25tis. realizovaných objednávek
Při opravě automobilu Vám může mechanik poradit, které díly je potřeba nahradit nebo jak dlouho určité díly vydrží. Životnost autodílů není nová myšlenka: výrobci automobilů přikládají záruky k osobním nebo užitkovým automobilům, které zaručují určitou životnost. Jedna důležitá část však zůstává bez povšimnutí, pokud jde o dlouhověkost: pneumatiky.
Všichni víme, že je potřeba pneumatiky vyměnit, když se běhoun opotřebuje. Některé zprávy však ukazují, že mohou být pneumatiky špatné dávno předtím, než se to stane. Pneu jsou konstruovány tak, aby odolaly vysokému zatížení a snesly náročné podmínky. Ale postupem času může pneumatika ztratit něco ze své síly a přestane fungovat tak, jak byla navržena, i když je běhoun ještě v pořádku. Někteří jedinci a bezpečnostní skupiny volají o zveřejňování více informací o autodílech, stejně jako po datu spotřeby nebo datu vypršení platnosti pro pneumatiky a to za účelem ochrany spotřebitele.
Dále zjistíme, proč by měly mít pneumatiky na prvním místě datum expirace.
Pneumatiky, podobně jako většina ostatních automobilových dílů, jsou postaveny tak, aby vydržely velké množství opotřebení. Na rozdíl od jiných dílů by však výrobci pneumatik měli poskytovat odhad o tom, jak dlouho by měla pneumatika vydržet. Tyto odhady se mohou pohybovat ve velkém rozmezí pro každou pneumatiku, ale díky tomu můžete vědět, kolik desítek tisíc kilometrů můžete od konkrétní pneumatiky očekávat.
Pokud jde o životnost autodílů, vždy existují situace, kdy informace poskytnuté výrobcem nemusí platit. V případě pneumatik je odhad životnosti pneumatiky založen především na opotřebení běhounu. Někteří zastánci bezpečnosti však chtějí, aby bylo datum expirace šest let na každé pneumatice, bez ohledu na to, zda je dezén opotřebovaný nebo ne. Důvodem pro stanovení data šest let je skutečnost, že některé výzkumy ukázaly, že po tomto období se dramaticky zvýšilo selhání pneumatik. Odvětví výroby pneumatik nemá svůj vlastní odhad. Částečně proto, že nechce garantovat spotřebitelům, že pneumatiky tak dlouho vydrží [zdroj: Holguin].
Ačkoliv ještě neplatí datum expirace u pneumatik, přesto společnosti jako Ford Motor Company podporují své zákazníky, aby pneumatiky zlikvidovaly pokud jsou více než šest let staré [zdroj: Holguin]. Ale jak můžete určit věk pneumatiky?
Jak je pneumatika stará, můžete zjistit pohledem na bočnici pneumatiky. Je zde spousta značek, např. typ pneumatiky, index rychlosti, který udává maximální bezpečnou rychlost, kterou pneumatika vydrží, rozměr pneu a také rok výroby - DOT. Když se podíváte na DOT (Department of Transportation), uvidíte další seznam čísel. Pokud byla pneumatika vyrobena před rokem 2000, uvidíte tři čísla, kdy poslední dvě označují rok, kdy byla pneumatika vyrobena. Na novějších pneumatikách vyráběných od roku 2000 jsou již 4 čísla. První dvě číslice označují týden výroby a poslední dvě rok výroby. Pokud jste na pneumatice viděli DOT 297, byla pneumatika vyrobena v roce 1997 nebo pneu s DOT 2409 byla vyrobena v 24.týdnu v roce 2009 [zdroj: Holguin ].
Takže teď víte, jak poznat stáří pneumatiky a že někteří výrobci automobilů a bezpečnostní skupiny podporují šestiletý limit na věk pneumatiky. Ale jak může stáří pneumatiky ovlivnit její výkon? Čtěte dál.
Pneumatika se skládá z mnoha jednotlivých částí, které jsou mezi sebou spojeny vysoce tepelným procesem, který se nazývá vulkanizace. Stejně jako u všech autodílů, má běžné opotřebení vliv na životnost. Pokud pneumatika vydrží běžné používání, k jejímu opotřebení přispívá několik faktorů. Námaha z hmotnosti vozu způsobuje, že je kyslík tlačen proti vnitřní straně boční stěny pneumatiky. Teplo, které vzniká třením pneumatik o dlažbu může také působit na vnitřní stranu pneumatiky. Proces tepla a kyslíku, který má vliv na materiálové vlastnosti pneumatiky se nazývá termo-oxidační stárnutí [zdroj: Safety Research and Strategies, Inc].
Podle NHTSA je pneumatika stará, když ztrácí materiálové vlastnosti, což vede ke snížení schopností nebo výkonnosti. NHTSA provádí více testů o pneumatikách, aby poskytovala průmyslové výrobě a spotřebitelům co možná nejvíce informací.
Je-li pneumatika umístěna na auto krátce poté co byla vyrobena, má na ni vyskytující se oxidace minimální vliv, protože se běhoun opotřebovává a oxidace tak nemůže způsobit větší problémy [zdroj: Safety Research and Strategies, Inc]. Ale u pneumatik, které jsou na ráfcích a to i u těch, které se nepoužívají nebo používají jen zřídka (např.jako náhradní pneumatiky) může oxidace nastat. Je to jako s mlékem: Když si koupíte mléko, které otevřete až za 8 týdnů, neznamená to, že bude stále čerstvé. Srazí se bez ohledu na to, zda jste ho otevřeli. Totéž platí i pro pneumatiky. Pneumatikám, které Vám někde leží několik let můžete ve skutečnosti snížit životnost.
Nejenom kyslík působí na vlastnosti materiálu pneumatik, ale také teplo [zdroj: Gin]. Dle NHTSA oznámila jedna velká pojišťovna, že v letech 2002 až 2006 bylo hlášeno 77 procent škod u pneumatik z pěti států, kde se objevují vysoké teploty. Navíc 85 procent z těchto škod bylo u pneumatik, které byly více než šest let staré [zdroj: National Highway Traffic Safety Administration].
Dále zjistíme, jak může být stáří pneumatiky nebezpečné pro řidiče.
V letech 1994 - 2004 došlo v USA k asi 400 úmrtím kvůli poruše pneumatiky [zdroj: NHTSA]. Životnost pneumatiky je ovlivněna více faktory, než jen oxidací a teplem. Selhání pneumatik může způsobit také přehuštění nebo podhuštění, přetížení vozidla, nesprávná údržba, konstrukční vady nebo nesprávná montáž pneumatik [zdroj: NHTSA].
Pokud dojde k nehodě, většina informací se zaznamenává do databáze pro statistické účely, nicméně stáří pneumatiky se obvykle neuvádí. Takže statistika o tom, zda jsou starší pneumatiky příčinou nehod prakticky neexistuje. Nicméně to neznamená, že věk pneumatiky nemá nic společného s defektem pneumatik. Postupem času může pneumatika ztratit svou pružnost, což zvyšuje riziko, že vnitřní část zkřehne. Při oxidaci pneumatiky může dojít k oddělování běhounu, kdy se část dezénu oddělí od zbytku pneumatiky během používání [zdroj: NHTSA]. Oxidace také způsobuje, že ocelové pásy v pneumatice ztrácí svou přilnavost ke zbytku komponentů. Kombinace těchto faktorů pak může způsobit, že se celý běhoun oddělí od pneumatiky a řidič tak může potenciálně ztratit určitou kontrolu nad vozidlem.
NHTSA obdržela námitky ze stran některých organizací jako RMA (Rubber Manufacturers Association), což je národní obchodní asociace pro průmysl pryžových výrobků. RMA vydala v roce 2009 tiskovou zprávu, kde uvedla, že "tvrzení, že existuje korelace mezi výkonností pneumatiky a stářím pneumatik, je neopodstatněný a nepodložený údaj" [zdroj: RMA]. Přesto spousta výrobců včetně Porsche, Toyota, Ford, Chrysler a BMW důrazně doporučují vyměnit po šesti letech všechny pneumatiky, včetně náhradních, bez ohledu na použití nebo opotřebení dezénu. NHTSA tyto informace neustále studuje, aby poskytla spotřebitelům přesnější údaje o této problematice.
Zdroj: auto.howstuffworks.com