25tis. realizovaných objednávek
Zimní pneumatiky? "U nás skoro nikdy nesněží, jezdím jen na krátké vzdálenosti, většinou ve městě". Spousta lidí takhle přemýšlí, zda je nutné investovat peníze za další sadu pneumatik.
Důležitá informace: "Letní" gumárenské směsi ztvrdnou při nízkých teplotách a tím dochází ke zhoršení přilnavosti k povrchu vozovky. Zimní pneumatiky mají naopak směsi "měkčí", takže jsou schopny přilnavosti i na vozovce pokryté sněhem či ledem. Z toho jasně vyplývá, že už trochu kratší brzdná dráha může být přes vynaložené finance výhodná. A i zimní pneumatika, které má vzorek sjetý na 4 mm, je stále bezpečnější než pneumatika letní použitá v zimě.
I od nejlepší pneumatiky nemůžete čekat zázraky, pokud má sjetý vzorek. Zejména v blátě a na sněhu je hluboký dezén nutný, protože jedině tak se pneumatika chová správně. Zákonem daná minimální hloubka vzorku je 1,6 mm pro zimní pneumatiky. ADAC však kvůli bezpečnosti doporučuje nejméně 4 milimetry. Význam má i stáří pneumatik. Po šesti letech se snižuje přilnavost i při nízkých teplotách.
Kdo přezouvá na zimní pneumatiky, měl by tak učinit na všech čtyřech kolech. S různými pneumatikami může být auto již při mírném brzdění náchylnější na smyk. Také se doporučuje přehazovat pneumatiky na nápravách.
Zimní pneumatiky musí poskytovat přilnavost na sněhu a ledu mnohem více, oproti letním pneumatikám. Jak je na tom tato vlastnost při letních teplotách? ADAC testoval tři modely nových zimních pneumatik vůči letním a celoročním pneumatikám. Zkoušky byly provedeny na jaře, kdy se teplota pohybovala v rozmezí 10 - 13°C a v létě při teplotě 25 - 30°C.
Na suché vozovce je slabostí zimních pneumatik brzdění. V závislosti na teplotě a při průměrné rychlosti 100km/h je délka brzdné dráhy až 16 metrů. Při nižších teplotách jsou výsledky relativně dobré. Se zvyšující se hmotností vozidla se také projevuje zhoršení jízdní stability, kterou můžete pocítit v delších zatáčkách a na dálničních sjezdech.
U celoročních pneumatik je situace podobná - všechny celoroční pneumatiky mají mnohem delší brzdnou dráhu než letní pneumatiky.
Studie neprokázaly žádné významné rozdíly v brzdném výkonu na mokrých površích za různých teplot. Zimní pneumatiky, které mají dobré brzdné vlastnosti na mokru, se chovají podobně jako letní či celoroční pneumatiky. Zimní pneumatiky na mokré vozovce v létě vykazují pouze drobné nevýhody ve srovnání s letními pneumatikami.
K bezpečnosti - nedostatky na suché vozovce argumentují proti používání zimních pneumatik v létě. Což není překvapující: moderní pneumatiky jsou specialisté ve svých ročních období.
Absolutní celoroční pneumatiky neexistují. Vzhledem k tomu, že jsou navrženy jako zimní pneumatiky, chovají se v létě podobně jako zimní pneumatiky. Celoroční pneumatiky s horším zimním výkonem (viz ADAC test pneumatik) jsou zase lepší v létě než zimní pneumatiky, ale i ty mají co dohánět na suché vozovce.
Zimní pneu jsou na sníh vhodné do 4 mm hloubky běhounu, pak by měly být pneumatiky vyměněny - to některé z nás vede k tomu, dojíždět tyto pneumatiky v létě. Přestože se bloky běhounu deformují při brzdění, je manipulace a brzdná dráha poněkud lepší, než když by byly pneumatiky nové. Avšak vzhledem ke snížené hloubce dezénu, se za mokra dají očekávat bezpečnostní rizika.
8 mm hloubka dezénu zajišťuje pneumatikám maximální přilnavost - přesto je z právního hlediska nejnižší možná hloubka 1,6 mm. ADAC test dokazuje, že zimní výkon se může výrazně změnit, pokud je hloubka dezénu nižší než čtyři milimetry. Ideální je včasná výměna. Pokud však chcete zimní pneumatiky používat i v létě, musíte také počítat s výrazně delší brzdnou dráhu ve srovnání s letními pneumatikami.
Řada motoristů si není jistá: jakou hloubku dezénu mají mít použitelné zimní pneumatiky? Podle zákona platí pro letní i zimní pneumatiky minimální hloubka dezénu pouze 1,6 mm. ADAC doporučuje pneumatiky s minimální hloubkou 4 mm.
Proč by se neměly používat pneu s profilem 2,4 mm a jak se zimní pneumatiky chovají se snižujícím se profilem? To ukazuje test, který provedl ADAC ve spolupráci s evropskými partnerskými kluby a Stiftung Warentest. V rozměru 185/60 R14 se testovala pneumatika, která měla rozdílnou hloubku dezénu:
Při testu se zkoumala jízda a brzdění na suché, mokré a zasněžené silnici. Na sněhu byly rozdíly mezi novými a ojetými pneumatikami nejvýraznější: zde jasně zvítězily pneumatiky nové.
Při brzdění na sněhu je rozdíl horšího profilu použitých pneumatik velký, zejména proto, že pryž a klínový efekt má zásadní význam na zpoždění. Pneumatika s 4 mm vzorkem má na sněhu při rychlosti 30 km/h o 3,2 metru delší brzdnou dráhu než nové pneu.
Ještě vážnější jsou rozdíly při záběru na sněhu, např. při zrychlení nebo jízdě do svahu, kdy je nutná větší přilnavost. Zde záleží především na počtu a hloubce lamel - drážky absorbují uvolněný sníh. Pneumatika s 7,5 mm hloubkou dezénu může shromáždit jen 60 % tahové síly. 4 mm dezén pneumatiky vytváří méně než polovinu. Letní pneumatika, kterou jsme se pokusili porovnat, zcela selhala na sněhu: jen čtvrtina tažné síly nové zimní pneumatiky a delší brzdná dráha o 7,5 metru při rychlosti 30 km/h jsou velice nebezpečné.
Při jízdě na mokré vozovce je důležité, aby se zabránilo náhlému aquaplaningu tím, že podélné drážky a lamely dokážou vytěsnit velké množství vody. A tak zjistíte, že sjetá pneumatika na 4 mm "plave" již při 63 km/h, nová pneumatika s hlubokými drážkami "plave" až od 87 km/h.
Při brzdění na mokrém povrchu v rychlosti 80 km/h vyžaduje ojetá pneumatika delší brzdnou dráhu a to až o 7% - což je dobrým důvodem ke koupi nové pneumatiky.
Na suché vozovce bude brzdná dráha zimních opotřebovaných pneumatik kratší. Nicméně i na suché vozovce v zimním období mohou mít řidiči problémy.
V zimních podmínkách mají opotřebované pneumatiky mnohem menší účinnost. Pokud se hloubka dezénu dostane na 4 mm, měla by být pneumatika nahrazena. A naše varování pro všechny: Pokud chcete používat zimní pneumatiky v parném létě, musíte počítat také s výrazně delší brzdnou dráhou ve srovnání s letními pneumatikami.
Dle nařízení, které vstoupilo v platnost v loňském roce je povinnost používání zimních pneumatik v období 1. listopadu do 31. března povinné. Více o této vyhlášce najdete v naší tiskové zprávě.
To, kdy má člověk zimní pneumatiky použít, však zákonem dané není, takže každý si toto nařízení může vykládat jinak. Ti kdo vyjedou na vozovku pokrytou sněhem nebo ledem s letními pneumatikami riskují pokutu. Pokud však na silnicích sníh ani led není, může se jezdit na letních pneumatikách i v zimě. To je důležité zejména pro obyvatele chudých zimních regionů a pro majitele dalších aut nebo historických vozidel - a samozřejmě i pro ty, kteří mohou případně zvolit veřejnou dopravu.
Pneumatiky s označením M + S splňují požadavky nařízení. ADAC doporučuje, aby měly pneumatiky označení M + S a symbol sněhové vločky. Také všechny celoroční pneumatiky s tímto označením nařízení vyhovují.
Nařízení zahrnuje všechny druhy motorových vozidel - a to zejména:
Zdroj: adac.de