25tis. realizovaných objednávek
Naštěstí u pozdějších modelů aut, tvrdá konkurence v automobilovém průmyslu vystupňovala kvalitu. Z počáteční kvality autodílů jsme se dopracovali k dlouhověkosti náhradních dílů, takže zájemci o koupi automobilu mohou mít mnohem menší obavy než kdysi.
Díky nestrannému hodnocení jsou známy problémy s údržbou a je tak snadnější přijít na problém dříve. Rovnováha sil se tak přesunula na spotřebitele.
V tomto článku se podíváme na čtyři autodíly - zejména ty, které jsou v kontaktu s vozovkou. Mluvíme samozřejmě pneumatikách. Pokud jde o dlouhověkost, patří pneu mezi ty komponenty, které budete určitě chtít pravidelně sledovat. To proto, že jejich stav má velký vliv na spotřebu paliva, pohodlí při jízdě a na celkovou bezpečnost.
Skvělou věcí u pneumatik prodávaných ve Spojených státech je, jak snadné je poznat a pochopit důležité specifikace. Na rozdíl od jiných automobilových dílů, nemusíte shánět důležité informace daleko. Ve skutečnosti vláda požaduje, aby byly podstatné informace uvedeny přímo na pneumatikách! Lehce prozkoumáme, co některé z těchto písmen a čísel znamenají.
Jednu informaci však na bočnici pneumatiky nenaleznete. A to, jak dlouho pneumatika vydrží. Stejně jako nevíte, jak dlouho vydrží Vaše auto, předpovídat životnost pneumatik je ošemetná záležitost. Poradíme Vám však některé způsoby, kterými můžete zvýšit využití pneu.
Ve filmech to vždy vypadá skvěle: dým z pneumatik, driftování a nebo "pískání" pneumatik.
To jsou však všechno extrémní příklady, jak Vaše pneumatiky odsoudit k předčasně sjetému vzorku. Ale i když neřídíte jako při natáčení filmové honičky v Hollywoodu, mohou některé návyky způsobit značný rozdíl, pokud jde o celkovou životnost vašich pneumatik.
Pokud jde o dlouhověkost dílů automobilu, několik systémů poskytuje viditelnou a okamžitou zpětnou vazbu jako pneumatiky. Tyto autodíly jsou nejzákladnější a mohou vypovídat o Vašem stylu jízdy.
Kromě právě uvedených faktorů, může životnost pneumatik ovlivnit také:
Jedním z důležitých zdrojů informací o autodílech je organizace NHTSA, která radí jak můžete prodloužit životnost Vašich pneumatik:
I když výrobci automobilů a jejich dodavatelé našli způsoby, jak testovat životnost autodílů až po různé komponenty, pneumatiky stále zůstávají záhadou. Je to z toho důvodu, že životnost pneumatiky může ovlivnit spousta důvodů a také schopnosti řidiče. Byly pneumatiky podhuštěné? Byly vystaveny extrémním teplotám?
V roce 1970 byla životnost pneumatiky asi 32 000 km. Dnešní dlouhodobé pneumatiky jsou schopny se dostat i na 128 000 km. Ale jak se říká, "u Vás to může být jinak" [zdroj: pneumatiky Rack].
Chtěli byste vědět jak ušetřit několik tisíc korun ročně na opravách souvisejících s automobilem?
Stačí, aby byly Vaše pneumatiky nahuštěné na předepsaný tlak. Odhaduje se, že správné huštění pneumatik může mít za následek nárůst 3,3% v palivové účinnosti. Podle některých zdrojů ušetříte přibližně 50 korun při každém tankování. A pokud vezmete v potaz zvýšenou životnost pneumatik, Vaše úspory budou ještě vyšší [zdroj: Allen].
Měřidla tlaku vzduchu v pneumatikách jsou levné, dostupné v každém obchodě s autodíly a jsou snadno ovladatelné. Vozidla vyrobená v USA po datu 01.9.2007 mají povinnost mít vestavěné monitorování tlaku v pneumatikách.
Ale jak máte vědět, co je správný tlak? Pokud jste si někdy podrobněji prohlíželi Vaše auto, pravděpodobně jste si všimli informací ve formě samolepek nebo vyražených na samotném automobilu. Vláda požaduje, aby byly tyto informace viditelné, takže majitelé nebo automechanici znají správné specifikace pro provádění úprav nebo k výměně autodílů.
Tyto informace týkajících se pneumatik snadno naleznete. Na vozech prodávaných ve Spojených státech, můžete informace najít na předních dveřích nebo mohou být na krytu odkládací schránky. Vždy je najdete v návodu k obsluze vozidla nebo u pneumatik.
Vzhledem k tomu, že kvalitní pneumatiky mohou být drahé, jedná se o oblast, kde životnost dává smysl nejvíce. V pneumatikách udržujte přiměřený tlak - ne míň ani víc. Maximální tlak v pneumatikách se uvádí v kilopascalech (kPa) nebo v librách na čtvereční palec (psi). Pokud se informace na dveřích liší od toho, co je na návodu k pneumatikám, vždy je podstatné to, co je u pneumatik.
Nezapomeňte, že se tlak v pneumatikách měří, když jsou "studené" - tedy před jakoukoliv jízdou. Jízdou se vzduch v pneumatikách ohřívá a ty se tak rozšiřují. Nahustěte pneumatiky na předepsaný maximální tlak. Přehuštěné pneumatiky by mohly mít při jízdě za následek nehodu.
Pravidelná výměna oleje a nemrznoucí směsi také automaticky zvyšuje životnost. Čisté kapaliny znamenají, že motor a všechny komponenty k němu připojené nemusí pracovat tak těžce. V tom stejném duchu je dobrý nápad, aby se pneumatiky otáčely zhruba každých 8000 - 10000 km. Otáčením pneumatik se dezén sjíždí rovnoměrně, takže se opět prodlužuje životnost.
U některých autodílů nevíte kdy je včas vyměnit, dokud se skutečně nerozbijí. Ale díky pravidelným vizuálním kontrolám budete vědět, že je čas vyměnit Vaše pneumatiky, když Vám sjetý běhoun nebude zajišťovat bezpečný kontakt s vozovkou. Hloubku dezénu můžete změřit jednoeurovou mincí. Minci vložte mezi drážky pneumatiky. Pokud uvidíte zlatý proužek, nemá Vaše pneumatika dostatečnou hloubku dezénu (v případě zimních pneumatik, kdy je minimální hloubka dezénu 4 mm). Pokud máte po ruce pravítko, je minimální hloubka dezénu 1,6 mm.
A pokud jste našli na pneumatice deformace jako hluboké trhliny nebo boule, nechejte si pneumatiky prohlédnout prodejcem nebo technikem v pneuservise. Výměna může být v pořádku. Obchody s pneumatikami mají bohaté zkušenosti a dokážou Vám poradit při výběru, která sada pneumatik bude nejlepší pro Váš vůz.
Pokud potřebujete nahradit opotřebované pneumatiky, je pravděpodobné, že budete chtít nahradit víc než jednu. Pneumatiky se obvykle nahrazují v sadách po dvou nebo čtyřech. To proto, že rozdíl v trakčních schopnostech v každém rohu může vést k nebezpečné ztrátě kontroly.
Pro bezpečnost a nejlepší výkon se doporučuje, aby měly všechny pneumatiky na vozidle stejnou velikost, index rychlosti a nosnosti a konstrukci - buď radiální nebo diagonální. Výjimkou jsou některé sportovní vozy, které mají na jedné nápravě větší pneumatiky (průměr a šířka) než na druhé.
U automobilu s předním pohonem by měly jít nové pneumatiky na zadní nápravu - pokud můžete vyměnit pouze dvě: větší hloubka dezénu na zadní nápravě pomáhá udržovat kontrolu na mokré vozovce. Je to vysoce doporučováno odborníky. Pokud je to nevyhnutelné, měli byste párovat nové pneumatiky s těmi stávajícími, které mají nejmenší opotřebení běhounu [zdroj: Rubber Manufacturers Association ].
Vaše pneumatiky jsou jen jedním z příkladů "otřepané" pravdy: větší životnost autodílů zajistí pravidelné monitorování a údržba. Zvýšení jejich životnosti včetně pneumatik je chytrý způsob, jak ušetřit peníze.
Zdroj: auto.howstuffworks.com