25tis. realizovaných objednávek
Nízký tlak v pneumatikách může být nebezpečný. O tom svědčí i ADAC testy se správným a nízkým tlakem vzduchu v pneumatikách. V testech bylo zjištěno, že pouhá hodnota 0,5 baru výrazně snižuje bezpečnou manipulaci. Dochází ke snížení přilnavosti pneumatik v zatáčkách až o polovinu a také o prodloužení brzdné dráhy až o několik metrů.
Při průjezdu zatáčkou na mokré vozovce může snížení tlaku vzduchu o 0,5 baru zapříčinit o 20% horší přilnavost pneumatik. Při snížení o 1 bar přilnavost klesá až o 30%.
V praxi to znamená, že vozidlo je unášeno ze zatáčky. Během manévrů při změně jízdního pruhu se vozidlo může dostat do potíží, protože mu chybí potřebná stabilita.I systém ESP, který může v takovéto situaci řidiči pomoci, je při nízkém tlaku značně omezený. Při příliš malém tlaku může být jeho účinnost snížena dokonce až na polovinu.
Příliš málo vzduchu třeba i na jednom předním kole výrazně zvyšuje brzdnou dráhu vozidla – na mokrých silnicích je brzdná dráha prodloužena o 10% již při snížení tlaku v pneumatice o 1 bar. To znamená, že při nouzovém brždění z rychlosti 100 km/h na 27 km/h je brzdná dráha cca 52 metrů, ale při špatném tlaku v pneumatikách je tato dráha prodloužena až na 56,5 metrů.
Je také důležité zde zmínit, že i systém ABS při špatném tlaku v pneumatikách nefunguje optimálně.
Příliš málo vzduchu v pneumatikách jde do peněz: vyšší valivý odpor pneumatiky poskytuje zvýšenou spotřebu až do 0,3 litru na 100 km. Kromě toho se pneumatika opotřebovává výrazně rychleji.
Závěr je tedy jasný: Se správným tlakem v pneumatikách je řízení jednodušší a bezpečnější. Je proto důležité kontrolovat tlak v pneumatikách minimálně každých 14 dní. Velice dobrý je automatický systém monitorování tlaku vzduchu v pneumatikách, který může pomoci řidičům předejít případným potížím, a bylo by dobré, kdyby jím byla vybavena všechna vozidla již od výrobce.