25tis. realizovaných objednávek
Správné zajištění nákladu platí i pro sadu pneumatik, kterou si vezete na přezutí, ať už se jedná o letní nebo zimní. Obvykle je to do pneuservisu sice jen kousek, ale při čelním nárazu v rychlosti 50 km/h může dojít i ke smrtelné nehodě. Simulace crash testů ukazuje co se může stát - ať už v pozitivním nebo negativním případě.
Týká se to především jara a podzimu, tedy období, kdy na autě měníme pneumatiky, ze zimních pneu na letní či naopak - a tím se zvyšuje riziko vážného zranění, pokud jde o přepravu nedostatečně zabezpečených pneumatik v prostoru vozidla. ADAC testoval účinky při autonehodě s přivázanými i nepřipoutanými pneumatikami v simulované havárii - bohužel i s ničivými následky pro posádku.
Na cestě na přezutí se nejčastěji druhá sada pneumatik vozí v kufru. Navíc se ještě sklápí opěradla, aby se zavazadlový prostor rozšířil, a to bez zajištění pneumatik.
Výsledkem takovéto přepravy při nárazu zezadu a při rychlosti 50km/h jsou prostorem létající pneumatiky o hmotnosti asi 15 kg. Při nárazu se navíc váha pneumatik zvyšuje až 25x, to je více než 375 kg. Náklad tedy může způsobit velmi vážná zranění.
Crash testy jasně ukazují, že hmotnost nákladu výrazně deformuje zadní část předních sedadel a řidič a spolujezdec se tak vystavují riziku poranění páteře.
Ti kdo tak nedbale převážejí letní nebo zimní pneumatiky, riskují vážná poranění sebe i celé posádky vozidla. A přitom stačí dodržet několik jednoduchých rad, jak názorně ukazuje druhý crash test.
V ideálním případě se postaví pneumatiky vedle sebe do zavazadlového prostoru a zajistí se pásy nebo sítí. Dále se bezpečnostní popruhy protáhnou otvory kol a ukotví se k lanům na podlaze vozidla. Prostor se může zvětšit mírným sklopením opěradel, ale pokud tak učiníme, měly by být také blokovány úhlopříčně bezpečnostními pásy.
Přeprava pneumatik probíhá především v městských oblastech, takže testy probíhaly při rychlosti 50km/h (běžná rychlost ve městě).
Zdroj: www.adac.de