25tis. realizovaných objednávek
Dle dostupných statistik potká každého řidiče minimálně jednou za deset let let defekt pneumatiky. Pokud se tak stane, měli byste být připraveni.
Run-flat pneumatiky, rezervní pneumatiky, nouzová kola nebo soupravy na opravu pneumatik?
Jaké jsou výhody a nevýhody různých pomůcek k defektům?
Soupravy na opravu pneumatik nezaberou mnoho místa a nejsou ani nijak těžké – neovlivní Vám spotřebu paliva. Tyto prostředky mohou samozřejmě pomoci jen k utěsnění průrazů nebo malých trhlin v běhounu. Případy poškození jako jsou prasklá pneumatika, rozbité nebo netěsnící ventily však opravit nelze.
Tyto nástroje doporučujeme pouze jako poslední možnost, musíte být opatrní a jet jen při velmi nízké rychlosti až do nejbližšího servisu. Podle pravidel silničního provozu se nesmí pneumatiky opravovat pomocí tmelu.
Klady | Zápory |
váha | omezená mobilita |
šetří místo | náročné řešení problémů |
jednoduché použití | může se opravit pouze poškození v běhounu |
Tato pneumatika má speciální ocelovou obruč nebo zesílenou bočnici, která je schopna udržet pneumatiku na ráfku i při úplné ztrátě vzduchu. Podmínkou při použití těchto pneumatik je systém hlídání tlaku v pneumatikách – bez něj se nemusí poznat defekt těchto pneumatik. I po poškození se dá ujet cca 100 km při rychlosti asi 80 km/h.
Opravy těchto pneumatik se nedoporučují, takže po defektu je potřeba zakoupit pneumatiku novou.
Nevýhodou je vyšší hmotnost oproti běžné pneumatice a valivý odpor, čímž se zvyšuje spotřeba paliva. Jsou také asi o 20% dražší než běžné pneu. Přezouvání run-flat pneumatik může být také komplikované díky velmi tuhé bočnici.
Klady | Zápory |
váha | příplatky |
šetří místo | ztráta pohodlí |
jednoduché použití | vyšší spotřeba |
vyšší hmotnost |
Rezervní pneumatika nabízí po defektu neomezenou mobilitu. I po extrémním poškození je možné po výměně pneumatiky pokračovat v jízdě bez omezení.
Pneumatika musí mít minimální hloubku dezénu 1,6 mm a musí být nahuštěna na správný tlak.
Nevýhodou je často riziko na silnicích při výměně pneumatik a potřeba místa pro rezervní kolo.
Klady | Zápory |
mobilita | náročné řešení problému |
použití pro všechna poškození | nutná plocha pro rezervu |
bezpečnostní riziko při výměně |
Nouzová kola jsou nabízena jako levnější alternativa k rezervním pneumatikám. Kolo je mnohem menší a výrazně užší, takže nezabírá tolik prostoru, ale může se s ním jet pouze maximální rychlostí 80 km/h.
Směs dezénu je měkčí, takže se dezén velmi rychle sjíždí.
Délka cesty má také omezení kvůli různým rozměrům pneumatik a nouzového kola.
Klady | Zápory |
možnost použítí na všechny defekty | hmotnost |
omezená mobilita | |
bezpečnostní riziko při výměně |
Rezervní pneumatika nabízí jistou neomezenou mobilitu. To také ospravedlňuje zvýšenou spotřebu paliva jejím vozením. Může se použít také pro všechna poškození pneumatiky.
Run-flat pneumatiky jsou dobrou volbou, ale musí se počítat se vyššími náklady a ztrátou pohodlí. Opravárenské sady lze použít jen v případě poškození běhounu, což je ale také nejčastější příčina poruch.
Navíc tyto soupravy nedokáží nahradit kompletní rezervní pneumatiku nebo náhradní kolo v plné výši.
Zdroj: www.adac.de