečnosti silničního provozu. V případě nouze jsou spolucestující rovněž chráněni před vážnými nehodami.
Asistenční systémy pro řidiče jsou nyní definované pro přesně dané situace. Nouzové brzdění pomáhá při nárazech zezadu, elektronický stabilizační program ESP pomáhá předcházet vzniku smyku a systém Lane Departure Warning varuje před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu. Budoucí systémy na sebe budou vzájemně působit, takže mohou vznikat nové bezpečnostní funkce.
Podle ADAC výzkumu nehod jsou nejčastější typy nehod s chodci. Zde by budoucí systémy měli být schopny komplexně monitorovat okolní prostředí, případně komunikovat mezi auty (tzv. Car2Car) a nebo komunikovat auto s infrastrukturou (tzv. Car2Infrastruktur), tím by se výrazně snížil počet úrazů i úmrtí v silničním provozu.
Zdroj: adac.de