25tis. realizovaných objednávek
Samonosné pneumatiky umožňují pokračovat v jízdě i při úplné ztrátě tlaku. Jedná se tzv. runflat pneumatiky a BMW patří k průkopníkům této technologie. Některé modely jsou těmito pneumatikami standardně vybaveny.
Nejlepší rezervní kolo je to, které nepotřebujete. Vpichy jsou tak vzácné, že velká část náhradních kol, které výrobci umístí do kufru, jsou na konci životnosti vozidla nepoužité. Není divu, že automobilky hledají způsoby, jak se rezervního kola zbavit. Kolo zabírá spoustu místa a je těžké, takže se zvedají náklady na palivo.
Mezi alternativy patří vedle náhradních pneumatik i opravárenské sady, s nimiž lze vadnou pneumatiku zalepit a nahustit. To ale funguje pouze s malými vpichy. Ani výměna pneumatiky za rezervní kolo není ideálním řešením. Nejlepší je podle vývojářů pneumatika, s kterou lze pokračovat i když je propíchnutá. To mělo za následek vznik několika konkurenčních systémů.
Michelin vyvinul systém PAX. Jedná se o vnitřní kroužek v pneumatice, který zabraňuje jejímu poškození a dává ji oporu při ztrátě vzduchu. Nevýhodou je, že tento systém vyžaduje speciální kola, takže tím pádem nezvítězil.
Rozšíření runflat pneumatik zajistila především společnost BMW, která některé své modely vybavuje těmito pneumatikami. Vývoj však pochází z Bridgestonu, ale ostatní výrobci vyrábějí pneumatiky podle tohoto systému - tedy s vyztuženými bočnicemi. Runflat pneumatiky zajišťují, že má pneumatika při ztrátě tlaku téměř stejný tvar jako rezervní pneumatika.
V testech dopadli runflat pneumatiky přesvědčivě. Jen velice pozorný řidič zaregistruje, že se jedná o samonosné pneumatiky. To je jeden z důvodů, proč u těchto pneumatik zákon předepisuje automatické monitorování tlaku v pneumatikách. Kdo v případě poruchy dodrží předepsaný rychlostní limit 80 km/h, může ujet více než 100 km i při plném zatížení.
Runflat pneumatiky mají také nevýhody. Tuhé bočnice snižují jízdní komfort. Výrobci hledají kompromis: na jedné straně pohodlí, na straně druhé nejdelší možný dojezd s defektem. Poslední roky v průběhu vývoje ukázaly, že jsou runflat pneumatiky podstatně pružnější.
Zdroj: auto-motor-und-sport.de