Noční můra pro všechny řidiče - prasklá pneumatika. Výměna není pro nikoho příjemná. Poradíme Vám, jak ji vyměnit krok za krokem, snadno a rychle.
Jak správně reagovat, když nám při jízdě praskne pneumatika
- nebrzdit prudce, vozidlem s rozsvícenými výstražnými světly zajet ke krajnici
- všichni cestující by měli vystoupit (na straně odvrácené od silnice)
- v rozpětí 150 metrů za vozidlem umístit výstražný trojúhelník
- obléci si reflexní vestu
Výměna kola krok za krokem
- zatáhněte ruční brzdu a zařaďte převodový stupeň jedna (v případě automatů do polohy P)
- v rychlosti případně nahlédnout do manuálu, aby nedošlo ke zbytečné chybě
- všechny nástroje si nachystáme, abychom je měli při ruce
- povolíme matice - nejprve jen o půl otáčky
- použijeme zvedák či hever (pro rám auta je nejlepší jej umístit pod příčku mezi dveřmi)
- zvedneme vozidlo do potřebné montážní výšky (kolo lehce nad terénem)
- dokončíme odmontování matic z kol (šrouby povolujeme do kříže a to vždy po 2 - 3 otáčkách)
- sundáme vadné kolo a odložíme ji pod auto
- nasadíme náhradní kolo a utáhneme ručně všechny matice
- vadné kolo vyndám z pod vozidla
- sundáme vozidlo ze zvedáku
- dotáhneme všechny matice
- uklidíme všechno nařádí
- uklidíme výstražný trojúhelník
- na nejbližší čerpací stanici zkontrolujeme tlak vzduchu v pneumatice a zkontrolujeme dotažení všech matic
Bezpečnostní pokyny pro správné utahování matic
- vždy postupovat dle návodu
- používejte pouze nepoškozené šrouby a matice
- závity šroubů musí být čisté - bez rzi
- nepoužívejte oleje nebo maziva na závity
- klíčem utahujte matice do kříže a vždy po 2 -3 otáčkách klíče
- po 50 až 100 kilometrech kroutící moment znovu zkontrolujte
Zdroj: adac.de