25tis. realizovaných objednávek
Pneumatiky by se měly kontrolovat minimálně jednou za měsíc a před a po dlouhých cestách. Chcete-li zjistit, zda
(a) koupit nové pneumatiky
(b) zda jsou Vaše kola vyvážená
(c) jestli jsou kola zarovnané
(d) jestli je potřeba změnit řidičské návyky
stačí se podívat na dezén pneumatik.
Problém | Příčina | Náprava | ||
opotřebované oba okraje |
podhuštění |
upravit tlak v pneumatice na předepsanou hodnotu, zkontrolovat těsnost |
||
opotřebení ve středu běhounu | přehuštění | upravit tlak v pneumatice na předepsanou hodnotu | ||
jednostranné opotřebení | nesprávné seřízení kol | zkontrolovat geometrii kol | ||
běhoun se opotřebovává nerovnoměrně | nesprávně vyvážené kola nebo chybné tlumiče | kontrola zarovnání a vyvážení kol | ||
nepravidelně rozmístěná sjetá místa | nevyvážené kola nebo opotřebované tlumiče | kontrola vyvážení kol nebo výměna tlumičů | ||
opotřebení pouze předních pneumatik | rychlé projíždění zatáček | zpomalit | ||
pilovité opotřebení | nesprávné seřízení kol | zkontrolovat geometrii kol | ||
pískání, dunění a další podivné zvuky | nesprávné seřízení kol, vadné tlumiče | zkontrolovat geometrii kol, případně koupit nové pneumatiky nebo tlumiče | ||
pískání v zatáčkách | nesprávné seřízení kol nebo podhuštění | kontrola opotřebení dezénu |
Podhuštěné pneumatiky se opotřebovávají rychleji - při jízdě se vytváří nadměrné teplo, zvyšuje se spotřeba paliva a auto se hůře ovládá. Podhuštěné pneumatiky se také opotřebovávají rychleji a auto může být při jízdě nestabilní a hůře ovladatelné.
Pokud uslyšíte syčivý zvuk, když budete vytahovat hřebík, zatlačte jej rychle zpět a použijte náhradní pneumatiku. Pokud si nejste jisti, zda vzduch uniká, dejte na díru mýdlovou vodu a sledujte, zda se tvoří bubliny z unikajícího vzduchu. V případě, že si stále ještě nejste jisti, zda může hřebík způsobit únik, zkontrolujte tlak vzduchu a to samé udělejte druhý den. Propíchnuté pneumatiky by měly být opraveny odborníkem. Pokud vzduch stále uniká, je potřeba koupit novou pneumatiku.
Pokud Vaše pneumatiky tyto indikátory nemají a myslíte si, že pneumatiku můžete stále používat, vložte jednoeurovou minci do drážky pneumatiky. Pokud uvidíte zlatý proužek na minci, tak je dezén pneumatiky na hranici použitelnosti (v případě zimních pneu, kde je minimální hloubka 4 mm).
Pro přesné měření se používá hloubkoměr, který měří vzdálenost od spodní části běhounu k povrchu. Minimální hloubka stanovená zákonem je 1,6 mm.
(Poznámka: pokud jsou Vaše přední pneumatiky více opotřebované než zadní a vykazují abnormální opotřebení, pravděpodobně budete muset kola seřídit).
Pokud nemůžete najít příčinu, Vaše ráfky sedí správně a stále uniká vzduch, pravděpodobně máte vadný ventilek na pneumatice. Stačí tedy koupit ventilky nové a to podle odpovídajících vyražených čísel.
Při nahrazování ventilu ztratíte většinu vzduchu z pneumatiky, takže si poté pneumatiku nahustěte na potřebný tlak.
Zdroj: dummies.com