25tis. realizovaných objednávek
Jak důležitý je při nákupu vozidla stabilizační systém ESP, ukazuje test při vyhýbacím manévru. Totožné vozidla - jedno s ESP a druhé bez něho mělo fatální následky.
Qubo 1.3 JTD Trekking je v testované variantě vybavené ESP. U modelů Active a Dynamic Variant je dražší. U benzinových modelů není ESP vůbec k dispozici.
ADAC nejdříve testoval Fiat Qubo se zapnutým ESP. Stabilizační systém si s prudkým vyhýbacím manévrem při rychlosti 80 km/h poradil a vozidlo zůstalo ve stopě. Podle Fiatu bude systém ESP u další generace naftových motorů (1.3 Multijet 16v 75 koní a 1.3 JTD Multijet 95 hp) k dispozici pouze za příplatek (s výjimkou série Trekking). Vzhledem k technické spolupráci mezi Fiat a PSA (Peugeot-Citroen), bude ESP k dispozici pro Citroen Nemo a Peugeot Bipper od podzimu 2011 a stejně tak u benzínových modelů Qubo. Při vypnutém ESP mělo vozidlo výrazné tendence k naklánění.
+ bezpečná jízda s ESP
- bez ESP výrazné tendence k naklánění
- ESP je pouze u modelu Trekking
- u benzinových modelů není ESP k dispozici
Nemo je k dispozici pouze bez ESP. Při vyhýbacím testu vozidlo vykazovalo výraznou tendenci k naklonění. I s nízkou nájezdovou rychlostí v alternativní zkušební dráze, se vozidlo může překlopit.
Citroen na tuto situaci rychle zareagoval a slíbil, že od září 2010 budou mít modely Nemo s dieselovými motory standardně ESP. Modely s benzínovým motorem se dočkají trochu později. Elektronický stabilizační program musí být vyvinut od nuly. Vývoj a aplikace je časově náročná, takže Nemo 1.4 benzín by mělo být vybaveno systémem ESP od podzimu 2011.
+ standardní ESP pro dieselové modely od září 2010
+ standardní ESP pro benzínové modely od podzimu 2011
- bez ESP výrazný sklon k překlápění
Peugeot Bipper je výhradně dodáván bez ESP. Podle výsledku testu u Citroenu Nemo bylo rozhodnuto tento model netestovat. Bylo by to zbytečné také proto, že je konstrukce identická a hrozilo by převrácení vozidla i u tohoto modelu.
Modely s benzínovým motorem se dočkaly trochu později, cca od podzimu 2011.
+ standardní ESP pro dieselové modely od září 2010
+ standardní ESP pro benzínové modely od podzimu 2011
- bez ESP výrazný sklon k překlápění
ADAC testy opět dokázaly, že ESP dělá řízení vozidla bezpečnějším. Sklony k vychýlení nebo ke smyku jsou potlačeny již od počátku - řidičské chyby se tak obejdou bez zranění. Více nepochopitelné je, že někteří výrobci stále prodávají modely bez tohoto významného bezpečnostního prvku.
Jaké rozdíly mohou nastat, ukázal ADAC při vyhýbacím manévru v rychlosti 80 km/h se dvěma téměř identickými modely ze segmentu malých užitkových vozů: Fiat Qubo a Citroen Nemo.
Během testu s Qubo, které mělo systém ESP (i když je k dispozici jen v dieselovém provedení) zvládl vůz vyhýbací manévr naprosto brilantně. Naproti tomu se model Nemo při tomto manévru převrátil na střechu.
A teď dobrá zpráva
Citroen Nemo nabízí již delší dobu ESP jako standard u dieslových motorů. Totéž platí i pro model Peugeot Bipper. Pro benzínové motory je ESP ve standardu již od podzimu 2011 také.
ESP pro všechny
Podle požadavků EU musí všechny nově vyvinuté nákladní vozy, které začínají přepravu od listopadu 2011 systém ESP. Evropská unie chce z ESP učinit povinnou součást výbavy nových aut a to od roku 2014.
V testech EuroNCAP nyní nový model dostane nejvyšší hodnocení 5 hvězdiček, pokud je model standardně vybaven ESP. To vytváří tlak na výrobce, kteří ESP nabízí.
Přehled modelů, které používají ESP
Ne bez ESP! Tento požadavek není dnes již nijak výjimečný, jen musíte vědět, jak hledat na trhu s ojetými automobily. Pro usnadnění přinesl ADAC přehled o všech nových vozidlech, které mají ESP (jako standard nebo za příplatek). Seznam je od modelového roku 2000 do roku 2004 a zahrnuje malé auta a vozy nižší střední třídy. Je jasné, že budete muset vynaložit více peněz, než jste původně plánovali - ale tato investice se kvůli Vaší bezpečnosti rozhodně vyplatí. Tuto tabulku naleznete na stránkách Adac.
Přehled modelů, které nepoužívají ESP
Naštěstí se v novém automobilovém odvětví přestávají dodávat modely bez ESP. Deficity však mají zejména výrobci Chevrolet a Lada.
Chevrolet: Aveo, Lacetti, Matiz, Nubira
Dacia Logan, Logan MCV, Sandero
Daihatsu: Copen (Roadster)
Fiat Strada (Pick Up)
Ford Ranger (Pick Up)
Isuzu D-MAX (Pick Up)
Lada 1117, 1118, 1119, 2170, 2172, Niva
Land Rover Defender
Lotus Elise, Europa S, Evora, Exige (Roadster)
Mazda BT-50
Morgan 4/4, Aero, Plus4, (Roadster)
Nissan Navara, NP300, Patrol (Pick Up)
Opel Combo
Suzuki Jimny (menší SUV)
Toyota Hiace (dodávka)
Při vyhýbacím manévru se simuluje situace, kdy se v jízdní dráze náhle objeví překážka. A to s nejvyšším převodovým stupněm, alespoň 2000 otáček za minutu. Při průjezdu kolem prvního silničního kuželu se sundá noha z plynu. ESP je vždy aktivní, pokud existuje.
Rychlost je 90 km/h a poté následuje posouzení reakce vozidla. Existuje několik alternativ s různým úhlem natočení volantu a rychlosti, aby se znázornilo různé chování řidičů.
Zdroj: adac.de