25tis. realizovaných objednávek
195 - nominální šířka pneumatiky v mm (195 mm)
65 - poměr nominální výšky pneu k nominální šířce v procentech = profil pneumatiky v % šířky (65%)
R - typ konstrukce kostry ("R" radiální, "D" diagonální)
15 - nominální průměr příslušného disku v palcích - vnitřní průměr pneu (15"), musí být shodný s průměrem ráfku
91 – index nosnoti
H – index rychlosti
Konstrukce radiální pneumatiky je taková, že kordová vlákna tvořící kostru pneumatiky jsou položena kolmo k patkám.
Každá pneumatika se skládá z několika kordových vrstev složených z proužků textilu. Počet vrstev tzv. kordové tkaniny záleží na rozměru a nosnosti pneumatiky. Radiální struktura pneumatiky znamená, že kordová tkanina, která tvoří kostru pneumatiky, ubíhá od patky k patce kolmo na směr otáčení kola. Na koruně pneumatiky je umístěna tzv. korunní vrstva ocelových kordů, ty jsou položeny na sebe v různých úhlech.
Diagonální pneumatika má kordové vrstvy, tvořící kostru pneumatiky, položené šikmo od jednoho patkového lana k druhému ve střídavém směru.
Každá diagonální pneumatika se skládá z několika kordových vrstev složených z proužků textilu. Počet vrstev tzv. kordové tkaniny záleží na rozměru a nosnosti pneumatiky. Diagonální struktura pneumatiky znamená, že vrstvy kordové tkaniny ubíhají šikmo od patky k patce. Kordové vrstvy jsou vrstveny stejným způsobem na bocích i na koruně pneumatiky.
index |
70 |
71 |
72 |
73 |
74 |
75 |
76 |
77 |
78 |
79 |
80 |
81 |
82 |
83 |
84 |
85 |
kg |
335 |
345 |
355 |
365 |
375 |
387 |
400 |
412 |
425 |
437 |
450 |
462 |
475 |
487 |
500 |
515 |
index |
86 |
87 |
88 |
89 |
90 |
91 |
92 |
93 |
94 |
95 |
96 |
97 |
98 |
99 |
100 |
|
kg |
530 |
545 |
560 |
580 |
600 |
615 |
630 |
650 |
670 |
690 |
710 |
730 |
750 |
775 |
800 |
|
index |
L |
M |
N |
P |
Q |
R |
S |
T |
U |
H |
V |
ZR |
W |
Y |
rychlost(km/h) |
120 |
130 |
140 |
150 |
160 |
170 |
180 |
190 |
200 |
210 |
240 |
240+ |
270 |
300 |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
DOT = Department of Transportation
Toto označení znamená, že pneumatika vyhovuje všem platným bezpečnostním normám, které stanovuje americké Ministerstvo dopravy. Mimo jiné udává kód výrobce a kód rozměru. Jedná se o 12-místný kód, kdy stáří pneumatiky určují poslední 4 čísla - týden a rok výroby. Např. 0211 - pneu byla vyrobena v druhém týdnu v roce 2011
* - homologace pro BMW
A – homologace pro Toyotu
J - homologace Jaguar
A0 – homologace pro Audi
C1 – homologace pro Chrysler
K1 – homologace pro Ferrari
MO - homologace pro Mercedes-Benz
N0 - N7 - homologace pro Porsche
F - homologace pro Fiat
G - homologace pro Opel
1 - homologace pro Maseratti
OWT, RW - bílé označení dezénu a výrobce na boku pneumatiky
OWL - bílé obrysy písma na bočnici (outline white letters)
SW, WW - bílý pruh na bočnici
RWL - plastické bílé označení dezénu a výrobce na boku pneumatiky
RY - žlutý nápis na bočnici
RB - černý nápis na bočnici
BSW - černé boční nápisy (black sidewall)
RF, XL - pneumatika s vyšším indexem nosnosti
FR, MFS, RPB, FP - zesílená boční ochrana ráfku pneu před poškozením (rim protection)
LRR - snížený valivý odpor (low rolling resistance)
RBL - vystouplá písmena na bočnici
HP - výkonné pneumatiky (high performance)
UHP - vysoce výkonné pneumatiky (ultra high performance)
TT - dušová pneumatika (tube type)
TL - bezdušová pneumatika (tube less)
ULW - pneumatiky s ultralehkou konstrukcí
GRNX - pneumatika vyrobena z ekologických surovin
G1 - výrobní označení, výrobce doporučuje obutí všech 4 pneumatik s tímto označením
M+S, MS - bláto a sníh (mud+snow), u některých typů označení i pro celoroční pneumatiky, především pro offroad
M/T - pro terénní provoz (mud terrain)
A/T - na každý terén (all terrain)
A/S - celoroční (all season)
AW - do každého počasí (all weather)
H/T - pro silniční jízdu (highway terrain)
225 - nominální šířka pneumatiky v mm (195 mm)
70 - poměr nominální výšky pneu k nominální šířce v procentech = profil pneumatiky v % šířky (70%)
R - typ konstrukce kostry ("R" radiální, "D" diagonální)
15 - nominální průměr příslušného disku v palcích - vnitřní průměr pneu (15"), musí být shodný s průměrem ráfku
C - commercial (užitkové pneumatiky), pokud máte označení C v technickém průkazu, musíte používat pneu s tímto označením
112 - index nosnosti, hodnota pro pneu namontovanou samostatně
110 - index nosnosti v případě, že je pneu použita v dvojmontáži
P - index rychlosti
Užitkové pneumatiky s označením C mají vždy index nosnosti dvojitý, např. 112/110 (často se uvádí pouze první hodnota).
Druhá hodnota platí pro jednu pneumatiku použitou ve dvojmontáži (2 pneu na každé straně). Pak nosnost celé dvojmontáže není 224, ale 2×110, tedy 220.
6 - šířka disku v palcích (6")
J - typ patky ráfku, ještě může být patka "B"
14 - průměr disku v palcích (14")
5 - počet šroubů (děr v ráfku)
100 - průměr roztečné kružnice upevňovacích šroubů
57 - průměr středící díry disku (označuje se také jako NB nebo CB) a udává se v milimetrech. Každý výrobce používá jinou velikost středové díry. V případě různého průměru na automobilu a na kole se používájí tzv.středící kroužky – bez nich by kolo při jízdě vibrovalo.
ET 37 - vzdálenost dosedací plochy kola od pomyslné roviny dělící šířku kola; čím větší je zális, tím je kolo více schované pod blatníkem
CH - hřbety v provedení "Combinations Hump
H2 - hřbety v provedení "Double-Hump"