25tis. realizovaných objednávek
Každý, kdo věří, že jsou moderní pneumatiky jenom kulaté a černé, neuznává jejich kvalitu.
Výroba pneumatik je složitý proces. V běžné výrobě se pneu skládají až z 25 jednotlivých komponentů. A protože i za nepříznivých podmínek musí pneumatiky splňovat nejvyšší požadavky na brzdný výkon, přilnavost za mokra, kilometrový výkon a pohodlí, je jejich výroba pod stálou kontrolou kvality.
Při výrobě se používají různé gumové směsi se speciálními vlastnostmi a další přísady. Např. Goodyear Dunlop vytváří směs až z 45 různých surovin, jako jsou směsi kaučuku, oxid křemičitý, saze, síra. Všechny suroviny se mísí v Banburyho strojích za vysokých teplot a tlaku. Tím vzniká gumová směs, která se dále zpracovává. Po hnětení se z gumové směsi vytvářejí dlouhé pásy, které se zchladí a uloží se pro další zpracování.
Rozhodující roli v kostře pneumatiky mají textilní vlákna, jejichž výroba vyžaduje nejvyšší přesnost. Vlákna se pokládají rovnoběžně vedle sebe, čímž se vytváří tkanina, která je poté pokryta tenkou vrstvou pryže. Tyto vlákna zajišťují odolnost pneumatiky proti tlaku.
Dalším prvkem konstrukce pneumatiky je ocelový pás tkaniny. Výroba ocelový pásů je podobná procesu výroby textilní tkaniny s tím rozdílem, že se místo textilních vláken používají ocelové dráty. Pogumovaná ocelová vlákna neboli patní lana pomáhají udržovat pneumatiku na ráfku.
Konečnou složku tvoří běhoun pneumatiky, který je v kontaktu s vozovkou a musí odolávat značným tlakům. Vzhled běhounu se vytváří protlačováním za tlaku a vysoké teploty při vulkanizaci, při které vzniká kompletní pneumatika.
Pokud jsou polotovary pro výrobu pneumatik hotové, nastává výroba vlastní pneumatiky. Celý proces vulkanizace je počítačově řízen a dává pneumatice konečnou podobu.
Jednotlivé polotovary se vloží do lisovací formy, která nese budoucí vzhled dezénu včetně veškerého označení. Pneumatika je pod určitým tlakem a "peče" se při teplotě 140 - 180 stupňů Celsia. Forma se před tímto procesem vystřikuje různými emulzemi, aby se výrobek na formu nepřilepil.
Než se pneumatiky dostanou až na Vaše auto, probíhá několik kvalitativních kontrol. První vizuální prohlídka se provádí zkušenými odborníky. Vizuálně se kontrolují především viditelné vady. Následně se pneumatiky kontrolují rentgenem. Pouze tehdy, když pneumatika v pořádku projde všemi kontrolami, dostává se do prodeje.
Kostra:
základní část pláště, která je tvořena z textilních vláken
Nárazníky:
zajišťují pneumatice dostatečnou pevnost a musí odolávat tlakům při jízdě
Patka:
zesiluje boční část pláště a je vyztužena ocelovým lankem
Běhoun:
část pláště opatřená vzorkem, které je v kontaktu s vozovkou
Bočnice:
chrání pneumatiku proti nárazům, které by mohly poškodit plášť
Patní lana:
zajišťují udržení pneumatiky na ráfku
Vnitřní gumová vrstva:
nachází se uvnitř pneumatiky a zabraňuje úniku vzduchu
Zdroj: auto-motor-und-sport.de