Značení pneumatik

Značení pneumatik


Vyznáte se ve značení pneumatik?


Víte co znamenají názvy pneumatik?


Víte jaké existují druhy dezénů?


Víte co jsou runflatové a dojezdové pneumatiky?

 

 


 

Rozměr osobních pneumatik
195/65 R15 91H


195 - nominální šířka pneumatiky v mm (195 mm)
65 - poměr nominální výšky pneu k nominální šířce v procentech = profil pneumatiky v % šířky (65%)
R - typ konstrukce kostry ("R" radiální, "D" diagonální)
15 - nominální průměr příslušného disku v palcích - vnitřní průměr pneu (15"), musí být shodný s průměrem ráfku
91 – index nosnoti
H – index rychlosti


Konstrukce pneumatiky

Radiální

Konstrukce radiální pneumatiky je taková, že kordová vlákna tvořící kostru pneumatiky jsou položena kolmo k patkám.
Každá pneumatika se skládá z několika kordových vrstev složených z proužků textilu. Počet vrstev tzv. kordové tkaniny záleží na rozměru a nosnosti pneumatiky. Radiální struktura pneumatiky znamená, že kordová tkanina, která tvoří kostru pneumatiky, ubíhá od patky k patce kolmo na směr otáčení kola. Na koruně pneumatiky je umístěna tzv. korunní vrstva ocelových kordů, ty jsou položeny na sebe v různých úhlech.

Diagonální

Diagonální pneumatika má kordové vrstvy, tvořící kostru pneumatiky, položené šikmo od jednoho patkového lana k druhému ve střídavém směru.
Každá diagonální pneumatika se skládá z několika kordových vrstev složených z proužků textilu. Počet vrstev tzv. kordové tkaniny záleží na rozměru a nosnosti pneumatiky. Diagonální struktura pneumatiky znamená, že vrstvy kordové tkaniny ubíhají šikmo od patky k patce. Kordové vrstvy jsou vrstveny stejným způsobem na bocích i na koruně pneumatiky.
 

Index nosnosti LI

  • je předepsán v TP
  • nižší index není možné použít
  • je možno použít vyšší index nosnosti
  • stanovuje maximální přípustnou zátěž na 1 pneumatiku, v případě osobního vozidla lze vycházet z předpokladu, že zatížení 1 pneumatiky se pohybuje mezi 20-30% hmotnosti vozidla
  • z bezpečnostních důvodů se nedoporučuje překračovat rychlost uvedenou na pneumatice

 

index

70

71

72

73

74

75

76

77

78

79

80

81

82

83

84

85

kg

335

345

355

365

375

387

400

412

425

437

450

462

475

487

500

515

index

86

87

88

89

90

91

92

93

94

95

96

97

98

99

100

 

kg

530

545

560

580

600

615

630

650

670

690

710

730

750

775

800

 

 

Index rychlosti SI

  • předepsán v TP
  • nižší index rychlosti je možno použít pouze pro zimní pneumatiky, mělo by však být upozornění pro ostatní řidiče formou nálepky
  • může být použit vyšší index než je uvedeno v TP
  • stanovuje maximální přípustnou rychlost, kterou je možné na pneumatice dosáhnout bez rizika poškození pláště vlivem vzrůstající odstředivé síly při zvyšující se rychlosti odvalování

 

index

L

M

N

P

Q

R

S

T

U

H

V

ZR

W

Y

rychlost(km/h)

120

130

140

150

160

170

180

190

200

210

240

240+

270

300

 

Dezén = vzorek pneumatiky


Symetrický dezén

  • dříve se jednalo o nejpoužívanější dezén, který je v současnosti nahrazován především asymetrickým dezénem
  • vyrábí se především pro vozy nižší a střední třídy
  • je bez označení směru rotace nebo vnější/vnitřní strany, může se tedy libovolně otáčet

Směrový dezén

  • dezén je většinou ve tvaru šipky
  • na bočnici je vyznačena šipka, která určuje směr otáčení pneumatiky

Asymetrický dezén

  • jedná se o kombinaci symetrického a směrového dezénu
  • dezén je rozdělen do několika zón a každá plní svou funkci
  • pneumatika je rozdělena na dvě části a to vnější a vnitřní (outside, inside) a podle tohoto označení se také provádí montáž

Asymetrický směrový dezén

  • používá se na supersporty


Indikátory opotřebení TWI

  • jedná se o výstupky na dně dezénových drážek vysoké 1,6 mm, které procházejí napříč běhounem
  • určují výšku, po kterou smí být dezén ojet
  • indikátory jsou umístěny rovnoměrně po obvodu a jsou označeny symbolem TWI na bočnici pláště
  • pokud je dezén opotřebován až na hloubku 1,6 mm, objeví se v drážkách dezénu příčné souvislé pruhy, které signalizují nutnou výměnu pneumatiky


Datum výroby - DOT


DOT = Department of Transportation


Toto označení znamená, že pneumatika vyhovuje všem platným bezpečnostním normám, které stanovuje americké Ministerstvo dopravy. Mimo jiné udává kód výrobce a kód rozměru. Jedná se o 12-místný kód, kdy stáří pneumatiky určují poslední 4 čísla - týden a rok výroby. Např. 0211 - pneu byla vyrobena v druhém týdnu v roce 2011


Dojezdové nebo runflatové pneumatiky

  • pneu pro nouzové dojetí po úniku vzduchu, mají speciální ocelovou obruč nebo zesílenou bočnici
  • po defektu je runflatová pneu schopna udržet váhu vozidla i bez tlaku vzduchu
  • v jízdě je možné pokračovat omezenou rychlostí, většinou 80 km/h a do určité vzdálenosti – cca 80 km
  • podmínkou použití je systém hlídání tlaku vzduchu v pneumatice – bez něj se nemusí poznat defekt těchto pneu
  • oprava defektu u runflatových pneu není možná
  • mohou se označovat dle jednotlivých výrobců jako DSST, EMT, R/F, RFT, ROF, SSR, ZP, HRS


Homologace

  • pneumatiky určené pro prvovýbavu jednotlivých výrobců a modelů vozů
  • všechny pneumatiky mohou být samozřejmě použity a montovány na vozidla jiných značek


* - homologace pro BMW
A – homologace pro Toyotu
J - homologace Jaguar
A0 – homologace pro Audi
C1 – homologace pro Chrysler
K1 – homologace pro Ferrari
MO - homologace pro Mercedes-Benz
N0 - N7 - homologace pro Porsche
F - homologace pro Fiat
G - homologace pro Opel
1 - homologace pro Maseratti 


OWT, RW - bílé označení dezénu a výrobce na boku pneumatiky
OWL - bílé obrysy písma na bočnici (outline white letters)
SW, WW - bílý pruh na bočnici
RWL - plastické bílé označení dezénu a výrobce na boku pneumatiky
RY - žlutý nápis na bočnici
RB - černý nápis na bočnici
BSW - černé boční nápisy (black sidewall)
RF, XL - pneumatika s vyšším indexem nosnosti
FR, MFS, RPB, FP - zesílená boční ochrana ráfku pneu před poškozením (rim protection)
LRR - snížený valivý odpor (low rolling resistance)
RBL - vystouplá písmena na bočnici
HP - výkonné pneumatiky (high performance)
UHP - vysoce výkonné pneumatiky (ultra high performance)
TT - dušová pneumatika (tube type)
TL - bezdušová pneumatika (tube less)
ULW - pneumatiky s ultralehkou konstrukcí
GRNX - pneumatika vyrobena z ekologických surovin
G1 - výrobní označení, výrobce doporučuje obutí všech 4 pneumatik s tímto označením


Dle použití se dále pneumatiky označují


M+S, MS - bláto a sníh (mud+snow), u některých typů označení i pro celoroční pneumatiky, především pro offroad
M/T - pro terénní provoz (mud terrain)
A/T - na každý terén (all terrain)
A/S - celoroční (all season)
AW - do každého počasí (all weather)
H/T - pro silniční jízdu (highway terrain)

 

Užitkové pneumatiky

 

Rozměr pneumatik - 225/70R15 C 112/110 P

225 - nominální šířka pneumatiky v mm (195 mm)
70 - poměr nominální výšky pneu k nominální šířce v procentech = profil pneumatiky v % šířky (70%)
R - typ konstrukce kostry ("R" radiální, "D" diagonální)
15 - nominální průměr příslušného disku v palcích - vnitřní průměr pneu (15"), musí být shodný s průměrem ráfku
C - commercial (užitkové pneumatiky), pokud máte označení C v technickém průkazu, musíte používat pneu s tímto označením
112 - index nosnosti, hodnota pro pneu namontovanou samostatně
110 - index nosnosti v případě, že je pneu použita v dvojmontáži
P - index rychlosti


Užitkové pneumatiky s označením C mají vždy index nosnosti dvojitý, např. 112/110 (často se uvádí pouze první hodnota).
Druhá hodnota platí pro jednu pneumatiku použitou ve dvojmontáži (2 pneu na každé straně). Pak nosnost celé dvojmontáže není 224, ale 2×110, tedy 220.

 

Značení disků

 

Rozměr disku - 6Jx14 5/100/57 ET 37

6 - šířka disku v palcích (6")
J - typ patky ráfku, ještě může být patka "B"
14 - průměr disku v palcích (14")
5 - počet šroubů (děr v ráfku)
100 - průměr roztečné kružnice upevňovacích šroubů
57 - průměr středící díry disku (označuje se také jako NB nebo CB) a udává se v milimetrech. Každý výrobce používá jinou velikost středové díry. V případě různého průměru na automobilu a na kole se používájí tzv.středící kroužky – bez nich by kolo při jízdě vibrovalo.
ET 37 - vzdálenost dosedací plochy kola od pomyslné roviny dělící šířku kola; čím větší je zális, tím je kolo více schované pod blatníkem

 

Někdy se používá i toto značení:

CH - hřbety v provedení "Combinations Hump
H2 - hřbety v provedení "Double-Hump"

 

 prez_disku_600