25tis. realizovaných objednávek
dezén = struktura a tvar povrchu, (vzorek)
aquaplaning = jízda na zaplavené vozovce, dochází k vytvoření vodního polštáře mezi vozovkou a běhounem pneumatiky. Zhoršené ovládání vozidla
běhoun = je vzorkovaná část pneumatiky, která je v kontaktu s vozovkou
DOT = datum výroby pneumatiky, např. 1509 - 15.týden v roce 2009
ráfek = část kola, na kterou se nasazuje plášť
diskové kolo = kolo sestávené z ráfku a disku, nelze od sebe oddělit
disk kola = část kola, která spojuje hlavu a ráfek
silika = hydratovaný oxid křemičitý, který se přidává do směsi běhounu pro zlepšení Vaší jízdy. Výhodou pro zákazníka je výrazně kratší brzdná dráha na mokré vozovce i lepší adheze pneumatiky při záběru a v zatáčkách. Silika rovněž snižuje valivý odpor pneumatiky, a tím snižuje spotřebu pohonných hmot.
Je určitě dobré vědět, co znamenají jednotlivé značky na bocích pneumatik, třeba na příkladu pláště s označením 205/55 R 16 91 V.
popis |
specifikace |
205 |
nominální šířka pneumatiky v mm (205 mm) |
55 |
poměr nominální výšky pneu k nominální šířce v procentech = profil pneumatiky v % šířky (55%) |
R |
typ konstrukce kostry ("R" radiální, "D" diagonální, "B" bias belted) |
16 |
nominální průměr příslušného disku v palcích - vnitřní průměr pneu 16" |
91 |
index nosnosti (numerický kód "91" = 615kg) dle tabulky (viz. níže) |
V |
index rychlosti (kód abecedy "V" = 240km/h) dle tabulky (viz. níže), používané pneumatiky by měly mít vždy stejný nebo vyšší rychlostní index, než je nejvyšší povolená konstrukční rychlost automobilu (dle TP) |
TUBELESS |
TUBELESS = bezdušová / TUBETYPE = dušová |
M+S |
MUD+SNOW (bláto + sníh) pneu určená pro zimní provoz |
RF |
REINFORCED = zesílená kostra |
Index nosnosti
Nosnostní index pneumatiky stanovuje maximální přípustnou zátěž na 1 pneumatiku. V případě osobního vozidla lze vycházet z předpokladu, že zatížení 1 pneumatiky se pohybuje mezi 20-30% hmotnosti vozidla.
index |
70 |
71 |
72 |
73 |
74 |
75 |
76 |
77 |
78 |
79 |
80 |
81 |
82 |
83 |
84 |
85 |
kg |
335 |
345 |
355 |
365 |
375 |
387 |
400 |
412 |
425 |
437 |
450 |
462 |
475 |
487 |
500 |
515 |
index |
86 |
87 |
88 |
89 |
90 |
91 |
92 |
93 |
94 |
95 |
96 |
97 |
98 |
99 |
100 |
|
kg |
530 |
545 |
560 |
580 |
600 |
615 |
630 |
650 |
670 |
690 |
710 |
730 |
750 |
775 |
800 |
|
Index rychlosti
Rychlostní index pneumatiky stanovuje maximální přípustnou rychlost, kterou je možné na pneumatice dosáhnout bez rizika poškození pláště vlivem vzrůstající odstředivé síly při zvyšující se rychlosti odvalování.
index |
L |
M |
N |
P |
Q |
R |
S |
T |
U |
H |
V |
ZR |
W |
Y |
rychlost(km/h) |
120 |
130 |
140 |
150 |
160 |
170 |
180 |
190 |
200 |
210 |
240 |
240+ |
270 |
300 |
Symetrický
Nejlevnější typy pneumatik
Směrový
Mají většinou šípovitý dezén.
Na boku je vyznačen směr rotace
Směrové dezény výborně odvádí vodu.
V zimě zajišťují trakci na sněhu.
Asymetrický
Dražší typy pneumatik
Nahrazují směrové. Na boku označení
"Outside" (vnější strana), "Inside" (vnitřní strana) Asymetricky řešené běhouny jsou rozděleny do zón, kde každá plní určité jízdní vlastnosti.
Podélné drážky a středová žebra slouží pro přenos trakce.
Vodní lopatky odvádí vodu jako turbína a zabraňují tím vzniku aquaplaningu.
Vnější rameno, kde jsou kombinované různé délky bloků, zabraňují tvorbě hluku.
Asymetrický směrový
Jen u závodních typů Pneumatiky "pravá" a ,,levá,,
Např. Goodyear F1 Fiorano.
Geometrie. Ta má za následek až 80% životnosti pneumatik, proto je nutné mít správně nastavení všech parametrů. Myslíme tím např. sbíhavost kol, záklon rejdové osy, odklon kola, atd.
Brzdy. Pokud Vám fungují nesouměrně, je to další nezadbatelný vliv na opotřebení pneumatiky. Příčinou bývá opotřebení a zastaralosti dílů brzd. Tento problém může na náledí či sněhu způsobit smyk.
Tlumiče. Zredukovaná účinnost tlumíčů behěm provozu táké má za následek zkracování životnosti Vaší pneumatiky či dokonce zvýšení její hlučnosti.
Uskladnění. Pokud nejste zákazníkem servisů, kde Vám profesionálně uskladní pneumatiky, určitě tyto řádky patří především Vám. Dokonale očistěte styčnou plochu a z drážek dezénu vyjměte nahromaděnou špínu. Pláště by měly být uschované v temné, chladné a především v suché místnosti. Pryži škodí benzin a chemikálie.
![]() |
jde-li o letní pneumatiky na ráfku, je nejlépe zavěsit nebo polžit na ležato |
jde-li o nenamontované pláště, je správné skladovat je ve svislé poloze a jednou za měsíc pootočit |
![]() |
Huštění. Zde máme na výběr, zda budeme pneumatiky plnit vzduchem či plynem.
Špatné nahuštění pneumatiky má za následek poškození pneumatiky, které lze zpozorovat běžným pohledem.