25tis. realizovaných objednávek
Zajímavý experiment se rozhodli udělat autoři amerického magazínu Car and Drive. Cílem bylo zjistit, jak velká kola a pneumatiky ovlivní vlastnosti a parametry vašeho auta. Pokus byl proveden na velmi oblíbeném typu auta, kterým je Volkswagen Golf. Golf s benzínovým pětiválcem 2,5 a automatickou převodovkou byl zvolen právě pro možnost důvěryhodného a objektivního měření. Na testované vozidlo odborníci postupně obouvali různá kola od průměru 15“ až po ta největší možná kola s průměrem 19“ a velmi nízkým profilem pneumatiky. Poté automobil podstoupil měření zrychlení, brzdné dráhy, hluku i spotřeby, aby se ukázalo, jak velké odchylky budou naměřeny v souvislosti s odlišnou velikostí kol.
První test proběhl na standartním obutí, tedy plechových 15" discích na s celoročními pneumatikami 195/65 R15 GoodYear Eagle GT M+S. Další pneumatiky podléhali velmi podobné specifikaci a udávaný vlastnostem, s rozdílem v rychlostním indexu pneumatik 18" a 19", které měli index W, tedy do 270 km/h. Ostatní gumy použité v testu měli index V do 240 km/h.
Z výsledků testu jasně vyplynulo, že kola s větším průměrem a širšími pneumatikami negativně ovlivňují dynamické parametry vozidla. Výjimkou, tedy parametrem, kdy bylo zaznamenáno zlepšení, byla pouze nepatrná odchylka u brzdné dráhy a přilnavosti při největším přetížení. U největších kol bylo také zaznamenáno vysoké procento hluku a otřesů, než u ostatních testovaných velikostí kol a pneumatik. Nejlepší akustický komfort a tlumení otřesů poskytovali právě nejmenší testovaná kola, ta však na druhou stranu nejvíce trpěla na nedotáčivost. Nakonec z testu nejlépe vyšla střední varianta, a to kola 18“ v průměru.
Dost možná již dnes neplatí známé pořekadlo, že „kola dělají auto“. Na základě tohoto experimentu však můžeme postavit tvrzení, že velká kola udělají auto často méně komfortní, méně úsporné, hůř ovladatelné a dokonce údajně zhorší dynamiku vozu.
Rozměr ráfku | 15 x 6,0" | 16 x 7,5" | 17 x 8,0" | 18 x 8,0" | 19 x 8,5" |
Rozměr pneumatiky | 195/65 R15 | 205/55 R16 | 225/45 R17 | 225/40 R18 | 235/35 R19 |
Index pneu | 91V | 91V | 91V | 92W | 91W |
0-96 km/h s | 7,6 | 7,7 | 7,8 | 7,9 | 7,9 |
0-161 km/h s | 22,3 | 22,6 | 22,7 | 23,3 | 23,4 |
0-400 m s / km/h | 15,9 / 141,7 | 16,0 / 140 | 16,0 / 140 | 16,1 / 138,5 | 16,1 / 138,5 |
Brzdění z 96 hm/h | 39,6 m | 40,5 m | 39,0 m | 38,4 m | 38,4 m |
Maximální přetížení | 0,83 g | 0,85 g | 0,85 g | 0,89 g | 0,88 g |
Hluk při 113 km/h | 70 dBA | 70 dBA | 70 dBA | 70 dBA | 70 dBA |
Spotřeba l/100 km | 10,1 | 10,3 | 10,4 | 10,7 | 11,1 |
Hmotnost kola s pneu | 18,1 kg | 20,9 kg | 21,8 kg | 23,1 kg | 24,5 kg |