25tis. realizovaných objednávek
Přezout či nepřezout, to jest, oč tu běží… Tato Hamletovská otázka trápí každoročně nespočetné množství motoristů. Trápení motoristů trápilo české zákonodárce a ti ve snaze ulehčit jim život zavedli povinnost zimního obutí na období mezi 1. listopadem a 31. březnem. Ovšem, jak už je v českém rybníčku zvykem, nic není tak složité, aby to nemohlo být ještě složitější. Řeč paragrafů snese myriádu nejrůznějších výkladů a v konečném důsledku není zcela zřejmé, jak to s tou povinností vlastně je. Kněžna Libuše by dnes mohla pronést tato věštecká slova: Vidím ústavní soud rozhodovat, jak velká musí být souvislá vrstva sněhu na vozovce, aby automobil musel mít obuty pneumatiky se zimním dezénem.
Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích v platném znění upravuje v § 40a provoz vozidel v zimním období, tedy od 1. listopadu do 31. března. Použití zimních pneumatik je nutné pokud pozemní komunikaci pokrývá souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza (odst. 1, písmeno a)) nebo lze předpokládat, že během jízdy tento stav vznikne (odst. 1, písmeno b)). Úseky vyžadující v zimním období bezpodmínečné použití zimních pneumatik vymezují dopravní značky C15a – Zimní výbava a C15b – Zimní výbava – konec. Přehled těchto úseků lze vyhledat na internetu například zadáním textu „zimní značka“ do vyhledávače.
Nicméně drtivá většina řidičů používá selský rozum a dobře ví, že rozdíl mezi zimní a letní pneumatikou v zimních podmínkách může představovat rozdíl mezi životem a smrtí, může z řidiče udělat vraha či sebevraha. Nehledě ke skutečnosti, že pojišťovny při škodní události v zimním období vždy zajímá stav pneumatik. Oporu mají v rozhodnutí Nejvyššího soudu 23 Cdo 1660/2014, které říká, že nevhodné pneumatiky ve smyslu zákona o provozu na pozemních komunikacích jsou důvodem k nezpůsobilosti vozidla k provozu, a to i tehdy, má-li vozidlo platnou STK. Každá pojišťovna zajásá, protože ušetří, aniž by porušila pojistné podmínky a motoristovi zbydou oči pro pláč.
Letní pneumatika v zimních povětrnostních podmínkách koření jízdu mnoha zbytečnými riziky. Zdrojem všech je změna jejích vlastností při teplotách pod 7° C. Ztrácí potřebnou pružnost, čímž dochází ke ztrátě přilnavosti a následnému prodloužení brzdné dráhy. Zimní pneumatiky jsou vyrobeny z měkčí směsi vykazující optimální vlastnosti právě při nízkých teplotách a mají mnohem lepší trakci na ledu a sněhu. I pesto je nutné mít na paměti, prodloužení brzdné dráhy. Na sněhu představuje pěti násobek a na ledu až deseti násobek oproti brždění na suchém povrchu.
Dalším významným faktorem ovlivňujícím bezpečnou jízdu je hloubka dezénu pneumatiky a pamatuje na to i legislativa. Ta předepisuje u nové pneumatiky (letní i zimní) hloubku 8 mm. Minimální hloubkou pro letní pneu je 1,6 mm a pro zimní 4 mm. I tyto 4 mm však mohou zavinit, že na čerstvém sněhu, který je velmi přilnavý, auto nevyjede ani z parkoviště, protože se kola budou protáčet. Britský magazín TyreReviews otestoval brzdné dráhy různě opotřebených pneumatik na sněhu a dospěl k zajímavému závěru: Vztah brzdné dráhy a míry sjetí dezénu není přímo úměrný, ale progresivní. Čím je hloubka dezénu nižší tím je brzdná dráha delší.
Na sněhu při rychlosti 50km/h a hloubce dezénu 4 mm je o 14 metrů delší, při hloubce 2 mm dokonce o 26 metrů delší než při hloubce dezénu 9 mm. Zastaví-li vozidlo s novými zimními pneumatikami těsně před překážkou, pak každý milimetr opotřebení dezénu zvyšuje nárazovou rychlost. Každý takový milimetr přibližuje posádku vozidla k vážným poraněním s hrozbou trvalých následků. V horším případě ke ztrátě života. Nemluvě o situaci, je-li tou překážkou chodec.
Moudrý řidič neváhá a na zmíněnou Hamletovskou otázku odpovídá jednoznačně: Přezout. Tato odpověď zahajuje druhé kolo rozhodování, v němž jde o výběr vhodného zimního obutí. Relativně jednoduché rozhodování prvního kola mezi dvěma alternativami ve druhém kole nahradí výběr z nepřeberného množství možností. Výrobců i prodejců pneumatik není málo, jedna marketingová kampaň stíhá druhou. Všechny mají jedno společné: Přesvědčují řidiče, že právě jimi nabízené zboží je nejlepší, co lze na trhu nalézt.
Tradicionalisté nepochybně zaloví ve vodách Continentalu a sáhnou po osvědčené pneumatice ContiWinterContact TS 850. Vozům střední třídy a kompaktním vozům zajistí bezpečnou jízdu v zimních podmínkách. Dík inovativním technologiím dosáhla na lepší záběr na mokré vozovce a zkrátila brzdnou dráhu. To vše při ekonomičtějším provozu. V roce 2015 zvítězila v testu autoklubu ADAC. Pro nadcházející zimní sezónu připravil Continental novinku ContiWinterContact TS 860, která má předchůdkyni předčít snad ve všech směrech.
Pozornost automobilistů slyšících na poměr cena/výkon upoutá zimní pneumatika Sava Eskimo S3+ se skvělým výkonem, komfortem a spolehlivostí. Zvláštní znamení: Dokonalá přilnavost na mokru i sněhu, bezpečné brždění, odolnost vůči aquaplaningu a výhodná kilometrová životnost. To vše díky zimní silikonové směsi, speciální pryskyřici a originálnímu dezénu.
Zkušenost, zkušenost a do třetice zkušenost. To je deviza severského výrobce pneumatik v prostředí, kde je zima pánem a sněhová pokrývka obvyklým dekorem zimní krajiny včetně vozovek. Nokian WR D4 je nová zimní pneumatika poskytující bezpečnou a vyváženou jízdu na vodě i na sněhu zejména s přihlédnutím k vynikající schopnosti odvádět sněhovou břečku, která bývá nebezpečnější než voda.
Mnoho řidičů podpoří tuzemskou ekonomiku nákupem české pneumatiky Barum Polaris 3. Její předchůdkyně Barum Polaris 2 odvedla a odvádí skvělou práci ve službách městských a kompaktních vozů a stejný úděl čeká také inovovaný model. I když není hvězdou testů, jde o velice spolehlivou pneumatiku, která v českých podmínkách zajistí dostatečnou bezpečnost v zimním období.