25tis. realizovaných objednávek
Defekt pneumatiky - je dost pravděpodobné, že pokud řídíte delší dobu, už jste si touto nepříjemnou situací doposud prošli. Běžně se setkáváme s dvěma typy defektů. Prvním typem je klasické proniknutí ostrého předmětu do pneumatiky přes běhoun pláště. Nejčastěji se jedná o nějaký hřebík povalující se na silnici nebo střep.
Možná se budete divit, ale v tomto případě na defekt nemusíte přijít bezpodmínečně ihned, jelikož při něm nemusí zprvu uniknout ani trocha vnitřního vzduchu. Často se totiž stává, že předmět zapíchnutý v pneumatice objevíme až při výměně pneumatik po sezóně. Proto velmi doporučujeme, zejména před delšími cestami například do zahraničí, pneumatiky vždy zkontrolovat. Nebylo by nic horšího, kdyby se vám držící hřebík najednou uvolnil z pláště a pneumatika by začala ztrácet na hustotě. Druhým typem defektu je pozvolné snižování tlaku. To poznáte tak, že při cestě začnete pomalu ztrácet rovnováhu a vozidlo vás začne táhnout na jednu ze stran. Auto ihned odstavte ke krajnici a záležitost vyřešte. Únik tlaku může být způsoben rovněž rychlým vjetím na obrubník, kdy je proražena bočnice pláště. S takovou pneumatikou už nic moc nezmůžete, nejlepším řešením je proto výměna celého kola.
A defekt pneumatiky nemusí ohrozit jen samotné vozidlo, ale i ostatní účastníky silničního provozu. Dopravních nehod z defektu totiž čím dál více přibývá. Proto vždy pečlivě kontrolujte pneumatiky nejlépe v pravidelném intervalu 2 týdny a před delší cestou vždy. A co dělat pokud k poškození dojde? Rozhodně nepanikařte a snažte se zachovat chladnou hlavu. V první řadě se snažte zastavit na bezpečném místě, nejlépe tam, kde je široká krajnice nebo boční cesta. Nezapomeňte, že povrch by měl být pod vozidlem rovný, proto si vybírejte nejlépe vyasfaltované cesty.
Jsou dva způsoby, jak problém vyřešit. Tím nejběžnějším jsou rezervní kola. Další možností jsou tzv. alternativní řešení, o kterých se budeme bavit později. Vlastníte-li plnohodnotné rezervní kolo, máte vyhráno. Pokud máte pouze úzkou dojezdovou rezervu, dá se pokračovat v jízdě pouze s maximální rychlostí 80 km/h. Pneumatiky typu RunFlat mají vyztužené konstrukce bočnic, tzn. i přes ztrátu tlaku dokážou vůz unést. Proto s nimi můžete při snížené rychlosti dojet v pohodě do nejbližšího servisu (většinou mají dojezd kolem 100-150 kilometrů). S těmi se však setkáváme spíše na luxusních vozidlech.
A jak se samotnou opravou? Pokud si netroufnete na opravu sami, zavoláte asistenční službu, která problém vyřeší za vás. Pokud do toho půjdete sami, ujistěte se, zda máte výbavu potřebnou pro výměnu, to znamená náhradní kolo, příruční zvedák a klíč na matice (šrouby kol). Rovněž se vám bude hodit pracovní rukavice, svítilna, reflexní vesta a trojúhelník. Reflexní vesty je dobré mít pro všechny spolucestující. Nikdy nevíte, kdy vám mohou (zejména děti) vysednout z vozidla a nebezpečně se pohybovat vedle jedoucích automobilů. Pak může stačit málo a došlo by k velkému neštěstí.
Není nic, co by dokázalo plnohodnotně nahradit rezervní kolo. Pokud se však potýkáte s místem v kufru a nemáte rezervu kam dát, musíte spoléhat na alternativní řešení. Těmi jsou komplety na opravu a spreje. Tou levnější, ale zároveň nejmíň spolehlivou variantou, jsou spreje na gumy dostupné za pár stovek korun v každém autoservisu. Komplety na opravu už jsou malinko dražším špásem, nicméně bychom je v rámci alternativ doporučili rozhodně více. Skládají se z kompresoru a těsnícího prostředku (tuba s lepidlem). Kompresor je napájený elektřinou ze zapalování vozidla. Při defektu pneumatik musíte vtlačit lepící směs do gumy a kompresorem obnovit tlak uvnitř.
Na prodejních pultech se setkáváme rovněž s jednorázovými tlakovými nádobami se směsí lepidla a vzduchu. Ty si nechte jako pojistku úplně na závěr. Rozhodně nevyjíždějte na silnici pouze s touto zálohou. Je potřeba si uvědomit, že po zásahu do pneumatiky pomocí těchto alternativ můžete pneumatiku znehodnotit natolik, že ji nebude možné opravit a budete muset koupit novou. A to ne jednu, ale rovnou dvě. Proč? Protože na jedné ose vozidla musí být dvě stejné pneumatiky co se modelu, rozměru i hloubky dezénu týče. Jinak by byla jízda nevyvážená a na komplikovanějších terénech nebezpečná.
Sečteno podtrženo, na základě analýzy všech dostupných řešení při defektu, my doporučujeme jednohlasně vozit s sebou rezervní pneumatiku. Všechna ostatní řešení se zdají být spíše provizorní, proto pokud to není vyloženě nutné, tak po těchto "záplatách" raději nesahejte. Obzvláště totiž při delších jízdách (např. s rodinou do zahraničí) by se vám to nemuselo vyplatit. V nabídce máme více typů rezervních kol, stačí si vybrat a v případě jakýchkoli dotazů se nás nebojte zeptat.