25tis. realizovaných objednávek
Aquaplaning je jev, kdy se vlivem zvýšené hladiny vody na silnici vytvoří vodní klín mezi běhounem pneumatiky a vozovkou. Pneumatika není schopna dostatečně rychle odvádět vodu. V extrémních případech může pneumatika zcela ztratit kontakt s vozovkou, takže pak kola nejsou schopna přenést dostatečné podélné (brzdné) ani boční (vodicí) síly. Vozidlo je pak neovladatelné.
Při aquaplaningu se nelze spolehnout ani na asistenční systémy ESP nebo ABS, vozidlo se totiž chová jako na ledu. Bez minimální přilnavosti tyto systémy nehrají roli.
Čím vyšší je hladina vody na silnici, tím více je potřeba snižovat rychlost , až dosáhnete přilnavosti a vozidlo je ovladatelné. Tento rychlostní limit se nazývá "plovoucí rychlost".
"Plovoucí rychlost" se měří jako součást ADAC testů pneumatik. Podle ní se posuzuje pneumatika a její odolnost vůči aquaplaningu. Testy se provádějí v hloubce vody 7 mm a pro pneumatiky s hloubkou dezénu asi 8 mm je tato rychlost 75 - 85 km/h. Pouze u úzkých pneumatik (155 mm) může být "plovoucí rychlost" nad 90 km/h. Zejména při silných deštích nebo po nich je na silnicích hloubka vody často vyšší než 7 mm. Kromě toho má jen málo vozidel pneumatiky s plným dezénem. Z těchto důvodů byste měli jet rychlostí i nižší než 80 km/h.
Voda před rotující pneumatikou není dostatečně rychle odváděna do stran a tvoří se vodní klín. Širší pneumatiky musí odvádět více vody, což znamená, že mají za stejných podmínek nižší "plovoucí rychlost". Pouze zvláštními opatřeními výrobce ve formě sofistikované profilu a designu lze i u širokých pneumatik dosáhnout přijatelné odolnosti vůči aquaplaningu.
Chcete-li, aby byl zajištěn kontakt mezi běhounem a vozovkou, musí být voda odváděna pomocí drážek v běhounu. Objem drážek v běhounu je přímo závislý na hloubce profilu. To je důvod, proč se odolnost vůči aquaplaningu výrazně zhoršuje s klesající hloubkou dezénu. Studie prokázaly vznik aquaplaningu u pneumatik, které měly výšku dezénu asi 3 mm na mokré silnici, především při brzdění v rychlosti 100 km/h.
Odolnost vůči aquaplaningu je velmi závislá na správném tlaku v pneumatikách. Čím nižší je tlak vzduchu, tím snadněji může pneumatika "plavat". Řidič/majitel musí kromě hloubky drážek běhounu kontrolovat pravidelně i tlak v pneumatikách.
K aquaplaningu dochází zpravidla během silných dešťů nebo po nich na všech pozemních komunikacích s vyšší hladinou vody. Kritická situace nastává především na několikaproudových silnicích nebo dálnicích, kde se jezdí vyšší rychlostí. Pneumatiky a silnice jsou partneři. Proto v případě, že je silnice ve špatném stavu nebo jsou na ní vyjeté koleje, musí se pneumatika vypořádat s velkým množstvím vody. Povrch vozovky a její odvodňovací vlastnosti přímo ovlivňují, zda je pneumatiky v kontaktu pouze s vodou nebo i s vozovkou.
Pravidelně měřte hloubku dezénu po celém obvodu pneumatiky a v případě potřeby vyměňte včas letní pneumatiky (podstatné snížení odolnosti pneumatiky vůči aquaplaningu nastává u hloubky dezénu 3,5 mm).
Pravidelně kontrolujte tlak v pneumatikách, případně jej upravte.
Zkontrolujte směrový dezén pneumatik.
Při nákupu pneumatik vybírejte podle vlastností při aquaplaningu. Zde se můžete podívat na ADAC testy pneumatik.
Aquaplaning je zákeřná věc - často se vyskytne náhle a řidič velice těžko odhadne jeho výskyt. V takovém případě pomáhá včasné a důsledné snížení rychlosti. To platí zejména pro vozidla s pohonem zadních kol a při jízdě s částečně opotřebovanými pneumatikami.
Zdroj: www.adac.de