25tis. realizovaných objednávek
Nejeden řidič se při pohledu na zimní pneumatiky na začátku jara krátce zamyslí nad tím, proč je nedojezdit a raději si na podzim nepořídit nové zimní. Také vás to napadlo? Peněženka to v krátkodobém horizontu možná ocení, ale odborníci se shodují, že neměnit na jaře pneumatiky je hloupost.
Zákon sice přesně popisuje, kdy je nutné mít na kolech zimní pneumatiky, o užívání letních však neříká nic. Přesto to však neznamená, že by řidiči neměli přezouvat zpět, i když jim to zákon výslovně neukládá. Podle odborníků by měla být hlavním impulsem pro přezutí ze zimních pneumatik na letní teplota vzduchu, která nepadá pod sedm stupňů celsia. Pozor by si ale měl každý řidič dávat především na ranní mrazíky, které jsou častým průvodním jevem začínajícího jara.
Ať už je ale jaro jakékoli, teplé či studené, odborníci jsou za jedno v tom, že na letní pneumatiky by se mělo přezouvat vždy. I když to mnozí nedělají. Důvodem je pocit zbytečnosti a snaha ušetřit. Jenže opak je pravdou. Nejen, že je jízda na zimních pneumatikách v létě nebezpečná, ale stojí navíc i mnohem víc peněz, než je nutné.
Zimní pneumatiky mají totiž větší valivý odpor, který sice v zimě zvyšuje bezpečnost vozu, v létě však zvyšuje tření pneumatiky o vozovku, a tudíž i spotřebu paliva. Na sto kilometrů se sice jedná o desetiny litru, pokud však těch stovek najezdíte několik desítek, vyšší spotřeba benzínu je znát.
Hlavním problémem nepřezouvání na letní pneumatiky je však samozřejmě bezpečnost. Zimní pneumatika je totiž speciálně vyvinutá pro jízdu v zimě a v letních měsících ztrácí své pozitivní vlastnosti.
Při vyšších teplotách se totiž výrazně prodlužuje jejich brzdná dráha, a to jak na suché, tak na mokré cestě. Mají totiž menší přilnavost k povrchu silnice a jsou hlučnější. Zhoršuje se navíc i stabilita ovládání vozu a mínusovou vlastností zimních pneumatik je i to, že hůře odvádějí vodu. Pro řidiče z toho plyne jedna nepříjemná zkušenost: hrozí mnohem větší riziko aquaplaningu.