Bezpečná přeprava Pneumatik

Bezpečná přeprava Pneumatik

Správné zajištění nákladu platí i pro sadu pneumatik, kterou si vezete na přezutí, ať už se jedná o letní nebo zimní. Obvykle je to do pneuservisu sice jen kousek, ale při čelním nárazu v rychlosti 50 km/h může dojít i ke smrtelné nehodě. Simulace crash testů ukazuje co se může stát - ať už v pozitivním nebo negativním případě.

 

Crash Test ke shlédnutí ZDE

 

Týká se to především jara a podzimu, tedy období, kdy na autě měníme pneumatiky, ze zimních pneu na letní či naopak - a tím se zvyšuje riziko vážného zranění, pokud jde o přepravu nedostatečně zabezpečených pneumatik v prostoru vozidla. ADAC testoval účinky při autonehodě s přivázanými i nepřipoutanými pneumatikami v simulované havárii - bohužel i s ničivými následky pro posádku.

Na cestě na přezutí se nejčastěji druhá sada pneumatik vozí v kufru. Navíc se ještě sklápí opěradla, aby se zavazadlový prostor rozšířil, a to bez zajištění pneumatik.

Výsledkem takovéto přepravy při nárazu zezadu a při rychlosti 50km/h jsou prostorem létající pneumatiky o hmotnosti asi 15 kg. Při nárazu se navíc váha pneumatik zvyšuje až 25x, to je více než 375 kg. Náklad tedy může způsobit velmi vážná zranění.

Crash testy jasně ukazují, že hmotnost nákladu výrazně deformuje zadní část předních sedadel a řidič a spolujezdec se tak vystavují riziku poranění páteře.

Ti kdo tak nedbale převážejí letní nebo zimní pneumatiky, riskují vážná poranění sebe i celé posádky vozidla. A přitom stačí dodržet několik jednoduchých rad, jak názorně ukazuje druhý crash test.

 

Správné zabezpečení

 

V ideálním případě se postaví pneumatiky vedle sebe do zavazadlového prostoru a zajistí se pásy nebo sítí. Dále se bezpečnostní popruhy protáhnou otvory kol a ukotví se k lanům na podlaze vozidla. Prostor se může zvětšit mírným sklopením opěradel, ale pokud tak učiníme, měly by být také blokovány úhlopříčně bezpečnostními pásy.

Přeprava pneumatik probíhá především v městských oblastech, takže testy probíhaly při rychlosti 50km/h (běžná rychlost ve městě).

 

První pokus: Pneumatiky jsou přepravovány tak, jak se často v praxi děje

  • zadní opěradla jsou sklopena
  • pneumatiky jsou volně položeny v kufru vozidla
  • nejsou nijak zajištěny
adac_preprava_pneu_1_415

 

 

Druhý pokus: Pneumatiky jsou přepravovány podle výše zmíněných jednoduchých opatření

  • pneumatiky jsou vedle sebe v kufru vozidla
  • otvory kol jsou protáhnuty bezpečnostní popruhy, které jsou ukotveny k podlaze vozidla
  • pokud je potřeba sklopit opěradla, tak pouze mírně a s úhlopříčným zajištěním pomocí bezpečnostních pásů ve vozidle
adac_preprava_pneu_2_415

 

 













Zdroj: www.adac.de