25tis. realizovaných objednávek
Jakých pneumatik se to týká?
Od 1.11.2012 vstupuje v platnost nové nařízení Evropské unie (1222/2009) z 25. listopadu 2009 "o označování pneumatik s ohledem na palivovou účinnost a jiné důležité parametry". Toto nařízení zavádí povinné označení pneumatik standardizovaným štítkem. Pro koncového uživatele toto značení znamená, že se dozví více informací o pneumatice.
Zde jsou základní fakta o tomto značení:
Toto nařízení je povinné:
Toto nařízení se nevztahuje na:
Jaké symboly zde najdete? Štítek umožní odběrateli hodnotit jednotlivé vlastnosti pneumatik a snadněji tak porovnávat vlastnosti různých modelů. Na štítku najdete údaje o valivém odporu, přilnavosti na mokru a hlučnosti pneumatik.
Valivý odpor Valivý odpor a spotřeba paliva je dělena od třídy A (nejlepší hodnocení) až po F pro průmyslové vozy a G pro osobní automobily (nejhorší hodnocení). Úspory paliva, které mohou nastat při použití pneumatiky třídy A namísto pneumatiky třídy G jsou odhadovány na cca 7,5%. |
![]() |
Většina aut tak dosáhne úspor paliva ve výši cca 0,5l /100 km. Je třeba poznamenat, že většina dnes vyráběných pneumatik spadá do třídy B a C, proto je potenciál pro snížení spotřeby mnohem nižší. Přesné odhady bohužel nelze provést a musí se brát v úvahu faktory, které jsou pro vozidla specifické.
Přilnavost na mokru
Přilnavost při nouzovém brždění na mokrém povrchu přímo ovlivňuje bezpečnost. Tato hodnota poskytuje informaci o délce brzdné dráhy za mokra a jsou zde asi největší rozdíly. Škála hodnocení se pohybuje od třídy A po G. Mezi třídami A a F může být rozdíl až 30%.
Hlučnost
Intenzita vnějšího hluku pneumatiky je psaná číselně a značena pomocí zvukových vln u reproduktoru - čím víc těchto vln, tím je pneumatika hlučnější.
3 zvukové vlny = v souladu se současnými evropskými limity
2 zvukové vlny = již v souladu s budoucími evropskými limity
1 zvuková vlna = 3dB méně než budoucí přísnější evropské limity
Kdo testuje pneumatiky?
Tyto testy se provádí v odvětví výroby pneumatik v souladu se stanovenými postupy. Výrobce proto klasifikuje své výrobky sám.
Jakým způsobem budou informováni zákazníci?
Jasně definovaný štítek musí být na pneumatice nebo v blízkosti pneumatiky. Stejně tak se mají informace ze štítku uvádět v propagačních materiálech nebo před prodejem poskytnout zákazníkovi. Současně by stejné údaje měly být uvedeny i na faktuře.
Doporučení jak se vypořádat se značením pneumatik:
Hlavním kritériem by měly zůstat ADAC testy pneumatik, které jsou komplexní, podrobné a dostupné zákazníkům. V testech jsou navíc podstatné informace, jak se například chová pneumatika na sněhu či ledu.
Zdroj: adac.de